بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران و تعهد سازمانی دبیران متوسطه آموزش و پرورش شهر بوکان
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمحمود علمی 1 , عزیز محمد برزی 2
1 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی
کلید واژه: تعهد سازمانی, سبک مدیریت رابطهمدار و وظیفهمدار, عاطفی, هنجاری و عقلانی,
چکیده مقاله :
سبک های مدیریت و نحوه ی عملکرد مدیر در فعالیت های کارکنان تأثیر به سزایی دارد، و با توجه به سبک های مدیریت و نحوه ی رفتار مدیر، میزان تعهد سازمانی در میان کارکنان از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر این اساس تأمین تعهد سازمانی زیاد معلمان یکی از مهم ترین عوامل نگهداری آنان در مکان های شغلی شان است، میزان تعهد سازمانی به بسیاری از پدیدهها بستگی دارد و یک حالت درونی است که فرد نسبت به کاری که پذیرفته است، دارد. هدف اصلی پژوهش تعیین رابطه ی بین سبک مدیریت مدیران و تعهد سازمانی دبیران آموزش و پرورش شهرستان بوکان می باشد که براساس سبک مدیریت رابطه مدار و ضابطه مدار و هم چنین تعهد سازمانی الن و می یر انجام گرفته است. روش: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی همبستگی انجام گرفته و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ی مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 90-89 بود، حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران 36 نفر مدیر و 180 دبیر محاسبه و از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبتی برای انتخاب نمونه استفاده گردید. برای گردآوری داده ها از دو نوع پرسشنامهی سبک مدیریت لوتانز و تعهد سازمانی آلن و مییر استفاده شد. پایایی پرسشنامه سبک مدیریت لوتانز 751/0 درصد و تعهد سازمانی آلن و می یر 810/0 درصد از طریق تکنیک آلفای کرانباخ بدست آمد، داده ها به وسیله نرم افزار 18 SPSS و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، t مستقل و آنالیز واریانس یکراهه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بین سبک مدیریت مدیران و تعهد سازمانی دبیران شهر بوکان رابطه ی معنیداری وجود دارد. بین سبک مدیریت رابطهمدار و تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد عقلانی دبیران شهر بوکان رابطه ی معنیداری وجود دارد. بین سبک مدیریت وظیفهمدار و تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد عقلانی دبیران شهر بوکان رابطه معنیداری وجود ندارد.
This study aimed to survey the relationship between management style of managers and organizational commitment of teachers in Boukan city. This research has been done with the descriptive correlation method and statistical population consists of all teachers and managers in high schools of Boukan in educational year of 89-90 that are 40 managers and 670 teachers. 36 managers and 18 teachers were calculated through Kukran formula and the stratified random sampling method was used for selecting of the sample. For collecting of data two types of management style questionnaires Leautanz 0/781 percent and organizational commitment of Alen Meyer 0/810 were achieved through Cronbach's alpha techniques. Data were analyzed through Spss 18 software and by using Prearson correlation test, independent T- test and one way analysis of variance. The results showed that there is significant relationship between management style of managers and teachers organizational commitment in Boukan City. There isn’t significant relationship between oriented relation management, emotional commitment, normative commitment and intellectual commitment of high school teachers in Boukan City.There isn't significant relationship between task circuit management, emotional commitment, normative commitment and intellectual commitment of teachers in Boukan City.
الوانی، م. (1371). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
حسینی، ن. و همکاران. (1387). پرسشنامههای پژوهشی در زمینه روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی. تهران: انتشارات سخن.
خلیلی شورینی، س. (1376). تئوریهای مدیریتی سازمانی وکاربردآنها در نظام مدیریت ایران. تهران: نشر قائم.
رحیمی، ع. (1384). بررسی تاثیر سبکهای مدیریت وظیفهمدار و رابطهمدار بر رضایت شغلی کارکنان شرکتهای توزیع برق استان تهران. دهمین کنفرانس سراسری شبکههای توزیع نیروی برق.
رنجبریان ، ب. (1375). تعهد سازمانی. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان. سال دهم، شمارههای 1 و 2، ص 57-41.
قادری، م. (1388). بررسی رابطهی سبکهای مدیریت با خصوصیات مدیران مدارس شهرستان سردشت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز: رشته مدیریت آموزشی.
کرمینیا، ر و امینی، ع. (1389). رابطهی سبکمدیریتبافرهنگوتعهدسازمانیدرنیروهاینظامی. مجله طب نظامی، دوره ۱۲، شماره ۲، تابستان ۱۳۸9، ص65 -70.
لوتانز، ف. (1375). رفتار سازمانی. ترجمه: غ، سرمد، تهران: انتشارات سازمان برنامهریزی آموزش عالی.
محمدی، ر. (1385). بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی مدیران با اثربخشی آنان از نظر دبیران مقطع متوسطه شهرستان میاندوآب. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
مهدیزاده، م. (1385). بررسی رابطهی بین سبک مدیری مدیران (بر اساس نظریهی اقتضایی فیدلر) با رضایت شغلی معلمان در دورههای تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان نوشهر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
Chen, Chen, J., and etal. )2005(.Leadership effectiveness. Leadership style and employee readiness. Leadership & organization Development Journal.26(4).
Mathieu, J. E. & zajac, D. M. )1995(. A review and meta- analysis of the antecedents, correlates and consences of Organizational commitment.psychologicd Balletin.vol. 108, No. 2. PP: 171 -194.
Weiss, W.H. )2006(.Organizational for Quality Productivity and Job Satisfaction. supervision.VOL.62.NO.20.PG.130