مدل یابی مبتنی بر اندازهگیری متغیر خودمدیریتی بر اساس دیدگاه کارشناسان با هدف ارتقای بهرهوری تور دوچرخه سواری بینالمللی ایران- آذربایجان از منظر جامعهشناسی اقتصادی
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
علی نعمتی خیاوی
1
(دانشجوی دکترا، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
جعفر برقی
2
(استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) barghi@iaut.ac.ir)
رحیم نجف زاده
3
(استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
حمید جنانی
4
(استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران)
کلید واژه: بهرهوری, خود مدیریتی, سوددهی, تور دوچرخه سواری بینالمللی ایران-آذربایجان,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، مدل یابی مبتنی بر اندازهگیری متغیر خودمدیریتی بر اساس دیدگاه کارشناسان با هدف ارتقای بهرهوری تور دوچرخهسواری بینالمللی ایران- آذربایجان از منظر جامعهشناسی اقتصادی بود. روش پژوهش، روش پیمایش بود و از روش تحلیل عاملیتأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری برای بررسی و تأیید خرده مقیاسها و متغیرهای پرسشنامهها استفاده شد . جامعه آماری کارشناسان و صاحب نظران مختلف در حوزه تور دوچرخه سواری بین المللی ایران- آذربایجان از سازمان ها و مراکز مختلف بودند و 300 نفر از آنان به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 60 سوال بود. برای بررسی اعتبار ابزار از اعتبار صوری ( نظرات استاد راهنما ، استاد مشاور و صاحبنظران حوزه مدیریتورزشی) استفاده گردید. همچنین پایایی پرسشنامه ها از طریق آزمون آلفایکرونباخ آزمون شد. نتایج بدست آمده نشان داد که میتوان با خودمدیریتی در برگزاری تور دوچرخه سواری بین المملی ایران نسبت به افزایش سودآوری و بهره وری نیز دست یافت.
The aim of the present study was a confirmatory factor analysis based on a self-management variable measurement model based on experts' views with the aim of improving the productivity of the Iran-Azerbaijan International Cycling Tour from the perspective of economic sociology. The research method was survey method and confirmatory factor analysis method based on structural equation model was used to review and confirm the subscales and variables of the questionnaires. The statistical population was different experts and thinkers in the field of Iran-Azerbaijan international cycling tour from different organizations and centers and 300 of them were selected by stratified sampling. Data collection tool was a researcher-made questionnaire consisting of 60 questions. Formal validity (opinions of the supervisor, consultant and experts in the field of sports management) was used to evaluate the validity of the tool. The reliability of the questionnaires was also tested through Cronbach's alpha test. The results obtained also increase with increasing profitability.
_||_