مسئله شناسی زبان ـ جامعه شناختی برساخت"ازدواج/عقد آریائی" (در بستری از فرایندشناسی ساخت ستیزی آریاگرائی)
محورهای موضوعی :
جامعه شناسی
ایوب یوسف پور نظامی
1
,
صمد صباغ دهخوارقانی
2
,
داود کوهی
3
,
محمد عباس زاده
4
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
2 - استادیار ، گروه جامعه شناسی ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ( نویسنده مسئول )
sabagh@iaut.ac.ir
3 - استادیار ، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
4 - استاد ، گروه جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز،تبریز،ایران
تاریخ دریافت : 1400/10/10
تاریخ پذیرش : 1400/12/03
تاریخ انتشار : 1401/03/01
کلید واژه:
",
ازدواج/عقدآریائی",
ناجامعهسازی/گشتگی",
روشنفکری پسافتادۀ فرهنگی",
ناخانوادهسازی",
مسائل اجتماعی زبان بنیاد",
چکیده مقاله :
این کنکاش انتقادی، برساخت"عقد/ازدواج آریائی"را در زمینه ای از مسائل زبان فارسی (پساقاجاری) طرح نموده و به نقش شناسی آن در تشدید مسائل نهاد خانواده ایرانی/اسلامی پرداخته است. این موضوع (حلقه ای از یافته های زمینه یابانه گسترده تر پژوهشگر در "مسئله شناسی زبان بنیاد ایران") بر اساس تظاهرات در دسترسی از آن در فضای سایبری (میدان پژوهش)، همچون "سندرمی" از آریاگرائی (ساخت ستیزی پساقاجاری) کاویده شده است. دیدگاه زبانشناختی هایدگر (موتور پارادایمی) با برداشتی آزاد و اهتمامی ترکیبی/تلفیقی فضای نظری و بینش روش شناختی کنکاش را ساخت داده است. زبان، افزون بر اینکه میدان و ابزار پژوهشی است؛ جوهره هستی جامعه و"خانه هستی" نیز می باشد؛ وجود و مسائل جامعه نیز در و با زبان اتفاق می افتد؛ با چنین فضای مفهومی (موسیقی متن) "عقدآریائی" نیز با بنیادی زبانی (سیاق زیست زبانی نژادپرستانه) و با ادعاها / بهانه های زبانی ("عدم فهم" متن عربی مرسوم ، ضرورت متنی به "فارسی سلیس") ؛ در بستری از ام المسئله ایران پساقاجار (ناجامعه گشتگی) فهمیده شد. با تکه چینی معمول در گرانددتئوری، نتایج آگزیوماتیک زیر به دست آمد : به نظر می رسد برساخت مزبور با ویژگی نژاد پرستانه (مأخوذ از میدان مطالعاتی)، ضمن تغذیه از تولیدات زبانی و پیوستگی با برساخت های ضد ساختی دیگر (کولبر، سوختبر و ...) از آلاینده های معاصرتر فارسی است؛ که در پیوند با ستیزه های "روشنفکری پس افتادۀ فرهنگی"، در سطوحِ صورت (سامان نوشتاری/ لغوی) و سیرت (سرمایه/ ادبیات اخلاقی و معنوی) زبان فارسی و نیز امنیت اخلاقی/ملی را تهدید نموده، با کژکارکردهای عینی (بازتولید ساخت ستیزی/ تشدید ناجامعه سازی ایران، نژادپرستی) و احتمالی (ضد اخلاقی) ضمن همجوشی با مسائلی داخلی (روابط ضربدری، ازدواج سفید و ...) و جهانی (در وضعیت پست مدرن) تدریجاً می تواند به "ناخانواده سازی" نهاد خانواده نیز منجر گردیده، سامان خانواده/ انتظام اجتماعی را مخدوش سازد. در این امر افزون بر اغواهای سیاسی/ ایدئولوژیکی (اسلام ستیزی آریاگرائی)؛ مصرف گرائی مسلط بر جامعه مصرفی، تبلیغات (بنگاه های خدمات ازدواج)، کالائی شدن امور (مراسمات و ...) در وضعیت پست مدرن نیز نقش آفرینی فعالی نشان می دهد.
چکیده انگلیسی:
This critical investigation addresses Arian marriage/marriage contract within the framework of post-Qajar Farsi language framework and deals with its functions in Iranian/Islamic family institution issues. In the context of the current research, the subject has been treated as a syndrome of (post-Qajarid anti-structuralist) Arianism. The research has also been shaped by an interpretation of Heideggerian linguistic approach (paradigmatic motor concept). We have argued that language is not only a field and instrument of research but it also is the essence of social existence and the house of being. Social realities also exist in and through language. Hence, Arian marriage contract has a linguistic reality and with its claims and linguistic excuses it should be understood within the context of post-Qajarid era. Using a grand theory perspective, the current research resulted in some axiomatic findings: it seems that this racist construct is fed by and is related to the linguistic products of other anti-structuralist constructs. This formal and functional relationship between Arian construct and other anti-structuralist constructs has threatened the very ethical/national security. Its explicit malfunctioning can be integrated with the internal and international affairs and finally result in destructionof the family institution and social order. It has been argued that political/ideological provocations can be combined with the dominant consumerist spirits, the propaganda from marriage service instituions and commodification of marriage ceremony in this post-modern atmosphere and facilitate the spread of Arian marriage in society.
منابع و مأخذ:
. القرآنالکریم.
آبراهام، جی. اچ. (1368). خاستگاههای جامعهشناسی. احمد کریمی. ؟ : پاپیروس. چاپ اول.
احمدی، ب. (1381). هایدگر و تاریخ هستی. تهران : مرکز. چاپ اول.
علم، ا.(1390). یادداشتهای علم (اسدالله)، ج 6 . ویرایش : علینقی علیخانی. تهران : کتابسرا. چاپ دوم.
الاحمد، ج. (1357). در خدمت و خیانت روشنکفران، ج 2. ؟ : خوارزمی. چاپ اول.
اَشَوَ هیشتان، اِمید. (1376). روایت اِمید اَشَوَ هیشتان. نزهت صفای اصفهانی. تهران : مرکز. چاپ اول.
کوئن، ب. (1372). درآمدی به جامعهشناسی. محسن ثلاثی. تهران : فرهنگ معاصر. چاپ چهارم.
کرایب، ی. (1384). نظریه اجتماعی کلاسیک. شهناز مسمیپرست. تهران : آگه. چاپ دوم.
دانتزیگ، ت. (1361). عدد، زبان علم. عباس گرمان. تهران : شرکت سهامی کتابهای جیبی. چاپ سوم.
فراستخواه، م. (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه. تهران : آگاه. چاپ اول.
فریز بی، د و دیگری. (1374). جامعه. احمد تدین و دیگری. تهران آران. چاپ اول.
فروم، ا. (1375). بحران روانکاوی. اکبر تبریزی. تهران : فیروزه. چاپ پنجم.
گیدنز، آ. (1384). چشماندازهای جهانی. محمدرضا جلائیپور. تهران : طرح نو. چاپ اول.
گیدنز، آ و دیگری. (1387). جامعهشناسی. حسن چاوشیان. تهران : نی. چاپ دوم.
گود، و . ج. (1352). خانواده و جامعه. ویدا ناصحی. تهران : بنگاه ترجمه و نشر کتاب. ؟.
حکیم الهی، ه . (1327). با من به ارتش بیائید. ؟ : ؟. ؟.
حمیدالله، م (تحقیق/ گردآورنده). (1377). نامهها و پیمانهای سیاسی حضرت محمد (ص) و اسناد صدر اسلام. محمد حسینی. تهران : سروش. چاپ دوم.
ایمان، محمدتقی. (1394). روششناسی تحقیقات کیفی. قم : پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چاپ سوم.
بندهش هندی (متنی به پهلوی ساسانی). (1368). تصحیح/ترجمه : رقیه بهزادی. تهران : موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. چاپ اول.
کار، م. (1380). پژوهشی در باره خشونت علیه زنان در ایران. تهران : روشنگران و مطالعات زنان. چاپ دوم.
لئونیدوف، ف. (1348). نژادپرستی و جهانخواری. غلامحسین فرنود. تبریز : ابنسینا. چاپ دوم.
مؤمن، م. (1380). سخنی در باره تلقیح. ترجمه : موسی دانش. در : روشهای نوین تولیدمثل انسانی از دیدگاه فقه و حقوق (مجموعه مقالات). تهران : سمت. چاپ اول.
محمدپور، ا. (1397). ضد روش : زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی.قم : لوگوس. چاپ دوم.
مورن، ا. (1370). سرمشق گمشده : طبیعت بشر. علی اسدی. تهران : سروش. چاپ اول.
میلانی، ع. (1394). نگاهی به شاه. تورنتو ـ کانادا : پرشین سیرکل. چاپ دوم.
نهرو، ج. ل. (1361). زندگی من، ج 2. محمود تفضلی. تهران : امیرکبیر. چاپ چهارم.
نیومن،.ل. ل. (1395). شیوههای پژوهش اجتماعی : رویکردهای کیفی و کمی، ج 2.حسن دانائی فرد و دیگری. تهران : مهربان. چاپ سوم.
آگبرن و دیگری. (1357). زمینه جامعهشناسی. ا.ح.آریانپور (اقتباس). تهران : کتابهای جیبی. چاپ یازدهم.
رفیعپور، ف. (1374). کندوکاوها و پنداشتهها. تهران : سهامی انتشار. چاپ هفتم.
رابینگتن ،ا و دیگری. (1395). رویکردهای هفتگانه در بررسی مسائلاجتماعی. رحمتالله صدیق سروستانی. تهران : دانشگاه تهران. چاپ دهم.
ریتزر، ج. (1397). نظریۀ جامعهشناسی. هوشنگ نایبی. تهران : نی. چاپ پنجم.
روحالامینی، م. (1360). درون همسری و برون همسری. در : ماهنامۀ چیستا، سال1 ، ش 5، دی. صص 37 ـ 525.
صباغ، ص و دیگران. (1389). بررسی تحلیلی اخلاق مدنی در جهان مدرن. در : مجله مطالعات جامعهشناسی، سال 2، ش 6 ، بهار. تبریز : دانشگاه آزاد اسلامی. صص 64 ـ 45.
صمدی اهری، م.ه. (1382). نسبشناسی از لقاح مصنوعی در حقوق ایران و اسلام. تهران : گنجدانش. چاپ اول.
سیدمن، ا. (1395). کشاکش آرا در جامعهشناسی. هادی جلیلی. تهران : نی. چاپ هشتم.
زیمل، گ. (1393). در باره فردیت و فرمهای اجتماعی. شهناز مسمیپرست. تهران : ثالث. چاپ دوم.
استراس، آ و دیگری. (1385).اصول روش تحقیق کیفی : نظریه مبنائی (رویهها و شیوهها). بیوک محمدی. تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. جاپ اول.
تکمیل همایون، ن. (1359). میهندوستی در ایران. تهران : استقلال. ؟.
شهزادی، ر (موبد). (1365). قانون مدنی زرتشتیان در زمان ساسانیان (پایاننامه حقوق ، 1328). تهران : انجمن زرتشتیان تهران. چاپ اول.
وبر، م. (1373). اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری. رشیدیان و دیگری. تهران : علمی و فرهنگی. چاپ اول.
وینسنت، ا. و . (1378). ایدئولوژیهای مدرن سیاسی. مرتضی ثاقبفر. تهران : ققنوس. چاپ اول.
یوسفپور نظامی، ا. (1380). آسیبشناسی گفتگوی متقابل گروههایاجتماعی (عصر مشروطه ایران). پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی. استاد راهنما : دکتر حسین ابوالحسن تنهائی؛ تهران : دانشگاهآزاداسلامی تهران مرکز.
یوسف پور نظامی، ا. (1391). جامعهشناسی دوزبانگی (با رویکردی قرآنی). در : مجموعه مقالات هفته پژوهش. مراغه : دانشگاه آزاد اسلامی. نشر دیجیتال.
یوسف پور نظامی، ا. (1395). رهیافتی زبان ـ جامعهشناختی به آیات قرآنی لسان (زبان). در : مجله مطالعات جامعهشناسی، سال 9، ش 33 ، زمستان. تبریز : دانشگاه آزاد اسلامی. صص 121 ـ 95.
وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان، 8/8/1398.
وبسابت سرپوش پزشکی (سلامت و پزشکی>زناشویی) : کد مقاله: ۹۹۰۵۰۰۰۷۵: عقد آریایی| چرا عقد آریایی در بین مردم رواج پیدا کرده است؟
(https://www.sarpoosh.com/medical/marriage/wedding-aryan-32.html
47.وبسایتشهرداریکازرون
:http://kazeroon.ir/fa-IR/DouranPortal/1/news/view/13957/2083/Staging
وبسایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعوری اسلامی ایران (دفتر امور آسیبهای اجتماعی).
https://bazmineh.com
http://cdn64.akairan.com/files/images/20160914/20169/2016914155238572450a.jpg
_||_
Abraham, J. H.(1989).The origins and Growth of Sociolgy. Translated into Persian by Karimi. ? : Papirus. First edition.
Ahmadi, B.(2002). Heidegger and the history of existence. Tehran :Markaz. [in Persian].
Alam, A. (2011). Alam Notes. Vol 6. Alikhani. Tehran :Ketabsara. second edition. [in Persian].
Alheahmad, J.(1978). In the service and betrayal of the intellectuals. Vol 2. ? : Kharazmi. First edition. [in Persian].
AshavaHashtiyan, E.(1997).Narrated by the hope of your eight. Translated into Persian by SafayheEsfahani. First edition.
Coen, (1993). An Introduction to Sociology. Translated into Persian by Solasi. Tehran :FarhangheMoaser. fourth edition.
Craib, I.(2005). Classical Social Theory.Translated into Persian by Mosammaparast. Tehran :Agah. second edition.
Dantzig, T.(1982).Number, the language of science.Translated into Persian by German. Tehran :SherkatheSahamiheKetabhayhejibi. Third edition
Farasatkhah, M. (2016).Qualitative research method in social sciences with emphasis on theory (GTM grounded theory). Tehran :Agah. First Edition. [in Persian].
Ferizbi, D and other.(1995). Society. Translated into Persian by Tadiion and other. Tehran :Aran. First Edition
Fromm, E. (19996).Psychoanalytic crisis. Translated into Persian by Tabrizi. Tehran :Firozhe. Fifth Edition.
Giddens, A. (2005). Global perspectives. Translated into Persian by Jalaiipur. Tehran :Tarheno. First Edition.
Giddens, A and others. (2008). Sociology. Translated into Persian by Chavoshiyan. Tehran :Tarheno. second edition.
Good, W.(1973). Family and community.Translated into Persian by Salehi. Tehran :BongaheTarjomhevanashrheKetab. ?.
Hakim elahi, H. (1948). Come to the army with me.? :?. ?. [in Persian].
Hamidollah, M (1998). Letters and political pacts of Prophet Mohammad (PBUH) and documents of the beginning of Islam.Translated into Persian by Hoseyni. Tehran :Surush. second edition.
Iman, M.(2015).Qualitative research methodology. Qom :PajuheshgaheHozhe , Daneshgah. Third edition. [in Persian].
Indian bondhesh (text to the Sassanid side). (1989). Translated into Persian by Behzadi, R. Tehran : MoasseseyheMotaleatvaTahqiqatheFarhangi. First edition.
Kar, M. (2001). A study on violence against women in Iran. Tehran :Roshangaranvamotaleaehezanan.second edition. [in Persian].
Leonidov, F .(2005). Racism and cannibalism. Translated into Persian by Farnud. Tabriz :Ebnhesina. second edition.
Momen, M. (2001).A word about insemination. Translation: Musa Danesh. In: New methods of human reproduction from the perspective of jurisprudence and law (collection of articles).Tehran :Samt. First Edition. [in Persian].
Mohmmadpur, A. (2000). Anti-method: Philosophical contexts and practical procedures in qualitative methodology. Qom :Logos.second edition. [in Persian].
Morin, E. (1991). The Lost Example: Human Nature. Translated into Persian by Asadi. Tehran :Surush. First Edition
Milani, A.(2015) .Take a look at the king.Torento : Pershinsirkel. second edition. [in Persian].
Nehro, J.(1982). My Life, Vol.2. Translated into Persian by Tafazzoli. Tehran :Amirkabir. fourth edition.
Newman, L.(2016). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches, Vol.2. Translated into Persian by Dandiifard and other. Tehran :Mehreban. Third edition.
Ogburn& other. (1978). Sociological field. Translated into Persian by Aryanpur. Tehran :Ketabhayhejibi. Eleventh edition.
Rafipur, F. (1995). Explorations and assumptions.Tehran :Sahamiyheenteshar. Seventh edition. [in Persian].
Rubington, E & other. (2016). The study of social problems : Seven perspective, Translated into Persian by RahmatollahSadigSarvestani, The tenth edition, Tehran : University of Tehran.
Ritzer, G.(2018). Sosiological Theory. Translated into Persian by Nayebi. Tehran : Ney. Fifth Edition.
Ruholamini, M. (1981). Intramarital and extramarital. In: Monthly Chista, Vol 1, No 5. Pp: 525 – 37.[in Persian].
Sabagh, S. and others. (2010).Analytical study of civic ethics in modern world (With an emphasis on critical and postmodern sociologists’ ideas). The Journal of Sociology Studies, Vol 2, No. 6, Spring. Tabriz : Islamic Azad University, Tabriz Pp45 - 64. [in Persian].
SamadiyheAhari, M. (2003).Genealogy of artificial insemination in Iranian and Islamic law. Tehran :GanjheDanesh. First Edition. [in Persian].
Seidman,S.(2016). Conflict of votes in sociology.Translated into Persian by Jalili. Tehran : Ney. Eighth edition
Simmel,G.(2014). On Individuality And Social Forms.Translated into Persian by Mosammaparast. Tehran : Sales. second edition.
Strauss, A. and other.(2006). Principles of Qualitative Research Methodology: Basic Theory (Procedures and Methods). Translated into Persian by Mohammadi, B. Tehran : Institute for Humanities and Cultural Studies. First
Takmilhehomayun, N. (1980). Patriotism in Iran. Tehran :Esteqlal.?. [in Persian].
Shahzadi, R. (1986). Zoroastrian civil law during the Sassanids (Law Thesis, 1949). Tehran: Zoroastrian Association. First Edition. [in Persian].
Veber, M.(1994). Protestant ethics and the spirit of capitalism. Translated into Persian by Rashidiyan and other. Tehran :ElmiveFarhangi. First Edition.
Vincent, A.(1999). Modern political ideologies. Translated into Persian by Saqebfar. Tehran :Qoqnus. First Edition
YussefpourNezami,A. ((2001). Pathology of social group dialogue (Iranian constitutional era). Master Thesis in Sociology. Supervisor: Dr. HosseinAbolhassanTanhaei; Tehran: Islamic Azad University, Central Tehran. [in Persian].
YussefpourNezami, A. (2012). Sociology of bilingualism (with a Quranic approach). In: Research Week Articles Collection. Maragheh: Islamic Azad University. Digital publishing. [in Persian].
YussefpurNezami, A. (2016). Language – Sociological approach on Quranic verses of language (Lesan). The Journal of Sociology Studies, Vol 9, No. 33, Winter. Tabriz : Islamic Azad University, Tabriz Branch. Pp: 95 – 121. [in Persian].
Young Journalists Club website
(https://www.sarpoosh.com/medical/marriage/wedding-aryan-32.html
http://kazeroon.ir/fa-IR/DouranPortal/1/news/view/13957/2083/Staging
Website of the Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare of the Islamic Republic of Iran (Office of Social Injuries).
https://bazmineh.com
http://cdn64.akairan.com/files/images/20160914/20169/2016914155238572450a.jpg.