بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دوره روزانه دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 88-1387
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - ستادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, اعتماد, مشارکت, موفقیت تحصیلی, روابط درون خانواده, روابط بیرون از خانواده, انسجام و همبستگی گروهی,
چکیده مقاله :
مفهوم سرمایه اجتماعی یک مفهوم فرا رشته ای است که اخیراً مورد توجه بسیاری از شاخه های علوم انسانی قرار گرفته است این مفهوم در واقع پل ارتباطی مهمی بین اقتصاد، جامعه شناسی و علوم سیاسی است. سرمایه اجتماعی ناشی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی موجود است، در واقع سرمایه اجتماعی یکی از شاخص های مهم وضعیت اجتماعی و فرهنگی جامعه است . سرمایه اجتماعی نقش موثری در کاهش هزینه فعالیت ها و موفقیت افراد در دست یابی به اهداف خود دارد. تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریات سرمایه اجتماعی نظریه پردازان مختلف سرمایه اجتماعی بامحوریت نظریات جیمزکلمن، به بررسی تجربی فرضیه رابطه بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان پرداخته است . برای بررسی این رابطه از یک نمونه 380 نفری از دانشجویان دانشگاه کردستان شهر سنندج استفاده شده است که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودند. روش تحقیق به صورت پیمایشی انجام گرفته و دانشجویان به پرسشنامه که با استفاده از نظریات مربوطه طراحی شده بود پاسخ داده اند . یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد، هم چنین در بین سازه های متغیر سرمایه اجتماعی ، روابط درون خانواده بیشترین تاثیر را به موفقیت تحصیلی دانشجویان داشته است.
The expression of social capital is a concept that recently very qualified attention in the branches of human science. Actually this concept is an important bridge connection between economic, social and politic sciences. Social capital is the result of cultural and social position. In fact social capital is one of the indicators of cultural and social position in society. Social capital has an important effect in reducing the cost of activates and individual success in their aims. This research using social capital theories from different theorists in social capital especially James Coleman tries to survey empirically the relation between social capital and educational success of student. The sample of the study is 380 students of Kurdistan University in Sanandaj that they were studying in academic year of 2009-2010. The method of this research is survey and students answer the questionnaire designed using the related theories. The results of research show that, there is a significant relationship between social capital and students’ educational success. Also, from different variables of social capital, relations inside the family have the most affection in students’ educational success.
اونق، ن. (1384). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
بهزاد، د. (1384). تحلیل نظری سرمایه اجتماعی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی. مجموعه مقالات سمپوزیوم سرمایه اجتماعی. سرمایه اجتماعی رفاه اجتماعی تهران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. صص 101-83.
بهزاد، د. (1381). سرمایه اجتماعی بستری برای ارتقاء سلامت روان. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. سال دوم.
پورموسوی، ف. (1381). جامعه مدنی و سرمایه اجتماعی. نشریه راهبرد. شماره 26.
پیران، پ؛ و همکاران. (1385). کار پایه مفهومی و مفهومسازی سرمایه اجتماعی با تاکید بر شرایط ایران. فصلنامه علمی پژوهش رفاه اجتماعی.
تاجبخش، ک. (1384). سرمایه اجتماعی اعتماد دموکراسی و توسعه. ترجمه: ا، خاکباز و دیگری. تهران: نشر شیرازه.
سرمد، ز؛ و همکاران. (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
شارعپور، م. (1380). فرسایش سرمایهای اجتماعی و پیامدهای آن. نامه انجمن جامعهشناسی ایران. شماره 3.
عسکریان، م. (1371). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات توس.
علاقهبند، ع. (1383). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: نشر روان.
علوی، ب. (1380). نقش سرمایه اجتماعی در توسعه. مجله تدبیر. شماره 16.
فوکویاما، ف. (1379). پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه: غ، ع، توسلی. تهران: انتشارات جامعه ایرانیان.
فوکویاما، ف. (1384). سرمایه اجتماعی و جامعه مدنی. ترجمه: ا، خاکباز و دیگری. تهران: نشر شیرازه.
فیلد، ج. (1386). سرمایه اجتماعی. ترجمه: غ، ر، غفاری و دیگری. تهران: انتشارات کویر.
فیوضیات، ی. (1382). نقش دانشگاه در توسعه ملی. تهران: نشر ارسباران.
کلانتری، خ. (1387). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی و اقتصادی با استفاده از نرمافزار SPSS. تهران: فرهنگ صبا.
مبارکی، م. (1383). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و جرم. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
Israel, G. & etal. (2001). The Influence of family and community social capital on Educational Achivement. Rural sociological society. P.p: 43-68.
Krishna, A. & Uphoff, N. (2002). Mapping and Measuring Social capital theough assement of action to conserv and develop watersheds in Rajasthan India.Published in Grootaert, C and Bastelae T. (2002). The Role of Social Capital in Development Cambridge unive press.
Portes, A. (1999). Social capital. It's origins and Applications in contemporary sociology: Anuval Review of sociology. No.24, P.p:1-24.
Stone, w. (2001). Measuring social capital: to wards a Theore tically Informed Measurement Frame work for Resear ching social capital in family and community life. Australian Institue of family studies Research, paper. No.24.
Winter, I. (2000). Towards a Theorised understading of Family life and social capital. Australian Institution of Family studies.
_||_