سناریوهای آینده رفتار مصرف کننده ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتمحمد زرگرزاده اصفهانی 1 , شیوا آزادفدا 2 * , محمد رحیم عیوضی 3 , علی اصغر درودیان 4 , عظیم علیزاده 5
1 - گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه تربیت بدنی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
3 - گروه آینده پژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.
5 - پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس،تهران،ایران.
کلید واژه: آینده پژوهی, رفتار مصرف کننده, درآمدزایی, ورزش, سناریو,
چکیده مقاله :
آشنایی با عوامل موثر بر رفتار مصرف کنندگان به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا راه کارهای بازاریابی خود را بهبود بخشند. هدف این پژوهش سناریوهای آینده رفتار مصرف کننده ورزشی بود. این پژوهش از لحاظ راهبرد هدفگذاری کاربردی و روش آن توصیفی - تحلیلی و براساس روشهای آینده پژوهی، تبیینی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید حوزه بازاریابی ورزشی که در حوزه رفتار مصرف کننده فعالیت علمی و اجرایی داشتند، تشکیل میدهند. انتخاب این افراد به صورت هدفمند بود و تعداد آنها برابر با 20 نفر بود. جهت شناسایی موضوعات مؤثر بر پیشران های مطلوب در آینده رفتار مصرف کننده ورزشی مصاحبه با صاحبنظران استفاده شد و مبتنی بر آن تعداد 24 مؤلفه نهایی در ارتباط پیشران های مطلوب در آینده رفتار مصرف کننده ورزشی گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که 24 عامل بهعنوان پیشران های مطلوب در آینده رفتار مصرف کننده ورزشی هستند. براساس یافتههای متغير "شرایط اقتصادی جامعه"، "هوشمندسازی توسعه سبد خرید مشتریان متناسب با بودجه پیشنهادی"، "ساخت مدل علت و معلولی محل مناسب برای عرضه محصولات ورزشی"،" نحوه و سبک زندگی افراد "جزء پیشرانهای مطلوب در آینده رفتار مصرف کننده ورزشی میباشند چرا که هم اهمیت و عدم قطعیت بالایی را برای خود ثبت کرده بودند. براین مبنا این سناریوها بررسی تأثیر شرایط اقتصادی و فناوری بر رفتار مصرفکننده ورزشی را در بر میگیرند. در سناریوهای مختلف، شکوفایی اقتصادی، رکود، هوشمندسازی و بحران اقتصادی تأثیرات متفاوتی بر تقاضا، انتخاب محصولات و سبک زندگی ورزشی افراد دارند، که فرصتها و چالشهایی برای برندها ایجاد میکند.
Familiarity with the factors influencing consumer behavior helps companies and organizations improve their marketing strategies. TheGiven the rapid and continuous changes in the world of sports and the increasing competition in the sports products market, understanding sports consumer behavior and predicting it in the future is of particular importance. aim of this research was to explore the future scenarios of sports consumer behavior. This research is applied in terms of strategic goals and descriptive-analytical in method, based on foresight and explanatory approaches.The statistical population of this study consisted of sports marketing experts who have academic and practical experience in consumer behavior.These individuals were purposefully selected,with a total of 20 participants. To identify the factors affecting desirable drivers for the future of sports consumer behavior, interviews with experts were conducted, resulting in the identification of 24 final factors related to these drivers. The findings revealed that 24 factors are considered as desirable drivers for the future sports consumer behavior. Based on the results, the variables "economic conditions of society," "smart development of customer purchase baskets in line with the suggested budget,"causal model of suitable locations for offering sports products," and "lifestyle and individual behavior" are considered desirable drivers, as they both hold high significance and uncertainty Therefore, these scenarios explore the impact of economic conditions and technology on sports consumer behavior.In different scenarios, economic prosperity, recession, smart technology, and economic crises have varying effects on demand, product choices, and individuals' sports lifestyles, creating opportunities and challenges for brands.
رضایان قیه¬باشی، احد.، مرزبان، احسان.، و جهانشاهی، امید. (1399). سناریوهای سرگرمی در سیمای جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. فصلنامه پژوهش¬های ارتباطی، سال بیست و هفتم، شماره 3، صص: 179-149.
ایزدی، فرناز.، احمدی، عاطفه.، و چاره¬جو، فرزین. (1400). آینده¬پژوهی توسعه استان کردستان، مسائل و چالش¬های پیش¬روی آن. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، دوره 21، شماره 62، صص: 279-261.
رضایی قادی، مهدی.، و رفیع، حسین. (1400). بررسی کاربردهای آینده¬پژوهی در سیاست¬گذاری عمومی. سپهر سیاست، دوره 8، شماره 27، صص: 102-85.
شهولی کوه¬شوری، جواد.، عسکری، احمدرضا.، نظری، رسول.، و نقش، امیررضا. (1399). تدوین استراتژی¬های ورزش تربیتی ایران مبتنی بر سناریو. پژوهش در ورزش تربیتی، دوره 8، شماره 21، صص: 250-223.
سید عامری، میرحسن.، الهی، علیرضا.، افشاری، مصطفی.، و هنری، حبیب. (1395). مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 37، صص: 34-17.
خزائی، سعید.، اوضاعی، افسانه.، و دفنوک، ملیحه. (1398). راهنمای جامع سناریوویزارد. تهران: انتشارات کاریز.
عبدالملکی, حسین, میرزازاده, زهراسادات, علی دوست قهفرخی, ابراهیم. (1395). بررسی نقش آمیختة بازاریابی بر رفتار خرید استادان مدیریت ورزشی. پژوهش در ورزش تربیتی, 4(11), 37-54.
نشاطی ابوالفضل، سیدعامری میرحسن، جنانی حمید، کوهی کمال. (1396).ساخت پرسشنامة رفتار مصرف کننده در ورزش همگانی. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۵ (۱۶) :۳۴-
قاسمی, حمید, عسگرشمسی, میثم. (1398). تحلیل محتوای پژوهشهای مدیریت فروش و رفتار مصرفکننده ورزشی در ایران. مطالعات رفتار مصرفکننده, 6(1), 267-286.
محمدی فر, یوسف, پورجمشیدی, حدیث. (1400). پیشایندهای توسعه رفتار مصرفهوشمندانه". مطالعات رفتار مصرفکننده, 8(1), 158-173.
محمدزاده, پرویز, بهشتی, محمدباقر, اکبری, اکرم. (1398). علوم شناختی رویکردی برای تبیین رفتار اقتصادی مصرفکننده. مجله تحقیقات اقتصادی, 52(1), 1-33
عبدالملکی, حسین, میرزازاده, زهراسادات, علی دوست قهفرخی, ابراهیم. (1396). رتبهبندی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندگان محصولات ورزشی با استفاده از AHP. نشریه مدیریت ورزشی, 9(3), 471-488
جماعت, خاطره, شعبانی بهار, غلامرضا, گودرزی, محمود, هنری, حبیب. (1396). مدل رفتار مصرف کننده ورزش همگانی. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی, 7(14), 29-41.
صمیمی، وحید. میرعزایی، شیکلا. مومن خواه، ایناز، جعفری، حجین، افسر. (1398) بررسی عوامل تعیینکننده رفتار خرید مصرف کنندگان محصولات ورزشی تقلبی، تحقیقات کاربردی در علوم ورزشی، شماره12، صص:75-89.
Humphreys, Brad R.(2018) the size and scope of the sports industry in the United States, IASE/NAASE Working Paper Series. 1: 08-11
Linn, Mott. (2008).library strategies: planning strategically and strategic planning,Emerald Group Publishing .
Hecox, Mark G. (2017). strategic Alliances in the sport industry: a case review of Reebok International and the NFL,published by Sport Marketing in the New Millennium: Selected Papers from the Third Annual Conference of the Sport Marketing Association. Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
Wootton, simon & Horne, Terry.(2020). strategic thinking, published by British Library Cataloguing-in-publication Data.
Anderson, D. F., Fink, J.S., & Trail, G. T.(2022). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: gender and team differences. Marketing Quarterly. 11 (1): 8-19.
Asadnia, A., CheshmehSohrabi, M., Shabani, A., Asemi, A., & Demneh, M. T. (2022). Future of information retrieval systems and the role of library and information science experts in their development. Journal of Librarianship and Information Science, 1-14.
Oliver, J. J., & Parrett, E. (2018). Managing future uncertainty: Reevaluating the role of scenario planning. Business Horizons, 61(2), 339-352.
Sarpong D, Eyres E, Batsakis G (2019). Narrating the future: A distentive capability approach to strategic foresight. Technological Forecasting and Social Change 140, 105-114
Sawyer, S., & Carmel, E. (2022). The multi-dimensional space of the futures of work. Information Technology & People. 1-20.
Colleen C.(2010) Bee and Mark E. Havitz. Exploring the relationship between
involvement, fan attraction, psychological commitment and behavioural loyalty in a sports spectator context, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship.. l : 140-157
Ferry, B. M., & Fahlén, J. (2018). The development of sports participation in Sweden. In 15th European Association for Sociology of Sport Conference, Bordeaux, France, 23-26 May, 2018 (pp. 87-87). EASS.
Casper, J., Andrew, D. P.S. (2008). “Sport commitment differences among tennis playerson the basis participation outlet and skill level”. Journal of Sport Behavior, 31(3), pp: 201-219.
Vieira, C. B., & Sousa, B. (2020). The brand attachment and consumer behaviour in sports marketing contexts: the case of football fans in Portugal. International Journal of Sport Management and Marketing, 20(1-2), 29-46.
Huang, W. L., Hu, P., Tsai, S., & Chen, X. D. (2020). The business analysis on the home-bias of E-commerce consumer behavior. Electronic Commerce Research, 1-25.
Parchure, N. P., Parchure, S. N., & Bora, B. (2020, November). Role of neuromarketing in enhancing consumer behaviour. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2273, No. 1, p. 060005). AIP Publishing LLC.
Lee, J. Y., & Jin, C. (2019). The effect of sponsor's brand on consumer-brand relationship in sport sponsorship. Global Business & Finance Review (GBFR), 24(1), 27-43.