مطالعه رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
محورهای موضوعی : جامعه شناسیرضا عیدیزاده 1 , حاجی محمد احمدی بلوطکی 2
1 - کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز- ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: شبکههای اجتماعی مجازی, سبک زندگی, دانشجویان, تلگرام, واتس آپ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشته های علوم اجتماعی دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع آن توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که تعداد آن ها 960 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند ابزار سنجش دو پرسشنامه استاندارد 70 سوالی سبک زندگی LSQ و پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکه های اجتماعی مجازی می باشد که بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. اعتبار پرسشنامه ها توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.87 و 0.81 به دست آمده است. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی و تمامی ابعاد آن رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده ازشبکه های اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کیفیت همه ابعاد سبک زندگی دانشجویان رشته های علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران کاهش می یابد.
The present study is conducted with the aim of investigating the relationship between the usage of what’s App and Telegram social networks and life style of social science branch. The research method is practical and of survey-descriptive kind. Research population includes all the social science students (960) in Tehran's Islamic Azad University, Research and Science branch. Using Cochran formula 274 students were chosen as sample through simple random sampling method. Measuring tools are standard questionnaire of life style (LSQ) with 70 questions and the researcher-made questionnaire of social networks whit 20 questions which are prepared based on Likert scale. Questionnaires’ validity and reliability were confirmed by experts and Chronbach's alpha coefficient respectively. The results showed that, there is a significant reverse relationship between usage of what’s App and Telegram social networks and the quality of all aspects of students' life style in Tehran's Islamic Azad University.it means that, by increasing the use of what’s App and Telegram social networks, the quality of all aspects of students’ lifestyle is reduced.
منابع
خبرگزاری ایسنا. (1394). عضویت نیمی از ایرانیها در شبکههای اجتماعی (بیش از 20 میلیون نفر در تلگرام). تاریخ انتشار خبر 10 دی 1394، کد خبر: 94101005345، قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت:
خوشفر، غ؛ و همکاران. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر گرگان). مجله آمایش جغرافیایی فضا. سال سوم. شماره نهم.
روزنامه ابتکار. (1394). به بهانه فیلترینگ دو ساعته تلگرام (اسبابکشیهای اجباری). تاریخ انتشار خبر 1 فروردین 1394، قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://ebtekarnews.com/23294
سایت تابناک. (1394). تعداد کاربران واتس آپ به 900 میلیون نفر رسید. تاریخ انتشار خبر: 14 شهریور 1394، کد خبر: 529127، قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/529127
سایت سامانه شارژ واتس آپ. (1394). مقایسه تعداد کاربران واتس اپ با دیگر اپلیکیشن های پیام رسان. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://www.chargewhatsapp.ir/index.php/news/59-whatsapp-compare
دانشنامه آزاد ویکی پدیا. (1394). واتس آپ. آخرین ویرایش 29 ژانویه 2016، قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت:
https://fa.wikipedia.org/wiki
سایت تابناک. (1394). واتس آپ برای همیشه رایگان شد. قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت:
https://www.tabnak.ir/fa/news/
شبکههای اجتماعی و تاثیرگذاری استراتژیک در صنعت گردشگری. (1392). بازبینیشده در 15 سپتامبر ۲۰۱۳.
صدیق بنای، هلن. (1387). آشناییباشبکههایاجتماعی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزانه همشهری.
عدلیپور، صمد. (1391). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی. دانشگاه اصفهان.
فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. صبح صادق، قم.
گیدنز، آنتونی. (1383). تجددوتشخص؛جامعهوهویتشخصیدرعصرجدید. ترجمه: ناصر، موفقیان. تهران: نشر نی.
لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ و کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، پژوهشهای روانشناختی. دوره 15، شماره 1.
مرادی، شهاب؛ و همکاران. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی. سال چهارم. شماره 10.
وبسایت فایندز. (1394). تلگرام چیست و تاریخچه تولید تلگرام. نوشته شده در تاریخ 21 اردیبهشت 1394، قابل دسترس در تاریخ 10/11/1394 در سایت:
http://www.finds.ir/iran-news/Applications/all-about-telegram-why-telegram-application- favorite/4440
هات آپ نیوز. (1393). صفر تا صد واتس آپ. نوشته شده در 22 بهمن 1393 در سایت:http://hotappnews.ir/1281
Madge, Clare; Meek, Julia; Wellens, Jane; Hooley, Tristram. (2009). Facebook, Social Integration and Informal Learning at University: It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. v. 34, n. 2, P.p: 141-155.
Smith, Eliot R., and Diane M. Mackie. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations, Sage Publications.
_||_
http://www.finds.ir/iran-news/Applications/all-about-telegram-why-telegram-application- favorite/4440
هات آپ نیوز. (1393). صفر تا صد واتس آپ. نوشته شده در 22 بهمن 1393 در سایت:http://hotappnews.ir/1281
Madge, Clare; Meek, Julia; Wellens, Jane; Hooley, Tristram. (2009). Facebook, Social Integration and Informal Learning at University: It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. v. 34, n. 2, P.p: 141-155.
Smith, Eliot R., and Diane M. Mackie. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations, Sage Publications.