تجربیات معلمان از جایگاه هنر و چالشهای آموزش آن در دوران آموزش مجازی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه محمدی تنورلویی 1 , بهبود یاری قلی 2 , موسی پیری 3
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
کلید واژه: آموزش مجازی, هنر, برنامه درسی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربیات معلمان از جایگاه هنر و چالشهای آموزش آن در دوران آموزش مجازی به صورت مطالعه پدیدارشناسانه بود. طرح پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه توصیفی بود. مشارکت کنندگان پژوهش، 21 نفر از معلمان هنر در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق استفاده شد. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای سنجش اعتبار اولیه داده ها از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد داده ها با روش تحلیل مضمون کلایزی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به تحلیل مصاحبه های انجام شده، سه تم جایگاه، چالش و راهکار استخراج شده است. اولین تم مرتبط با جایگاه هنر در دوران آموزش مجازی می باشد که در این تم، چهار مقوله اجتماعی-فرهنگی، اهمیت آموزشی، روان شناختی و اقتصادی استخراج شد. دومین تم، چالش های آموزش هنر که دربرگیرنده چهار مقوله فقدان رویکردی جامع در آموزش هنر، ضعف اقبال اجتماعی، ضعف در فرایند یاددهی-یادگیری و ضعف زیرساخت و امکانات می باشد و سومین تم، راهکار است که سه مقوله استفاده از رویکرد انگیزشی، شایستگی محوری و رویکرد حمایتی از مصاحبه ها استخراج شد. در راستای نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود برای غلبه بر چالش های آموزش هنر در دوران آموزش مجازی نسبت به ارتقای جایگاه این درس در نزد ذی نفعان برنامه درسی هنر (والدین، دانش آموزان، معلمان و...) از طریق فرهنگ سازی اقدام کرد و از رویکردهای انگیزشی و حمایت برای بهبود وضعیت درس هنر استفاده کرد.
The purpose of the present study was to investigate the experiences of teachers about the place of art and the challenges of teaching it in the era of virtual education. The qualitative research design was descriptive phenomenological type. The participants of the research were 21 art teachers in the academic year 1401-1402, who were selected with a purposeful sampling approach. In-depth semi-structured interviews were used to collect research data. The method of data collection was semi-structured interview and the criteria of acceptability and reliability of qualitative data were used to measure the initial validity of the data. According to the analysis of the conducted interviews, three themes of position, challenge and solution were extracted. The first theme was related to the place of art in the era of virtual education, and in this theme, four socio-cultural categories, educational, psychological and economic importance were extracted. The second theme was the challenge, which included the four categories of lack of a comprehensive approach in art education, weak social luck, weakness in the teaching-learning process, and weak infrastructure and facilities and the third theme is the solution, the three categories of using motivational approach, competency-oriented and the supportive approach was extracted from the interviews. In line with the obtained results, it is suggested to overcome the challenges of art education in the era of virtual education, to improve the status of this subject in the eyes of the beneficiaries of the art curriculum (parents, students, teachers, etc.) He acted through culture building and used motivational and support approaches to improve the state of art lessons.
Abbasi, Fahimeh, Hejazi, Elaheh and Hakimzadeh, Rezvan (2020). Primary school teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (SHAD): a phenomenological study. Teaching Research Quarterly, 8(3), 1-24.
Alter, F., Hays, T., & O'Hara, R. (2009). The challenges of implementing primary arts education: What our teachers say. Australasian Journal of Early Childhood, 34(4), 22-30.
Bakhtiar Nasrabadi, Hasan Ali and Nowruzi, Reza Ali (2019). New educational strategies in the third millennium. Qom: Sama Qalam.
Barrett, M. S., Flynn, L. M., Welch, G. F. (2018). Music Value and Participation: An Australian Case Study of Music Provision and Support in Early Childhood Education. Research Studies in Music Education, 40(2), 226-243.
Camille, F., Steve, S. (2020). How Arts Education Supports Social-Emotional Development: A Theory of Action. State Education Standard, 20(1), 31-35.
Ebrahimi, Javad and Mohammadi, Mohammad Ibrahim (2013). The place of art in the curriculum of education and training, National Conference on Changing the Curriculum of Education Courses, Birjand.
Giri, S., & Dutta, P. (2020). Identifying challenges and opportunities in teaching chemistry online in India amid COVID-19. Journal of Chemical Education, 98(2), 694-699.
Jalali, Ali Akbar and Abbasi, Mohammad Ali (2014). Communication and information technology in education in other countries of the world, curriculum conference in the age of information and communication technology.
Karimi, Akbar. (2017). The role of art in the activity of educational matters. The view of the Ministry of Education, 20 (373), 7.
Kian, Marjan. & Mehrmohammadi, Mahmood. (2014). Identifying aspects and missing aspects of the elementary school art curriculum. Teaching and Learning Research, 10(2), 1-18.
Kraehe, M. M. (2020). Art and the Mind. Arts Education, 73(2), 4-7.
Larkian, Marjan., Mehrmohammadi, Mahmood., Maleki, Hasan. & Mofidi, Farkhondeh. (2011). Development and Validation of an Ideal Model for Art Curriculum in Elementary Schools of Iran. Journal of Curriculum Studies (J.C.S.). 6 (21); 123-163
Lozano, M., Hammer, S. (2001). Visual and Performing Arts Content Standards for California Public
Okonkwo, I. E. (2014). Towards quality art education: challenges and opportunities. UJAH: Unizik Journal of Arts and Humanities, 15(1), 110-130.
Savage, J. (2018) Music Education for All. FORUM: for Promoting 3-19 Comprehensive Education, 60(1), 111-122.
Shaw, R. D. (2020). Finding Footprints: Analyzing Arts Education Policy Implementation, Arts Education Policy Review, 121(1), 1-9.
Tabatabaie, M., abbasi, P., & mortaheb, A. (2016). Study of Performing Barriers of Art Lessons from the Viewpoints of the Primary School Teachers of Isfahan. Preschool and Elementary School Studies, 1(3), 1-15. doi: 10.22054/soece.2017.7274
Zulfaqarian, Malihe and Kian, Marjan (2014). Analyzing the experiences of female teachers in teaching art in elementary schools: a qualitative research. Bi-Quarterly Journal of Theory and Practice in Curriculum, 2(4), 135-160.
_||_