رابطه انگیزههای ورزشی، کیفیت رابطه و قصد مصرف ورزشی در هواداران تیمهای فوتبال
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتکاظم رازی فتاحی 1 , حسین مختاری 2
1 - کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، قم، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، قم، ایران
کلید واژه: کیفیت رابطه, انگیزههای ورزشی, هواداران تیمهای فوتبال, ورزش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انگیزههای ورزشی، کیفیت رابطه و قصد مصرف ورزشی در هواداران تیمهای فوتبال است. در این راستا، 384 نفر از هواداران ورزش فوتبال که شناخت کاملی از لیگ فوتبال و تیمهای روز داشتند، انتخاب شده و با توزیع پرسشنامه بین آنها، پاسخها جمعآوری شد و با روش معادلات ساختاری، در محیط نرمافزاری Smart-PLS روابط بین متغیرها مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که انگیزههای عاطفی، شناختی و رفتاری هواداران فوتبال، بر کیفیت رابطه، و کیفیت رابطه بر قصد مصرف ورزشی هواداران فوتبال اثرگذار است.
The purpose of the present study is to review sport motives, relationship quality, and sport consumption intention of the fans of football teams. In this regard, 384 of football fans who had a full cognition about football league and popular teams were chosen. Their answers were collected through a questionnaire and the correlations between variables were analyzed using structural equations in the software space of Smart-PLS. The results showed that emotional, cognitive, and behavioral motivations of football fans are effective on their relationship quality which is per se effective on their sport consumption intention.
جماعت، خاطره؛ شعبانی بهار، غلامرضا؛ گودرزی، محمود؛ هنری، حبیب (1396). مدل رفتار مصرفکننده ورزش همگانی. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 7(14)، ص 41-29.
سواره، ابراهیم؛ سواره، آرام؛ قادرپور، ادریس (1398). بررسی کیفیت رابطه از دیدگاه مشتریان و ارتباط آن با وفاداری مشتریان به باشگاههای ورزشی شهرستان بوکان. در: رشت: سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت.
Deci, E. & Ryan, L. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Fernandes, T. & Proença, J. (2013). Reassessing relationships in consumer markets: Emotion, cognition, and consumer relationship intention. Journal of Relationship Marketing,12(1), P.41–58.
Kim, Y.K., Trail, G. & Ko, Y.J. (2011). The influence of relationship quality on sport consumption behaviors: An empirical examination of the relationship quality framework. Journal of Sport Management, 25(6), P.576-592.
Lee, M.A., Kunkel, T., Funk, D.C., Karg, A. & McDonald, H. (2019). Built to last: relationship quality management for season ticket holders. European Sport Management Quarterly, 20(3), P.364-384.
Paek, B., Morse, A., Hutchinson, S. & Lim, C.H. (2021). Examining the relationship for sport motives, relationship quality, and sport consumption intention. Sport Management Review, 24(2), P.1-23.
Park, J., Suh, Y. & Pedersen, P.M. (2016). Examining spectator motivations in major league baseball: a comparison between senior and non-senior consumers. Choregia: Sport Management International Journal, 12(2), P.13-36.
Whitburn, D., Karg, A. & Turner, P. (2020). The effect of digital integrated marketing communications on not-for-profit sport consumption behaviors. Journal of Sport Management,34(5), P.417-434.
Yoshida, M., Gordon, B., Nakazawa, M. & Biscaia, R. (2014). Conceptualization and measurement of fan engagement: Empirical evidence from a professional sport context. Journal of Sport Management, 28(4), P.399–417.
_||_