عوامل اجتماعی مرتبط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر از دیدگاه خود معلمان
محورهای موضوعی : جامعه شناسیعزیزه جهانگیری 1 , محمود علمی 2
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.
2 - استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: اعتماد اجتماعی, منزلت اجتماعی, حقوق و مزایا, تشکلهای صنفی,
چکیده مقاله :
این تحقیق که با عنوان عوامل اجتماعی مرتبط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر از دیدگاه خود معلمان انجام شده است. از نظر هدف؛ از نوع کاربردی، از نظر زمانی؛ مقطعی و از نظر کنترل شرایط پژوهش؛ یک بررسی پیمایشی و هم چنین توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر در سال تحصیلی 94-1393 به حجم 670 نفر، حجم نمونه طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برابر با 245 نفر و روش نمونه گیری اش، تصادفی طبقه ای بوده است. در این تحقیق برای اندازه گیری متغیرها از سوال (پرسشنامه) و برای اندازه گیری سازه ها از ابزار (مقیاس) طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافته های تحقیق که با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، مشخص شد که بین میزان حقوق و مزایای دریافتی معلمان، میزان دسترسی معلمان به امکانات رفاهی، میزان عضویت معلمان در تشکل های صنفی، میزان اعتماد اجتماعی شهروندان به معلمان، میزان توجه رسانه ها به جایگاه معلم و افزایش مهارت های معلمان با ارتقای منزلت اجتماعی آنان رابطه معنی داری وجود دارد. هم چنین پیش بینی تغییرات متغیر وابسته و تعیین میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر روی آن با استفاده از رگرسیون چند متغیره نشان داد که 79 در صد از ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، ناشی از رابطه بین یک ترکیب خطی از متغیرهای مستقل است و 21/0 درصد باقی مانده که ضریب عدم تعیین نام دارد ناشی از سایر عواملی است که در این تحقیق منظور نشده اند.
The present study was conducted in order to investigate the social factors related to improving the social status of high school teachers in Meshkinshahr from teachers’ own points of view. This is an applied research which in terms of time is cross-sectional and in terms of controlling the research conditions is a survey and descriptive- correlation. The statistical population of this study was all high school teachers in Meshkinshahr in 93-94 educational years (670), and using the stratified random sampling 245 teachers was selected as the sample size through Cochran formula. In order to collect data a questionnaire was used. The results of Pearson Correlation Test show that, there is a meaningful relationship between improving the social status of teachers and the following variables: salaries and benefits of teachers, teachers’ access to facilities, teachers’ membership in independent trade organizations, the citizens’ trust to teachers, the attention of Media to teachers and increasing the teachers’ skills. Also, the results of multi-variate regression show that, 79% of the improvement of teachers’ social status is due to relationship between a linear combination of independent variables and the remaining 21% which is called coefficient of no determination is due to other factors that were not included in this study.
پرتیچارد، آ. (2009). جایگاه معلمین در آلمان و ایرلند. پایاننامه دکتری جامعهشناسی توسعه. دانشگاه دوبلین.
جهاد دانشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد، (1391). بررسی تفصیلی منزلت اجتماعی مشاغل در مشهد، طرح پژوهشی.
حسنپور، م. (1390). بررسی عوامل موثر بر ارتقای پایگاه اجتماعی معلمان از دیدگاه معلمان شهر بومهن. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی دانشگاه رودهن.
رازقی، ن. (1390). سنجش منزلت اجتماعی معلمان میرجاوه از شهرهای استان سیستان. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی دانشگاه شیراز.
زنگنه، ن. (1392). بررسی منزلت اجتماعی معلمان منطقه بزینهرود از توابع استان زنجان از دیدگاه دانشآموزان پسر و دختر دبیرستان در سال تحصیلی 1392-1391. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه پیام نور واحد قزوین.
علاقهبند، ع. (1388). جامعه شناسی آموزش وپرورش. تهران: نشر روان.
علیزاده، ا. (1388). بررسی منزلت اجتماعی حرفه معلمی (دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان) و تغییرات آن در طول سه دهه گذشته، نوآوریهای آموزشی. بهار 1388، شماره 29، صص 26-7.
عیوضی، ع. (1391). تبیین رابطه بین وضعیت اقتصادی معلمان دوره متوسطه نیشابور و منزلت اجتماعی آنان. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
طیبینیا، م. (1393). بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن، نشریه پیام. مقاله 6، دوره 2، شماره 4، بهار و تابستان 1393، صفحه 168-141.
کوئن، ب. (1392). درآمدی برجامعهشناسی. ترجمه: غ، ع، توسلی؛ و دیگری. تهران: انتشارات سیمیا.
گلشن فومنی، م، ر. (1387). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: نشر شیفته.
گورویچ، ژ. (1352). مطالعه درباره طبقات اجتماعی، فکر طبقه اجتماعی از مارکس تا امروز. ترجمه: ب، پرهام. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
گیدنز، آ. (1376). جامعهشناسی پیش درآمدی انتقادی. ا، ط، فنایی. شیراز: نشر دانشگاه شیراز.
لی، ج. (2012). پایگاه اجتماعی معلمان در تایوان. بانکوک، ژورنال جامعهشناسی. سال بیست و هفتم، شماره 437، صص 9-5.
محمدنیا، ا، ح. (1389). عوامل اجتماعی موثر بر پایگاه اجتماعی دبیران دوره راهنمایی شهرضا. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان.
محمدی، ف؛ و دیگری. (1382). بررسی شان و موقعیت اجتماعی معلمان از دیدگاه دانشآموزان مدارس راهنمائی و متوسطه استان اصفهان. اصفهان: سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان، طرح پژوهشی.
معبودی، ذ. (1393). بررسی عوامل موثر بر منزلت اجتماعی حرفه معلمی از دیدگاه معلمان متوسطه استان مازندران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران شمال.
مقدس، ش. (1384). سنجش منزلت مشاغل شهری در ایران (مورد مطالعه: شهر شیراز). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ورنون، م. (2011). بررسی پایگاه حرفهای و احساس اجتماعی معلمان در آموزش و پرورش ابتدایی و راهنمایی استرالیا. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم انسانی کانبرا.
هیرشان، آ. (2012). مقایسه تطبیقی منزلت اجتماعی معلمان هند و پاکستان.پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشگاه دهلی هند.