واکاوی راهبردهای درک خواندن در کتابهای فارسی دوم و سوم ابتدایی از منظر رویکرد اجتماعی- روانشناسی زبان
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیجواد خدادای اسفیجار 1 , موسی غنچه پور 2 * , زهره احمدی پور اناری 3
1 - کارشناس ارشد، آموزش زبان فارسی، آموزش و پرورش ماهان، ایران.
2 - دانشیار، گروه آموزش زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3 - دانشیار، گروه آموزش زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
کلید واژه: رویکرد اجتماعی- روانشناسی زبان, دورۀ ابتدایی, انگاره ارتباطی, درک خواندن, کتابهای فارسی,
چکیده مقاله :
پژوهش توصیفی ـ تحلیلی حاضر، راهبردهای درک خواندن در کتابهای فارسی دوم و سوم بر پایۀ رویکرد ارتباطیِ اجتماعی- روانشناسی زبان اندرسون(Anderson, 1999 & 2014) را بررسی میکند تا مشخص شود که آنها تا چه میزان با اصول و فنون این رویکرد مطابقت دارند. برای دستیابی به این هدف، از کاربرگِ محققساخته برای گردآوری دادهها از کتابهای فارسی دوم و سوم به عنوان نمونۀ آماری و کتابهای فارسی دورۀ اول ابتدایی به عنوان جامعۀ آماری استفاده شد. کاربرگ فوق متشکل از 3 اصل، 24 تکنیک و 11 خردهتکنیک است. روایی صوری و محتوایی کاربرگ باتوجهبه نظر متخصصان و پایایی آن از طریق محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ به میزان 84/0 تأیید شد. برای محاسبۀ میانگین و فراوانی راهبردها از آمار توصیفی و برای مقایسۀ کتابها از آزمون یومانویتنی استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند و دربرگبرندۀ همۀ متون و تمرینهای کتابهای دوم و سوم است. تحلیل دادهها نشان داد که در کتاب دوم اصل فعالسازی دانش پیشین استفاده نشده است. اگرچه این اصل در کتاب سوم به کار رفته است، از این جهت کاملا همسو با این رویکرد ارتباطی نیست. اصول گسترش گنجینۀ واژگان و بازبینی راهبردها، در هر دو کتاب با رویکر فوق کاملاً همسو نیستند. مقایسۀ دو کتاب نشان داد که در کتاب دوم، راهبردها فراونی بالاتر و در کتاب سوم تنوع بیشتری داشتند اما به لحاظ آماری، تفاوت معناداری میان کتابهای دوم و سوم وجود نداشت. به طور کلی، کتابهای فارسی دوم و سوم ابتدایی با این رویکرد ارتباطی کاملاً همسو نیستند. کاربرد یافتههای این مقاله بحث و پیشنهادهایی برای مؤلفان ارائه شده است.
The present descriptive-analytical research examines reading comprehension strategies in second and third grade Farsi textbooks based on Anderson's (1999 & 2014) socio-psycholinguistic communicative approach to language. The aim is to determine the extent to which these strategies align with the principles and techniques of this approach. To achieve this goal, a researcher-made worksheet was utilized for data collection from the second and third grade Farsi textbooks as the statistical sample, while the three Farsi textbooks of first period served as the statistical population. The worksheet comprised three principles, 24 techniques, and 11 sub-techniques. The face and content validity of the worksheet were confirmed based on expert opinions, and its reliability was established with a Cronbach's alpha coefficient of 0.84. Descriptive statistics were employed to calculate the mean and frequency of strategies, while the Mann-Whitney U test was used for comparing the textbooks. The sampling method was purposive, encompassing all texts and exercises from the second and third-grade books. Data analysis revealed that the principle of activating prior knowledge was not utilized in the second-grade textbook. Although this principle was applied in the third-grade book, it was not entirely consistent with this communicative approach. The principles of cultivating vocabulary and verifying strategies were not fully aligned with this approach in either book. A comparison of the two textbooks indicated that the second-grade book had a higher frequency of strategies, while the third one exhibited greater diversity; however, there was no statistically significant difference between the second and third-grade books. Overall, the second and third-grade Farsi textbooks do not fully align with this communicative approach. The findings of this article include discussions and suggestions for authors.
Akbari Sheldarre, F.; Hajiyan, F.; Zolfaghari, H.; Ramandoust, M.; Lashkari, M. Saffarpour, A.; ……..Ne'matzade, Sh. (2018). Farsi Textbook of Elementary First Grade. Tehran: General office of priting and distribution of textbooks [In Persian].
Anderson, J. N. (2014). Active Skills for Reading 4. USA: Heinle Publication
Anderson, N. (1999). Exploring second language reading: issues and strategies. Heinle & Heinle. 53-56.
Anderson, N. J. (1994). “Developing Active Readers: A Pedagogical Framework for the Second Language Reading Class”. System, Vol. 22: 177-194.
Arjomand Rashidabad, Z.; Akbari Sheldarre, F.; Jebelli Ade, P.; Zolfaghari, H.; Langari, M.; Sha'bani, A.; …… & Neysari, S. (2018). Farsi Textbook of Elementary Second Grade. Tehran: General office of priting and distribution of textbooks [In Persian].
Fisher, D. Frey, N. & Lapp, D. (2011). Coaching middle-level teachers to think aloud improves comprehension instruction and student reading achievement. The Teacher Educator, 46(3), 231-243.
Fraser, C. (2007). Reading rate in L1 Mandarin Chinese and L2 English across five reading tasks. The Modern Language Journal, 91, 372–394
Goodman, K. (1967). Reading: A Psycholinguistic Guessing Game. Journal of the Reading Specialist, 4, 126-135.
Hapsari, I. A. (2017). A Content Analysis of “When English Rings a Bell” English Textbook in 2013 Curriculum for the Seventh Grade Student of Junior High School. M. A. Thesis, State Islamic Institute of Surakarta.
Hermida, J. (2009). The Importance of Teaching Academic Reading Skills in First-Year University Courses. The International Journal of Research and Review, Vol. 3, 20-30.
Kami, M. L., Mosenthal, P., Barr, R. & Pearson, P. D. (2017). Handbook of reading research, edited by Michael L. Kamil et al, Routledge, New York.
Khalili, S.; Zandi, H.; Zolfaghari, H.; Farhadi, G,; Abadati, Sh.; Alipour, M.; …..& Hadavand Miraziyi, E. (2018). Farsi Textbook of Elementary Third Grade. Tehran: General office of priting and distribution of textbooks [In Persian].
Kuhn, M.,& Stahl, S. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Educational Psychology, 95, 3–21.
McPherson, P. (2003). Exploring Second Language Reading: Issues and Strategies. Reading in a Foreign Language, 15 (1), 76-78.
Ortlieb, E. & Norris, M (2012). Using the think-aloud strategy to bolster reading comprehension of science concepts. Current Issues in Education, 15(1), 1-9.
Ostadi, M. (2016). The Study of Reading Skills in Elementary Students of Kashan Based on PIRLS Test. Qom: Qom University [In Persian].
Rahmawati, L. (2018). Content Analysis of the English Textbook Entitled Primary English as a Second Language. M.A Thesis, State Islamic University Surabaya.
Sahrayi, R. M. & Shabaz, M. (2012). Content Analysis of Persian Language Teaching Sources based on Neil Anderson Model. Journal of Teaching Persian to Speakers of Other Languages, 1(2), 1-29 [In Persian].
Setiawati. D. (2015). Content Analysis of Student Book “When English Rings a Bell” for Grade VIII Junior High School. M. A. Thesis. Semarang State University.
Shahbaz., M. (2012). Content Analysis of some Persian Language Teaching Sources based on Neil Anderson Model. Tehran: Allame Tabataba'i University [In Persian].
Sholichatun, S. (2011). Content analysis of reading materials in English on sky textbook for junior high school. M. A. Thesis, Walisongo State Institute.
Sojudi, I. (2009). The Effect of Cooperation Methods in Modern Book on Reading Skill of Junior students of Nir city. Ardabil: Payame Noor University [In Persian].
Sönmez, , Y. & Sulak, S. E. (2018). The Effect of the Thinking-aloud Strategy on the Reading Comprehension Skills of 4th Grade Primary School Students. Universal Journal of Educational Research, 6(1): 168-172.
Taheri, R. (2014). Content Analysis of Farsi Textbooks (Reading & Wriring) of second and Third Years of Elementary in Academic Years 2013-2014. Tehran: Allame Tabataba'i University [In Persian].
Tambunan, M., Sipayung, K.T. & Sinaga, N. T. (2019). Content analysis of English textbook “interactive english” used in first grade juniorhigh school in 2013 curriculum. Journal of English Teaching & Applied Ling., 1(1), 20-27.
Tomlinson, B. (2008). Language acquisition and language learning materials. In B. Tomlinson (ed.) English Language Teaching Materials. London: Continuum.