بررسی نیمرخ هوشی تکواندوکاران نوجوان نخبه
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتشهره شکرزاده 1 * , لیلا نورعلی آهاری 2 , کامبیز کامکاری 3
1 - عضو هیات علمی
2 -
3 - گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، تهران، ایران
کلید واژه: نیمرخ هوش, تکواندو, ورزش,
چکیده مقاله :
مقدمه: با توجه به نقش و اهمیت هوش در مسائل گوناگون و نبود بررسیهای علمی در این حیطه در ورزش تکواندو مطالعه حاضر نیمرخ هوشی تکواندوکاران نخبه را مورد بررسی قرار داده است. روش: در این مطالعه توصیفی به روش زمینه¬یابی نمونه¬ای به حجم 120 نفر از تکواندوکاران نوجوان عضو حرفهای در تیمهای ملی و لیگ برتر مورد بررسی قرار گرفتند. نیمرخ هوشی نمونه¬ها توسط نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد – بینه (SB-5) مورد بررسی قرار گرفت. داده¬های حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی و مدل آماری t تک گروهی استفاده شد. یافته¬ها: هوشبهرهای «غیرکلامی»، «کلامی»، «کل»، «استدلال سیال»، «دانش» و «حافظه فعال» بالاتر از میانگین و تفاوت معنادار بود (01/0 = α )، اما در «استدلال کمی» و «پردازش دیداری- فضایی» تفاوت معنيداري بين ميانگين نظري و ميانگين تجربي مشاهده نشده است. نتیجه¬گیری: هوشبهر غیرکلامی، کلامی، استدلال سیال، دانش و حافظه فعال بالاتر با عملکرد ورزشی مرتبط هستند، لذا در نظر گرفتن نمیرخ هوشی علاوه بر آمادگی جسمانی، مهارتی و استعداد جهت عملکرد مطلوب و موفقیت در زمینه تکواندو مؤثر است.
Background: Given the prominence and significance of intelligence in various issues and the lack of scientific studies in this field in the sport of taekwondo, the current study has undertaken an examination of the intelligence profile of elite taekwondo practitioners. Methods: In this descriptive study, a sample of 120 young professional taekwondo players in the national teams and the premier league was investigated. intelligence profile of the samples was analyzed by the new version of the Stanford-Bineh intelligence test (SB-5). The resulting data were analyzed using descriptive statistics and one-group t statistical model by SPSS. Results: "Non-verbal", "Verbal", " Full Scale IQ", "Fluid Reasoning", "Knowledge" and " working memory" intelligences were higher than the average and the difference was significant (α = 0.01), but in "Quantitative Reasoning" and " Visual-Spatial Processing" no significant difference between the theoretical average and the experimental average has been observed. Conclusions: Non-verbal, verbal, fluid reasoning, knowledge and working memory are related to taekwondo athletes performance, so considering intelligence in addition to physical fitness, skill and talent is effective for optimal performance and success in the field of Taekwondo.
Aytaç, K. Y. (2017). Comparison of multiple intelligence and exercise performance of male and female university students in taekwondo of Turkey. European #Journal of Physical Education and Sport Science.
#Balyi, I., Way, R., & Higgs, C. (2013). Long-term athlete development. Human Kinetics.
Casolino, E., Lupo, C., Cortis, C., Chiodo, S., Minganti, C., Capranica, L., & Tessitore, A. (2012). Technical and tactical analysis of youth taekwondo performance. The #Journal of Strength & Conditioning Research, 26(6), 1489-1495.
Faber, I. R., Oosterveld, F. G. J., & Sanden, R. N.-v. d. (2012). A first step to an evidence-based talent identification program in the Netherlands; a research #proposal.
#Fuhre, J., Øygard, A., & Sæther, S. A. (2022). Coaches’ criteria for talent identification of youth male soccer players. Sports, 10(2), 14.
Gatsis, G., Strigas, A., & Ntasis, L. (2021). Contribution of emotional intelligence to Taekwondo athlete's performance. Journal of Physical Education and Sport, 21, #1976-1980.
Johnston, K., & Baker, J. (2019). Waste Reduction Strategies: Factors Affecting Talent Wastage and the Efficacy of Talent Selection in Sport. Front Psychol, 10, 2925. #https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02925
Kim, I., & Jang, K. (2020). Exploring Education Factors Affecting the Character Traits of TAEKWONDO Trainees. International Journal of Martial Arts, 5(2), 1-10.
Kim, Y.-J., Baek, S.-H., Park, J.-B., Choi, S.-H., Lee, J.-D., & Nam, S.-S. (2021). The psychosocial effects of Taekwondo training: a meta-analysis. International Journal #of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11427.
Nam, S.-S., & Lim, K. (2019). Effects of Taekwondo training on physical fitness factors in Korean elementary students: A systematic review and meta-analysis. #Journal of Exercise Nutrition & Biochemistry, 23(1), 36.
Rasulovna, S. N. (2021). The Importance Of Three-Stage Model In Developing The Functional Status Of Athletes. International Journal on Economics, Finance and #Sustainable Development, 3(3), 190-196.
Ribeiro, J., Davids, K., Silva, P., Coutinho, P., Barreira, D., & Garganta, J. (2021). Talent Development in Sport Requires Athlete Enrichment: Contemporary Insights #from a Nonlinear Pedagogy and the Athletic Skills Model. Sports Med, 51(6), 1115-1122. https://doi.org/10.1007/s40279-021-01437-6
Sadeghi, H., & Basatnia, R. (2010). Anthropometric and kinematic properties of Hossein Rezazadeh, Iranian world and Olympic champion in snatch weightlifting. . #Journal of Sport Medicine Studies, Sport Sciences Research Institute, 26, 302-309.
SAVAS, S., YILDIZ, Y. A., & GÜLÜNAY, Y. İ. (2020). An Investigation of the Relationship between Female Volleyball Players’ Intelligence Types and Their Sportive #Success. International Journal of Sport Culture and Science, 8(4), 223-231.
Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M., & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: current models and future #directions. Sports medicine, 38, 703-714.
اهرمی، ر، فرامرزی، س، شوشتری، م، و عابدی، ا. (1391). رابطه نیمرخ دانش آموزان در هوش آزمای وکسلر کودکان فرم 4 مبتنی برWISC_IV هوش های چندگانهMI بر نظریه گاردنر. اندازه گیری تربیتی. #
کامکاری، ک، محمدی، ا و شکرزاده، ش. (1390). بررسی نیمرخ هوشی نیمرخ شخصیتی فوتبالیست های نخبه در راستای استعدادیابی #
کامکاری، ک. (1397). روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه در دانش آموزان با اختلال نقص توجه- بیش فعالی. کودکان استثنایی, 69(18), 15-28. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1426612 #
کامکاری، ک، افروز، غ و شکرزاده، ش. (1396). هوش آزمای نوین تهران- استانفورد بینه. انتشارات دانشگاه تهران. #