تبیین جامعهشناختی میزان سرمایه اجتماعی محلههای شهر تهران
محورهای موضوعی : جامعه شناسیاحسان مصطفیپور 1 , منصور حقیقتیان 2 , اصغر محمدی 3
1 - دانشآموخته دکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان– ایران.
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان– ایران (نویسنده مسئول).
3 - مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه دهاقان
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, ارتباطات, اعتماد, مشارکت, احساس تعلق,
چکیده مقاله :
سرمایه اجتماعی در گرو، مشارکت شهروندان و افزایش آگاهی اجتماعی برای همه اعضای جامعه است. در واقع سرمایه مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و توجه متوازن به وجوه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حیات جامعه است؛ به گونه ای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه خوشبین و امیدوار سازد. امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل محوری اثرگذار بر توسعه محلات و شهرها است. هدف، بررسی جامعه شناختی سرمایه اجتماعی محله های شهر تهران می باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایش و برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته و برای تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای SPSS و نرم افزار معادلات ساختاری[1] استفاده شده است. جامعه آماری شامل شهروندان بالای 18 سال ساکن در سه ناحیه شهر تهران می شودکه 240 نفر از ساکنان با روش نمونه گیری خوشه ای در سه منطقه بالا، متوسط و پایین شهر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی در بین محله های مورد مطالعه متفاوت بوده است.
Social capital entails participation of citizens and raising awareness in all members of the society. In fact, capital involves observing social justice and a symmetrical look toward cultural, political and economic aspects of social life, in such a way as to open up the human resources to optimistic and hopeful development. Nowadays social capital is considered as an axial factor in development of neighborhoods and cities. Therefore, the present article is an attempt to sociologically investigate the social capital in different localities of the city of Tehran. The method employed in current research is a descriptive quantitative one in which data are collected through a researcher-developed questionnaire and then analyzed through SPSS and SIG. The participants of this study are 240 inhabitants of Tehran who are older than 15 years and live in three different localities of Tehran which include uptown, midtown and downtown. The subjects were selected through cluster random sampling. The findings of this research showed that, different inhabitants of different localities enjoy different social capital. Also, the statistical analysis showed that there is a positive and significant relationship between dimensions of social capital in the city.
منابع
آلبرو، مارتین. (1380). مقدمات جامعه شناسی. ترجمه: منوچهر، صبوری. تهران: نشر نی. چاپ اول.
انصاری، محمد. (1383). سرمایه اجتماعی چیست ؟. تهران: هفتهنامه منشور. شماره 17.
ایمانی جاجرمی، حسین. (1380). سرمایه اجتماعی و مدیریت شهری. تهران: نشریه مدیریت شهری، شماره 7.
اینگلهارت، رونالد. (1373). تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی. ترجمه: مریم، وتر. تهران: انتشارات کویر.
بوردیو، پییر. (1380). نظریه کنش. ترجمه: مرتضی، مردیها. تهران: انشارات نقش و نگار.
بیکر، ترز. ال. (1377). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه: هوشنگ، نایبی. تهران: انتشارات سروش.
پیری، جهانگیر. (1383). نقش سرمایه اجتماعی در روند توسعه. هفتهنامه منشور، شماره 17.
تاجبخش؛ و اسدیکیا. (1382). تئوری سرمایه اجتماعی: پیامدهای آن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی. تهران: نشریه گفتمان. شماره 2.
تحقیقی، امیرحسین. (1383). سرمایه اجتماعی دولت و نهادها در ایران. هفتهنامه منشور، شماره 17.
ترنر، جاناتان، اج. (1372). مساحت نظریه جامعهشناختی. ترجمه: عبدالعلی، لهسائیزاده. شیراز: انتشارات نوید شیرتاز.
چلبی، مسعود. (1375). جامعهشناسی نظم. تهران: نشر نی.
رفیعپور، فرامرز. (1374). کندوکاوها و پنداشتهها. تهران.
روحالامینی، محمود. (1372). زمینه فرهنگشناسی. تهران: انتشارات عطار. چاپ اول.
سرایی، حسن. (1373). مقدمهای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: انتشارات سمت.
شارعپور، محمود. (1379). درحال فرسایش است (نقد و بررسیکتاب پایان نظم فوکویاما). تهران: نشریه کتاب ماه علوم اجتماعی. شماره 37-36.
عبدالهی آرانی، مصعب. (1383). کارکردهای سرمایه اجتماعی. هفتهنامه منشور، شماره 17.
علوی، بابک. (1380). نقش سرمایه در توسعه. تهران: تد بیر. شماره 116.
علویراد، عباس؛ و نصیریزاده، حمیدرضا. (1380). بررسی رابطه سرمایه اسکان و رشد اقتصادی در اقتصاد ایران، اطلاعات سیاسی- اقتصادی. سال 16، شماره سوم و چهارم.
فوکویاما، فرانسیس. (1379). پایان نظم و بررسی سرمایه اجتماعی و حفظ آن. ترجمه: غلامعباس، توسلی. تهران: انتشارات جامعه ایرانیان.
گود، ویلیام، جی. (1353). خانواده و جامعه. ترجمه: ویدا، ناصحی. تهران: نشر کتاب.
ملکان، مجید. (1383). تئوری سرمایه. تهران: هفتهنامه منشور، شماره 17.
- کلمن، جیمز. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: منوچهر، صبوری. تهران: نشر نی.
Astone, Nan M, Constance A. Nathanson, Robert Schoen, And Young J. Kim. (1999). "Family Demography, Social Theory, And Investment In Social Capital", Population And Development review. 25, (1). P.p: 1-31.
Astone, Nan, And Sara., Mclanahan. (1991). "Family Structure, Parental Practices And High School Completion", American Sociological Review. 56. P.p: 309-320.
Amato, P. (1987). "Family Procces In One- Parent, Stepparent, And Intact Families", Jornal Of Marriage And The Family. 49. P.p: 327-337.
Allen Furr, L. (1998). "Fathers Characteristics and their Children's Scores on College Entrance Exams: A Comparism of Intact and Divrced Families."
Bourdieu, P. (1983). "Forms of Caital in J. C. Richards (ed)." Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Green wood Press.
_||_Astone, Nan M, Constance A. Nathanson, Robert Schoen, And Young J. Kim. (1999). "Family Demography, Social Theory, And Investment In Social Capital", Population And Development review. 25, (1). P.p: 1-31.
Astone, Nan, And Sara., Mclanahan. (1991). "Family Structure, Parental Practices And High School Completion", American Sociological Review. 56. P.p: 309-320.
Amato, P. (1987). "Family Procces In One- Parent, Stepparent, And Intact Families", Jornal Of Marriage And The Family. 49. P.p: 327-337.
Allen Furr, L. (1998). "Fathers Characteristics and their Children's Scores on College Entrance Exams: A Comparism of Intact and Divrced Families."
Bourdieu, P. (1983). "Forms of Caital in J. C. Richards (ed)." Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Green wood Press.