بررسی رابطه بین بیگانگی اجتماعی، فقر اقتصادی و اعتقادات دینی با امید به آینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرند
محورهای موضوعی : جامعه شناسیامیرعلی امیرخاننژاد 1 , صمد صباغ 2
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.
2 - استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: امید به آینده, بیگانگی اجتماعی, فقر اقتصادی و اعتقادات دینی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین بیگانگی اجتماعی، فقر اقتصادی و اعتقادات دینیبا امید به آینده دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرند درسال 95-1394 بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر روش اجرای پژوهش ، پیمایش و از نظر جمع آوری داده ها میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مرند است که 5800 تن میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 360 مورد برآورد گردید که اعضای آن به صورت تصادف طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه امید میلر (MHS) و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که دارای روایی و پایایی قابل قبول بودند. نتایج پژوهش حاکی از ارتباط منفی بیگانگی اجتماعی و فقر اقتصادی با میزان امید به آینده دانشجویان بود، درمورد اعتقادات دینی، ارتباط مستقیم و معنی داری بین دو متغیر مشاهده شد، هم - چنین نتایج آزمون تی استیودنت و تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد، امید به آینده دانشجویان بر حسب جنسیت و مقطع تحصیلی معنیدار نمی باشد.
The purpose of this study is to examine the relationship between social alienation, economic poverty and beliefs with hope for the future in Students of Islamic Azad University of Marand in 2015-2016 academic years. The purpose of this study is Practical, the method of the study is descriptive and from data collection perspective is Fieldwork. The study population consisted of all Marand Islamic Azad University students who were 5800subjects.The sample size was 360 that was estimated using Cochran formula and were selected by stratified cluster sampling method. For datacollectiontwoquestionnaireswere used: Miller Hope Questionnaire (MHS)and researcher-made questionnaire with the acceptable reliability and validity. For statistical analysis descriptive and inferential statistics, correlation coefficient and Student T test were used. Results show that, hope for the future has negative relationship with social alienation and economic poverty, and has a positive relationshipwith beliefs. Also One-way analysis of variance shows that, the impact of gender and educational level variables is not meaningful on the students hope for the future.