راهکارهای توسعه توریسم کوهستانی در شهرستان املش با مدل تحلیلی SWOT
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی شهری و منطقه ایتیمور آمار 1 , علی صفاری راد 2
1 - استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
2 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر، ملایر، ایران
کلید واژه: سیستم اطلاعات جغرافیایی, اکوتوریسم, مکانیابی, شهرستان پلدختر,
چکیده مقاله :
مناطق کوهستانی در جهان به عنوان یکی از مقصدهای مورد علاقه گردشگران است. فقدان برنامه مناسب از سوی سازمان های ذی ربط و ناآگاهی گردشگران از پتانسیل های گردشگری روستاهای کوهستانی و عدم تمایل سرمایه گذاری بخش خصوصی در فقدان تأسیسات و تجهیزات مناسب برای گردشگران در محدوده های کوهستانی باعث گردیده است صنعت گردشگری در این مناطق دچار توسعه نیافتگی گردد. پژوهش حاضر در یکی از محدوده های کوهستانی استان گیلان و در راستای پاسخ گویی به این سوال بانجام رسیده که مزیت ها و محدودیت های توسعه توریسم در منطقۀ کوهستانی شهرستان املش کدامندو چه راهکارهایی جهت توسعۀ توریسم کوهستانی وجود دارد؟ با توجه به اینکه شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و برنامه ریزی در جهت رفع محدودیت ها و تقویت مزیت ها و ایجاد تحولات اقتصادی و اجتماعی در منطقه از اهداف بارز این تحقیق است، بدین منظور مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایش (توصیفی- تحلیلی)، مطالعات میدانی و تکمیل پرسش نامه توسط سه نمونه جامعۀ آماری (گردشگران، خانوار روستایی (مردم)، مدیران محلی) و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در قالب عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، طبیعی و کالبدی و نهادی به شیوه SWOT به تدوین استراتژیهای چهارگانه در جهت توسعه توریسم کوهستانی در شهرستان املش پرداخته است. مطالعات و بررسی ها نشان داد که با توجه به وجود نقاط قوت و فرصت در منطقه، میزان تهدیدها و ضعف ها نیز بسیار بالاست و منطقه به لحاظ توسعه گردشگری از سطح آسیب پذیری برخوردار است و توزیع و تخصیص مجدد منابع و برنامه ریزی درست و منطقی در سطح منطقه امری الزامی است.
Mountainous region is one of the most favorite destinations for tourists in the world. The lack of oppropriate planning from responsible organizations and lack of enough information regarding potentials of the rurals mountainous region by tourists and being reluctance for investing from private sector in providing proper equipment for tourists in mountainous region cause lack of improvement in the tourism industry in this regions. The current research is done in one of the mountainous ranges of Guilan province to answer this question that what are the advantages and limitations of tourism development in amlash mountainous region and what ways to exsit for development of tourism mountainnous? According to this issue that recognition of power points, weakeness points, opportunity and threat and planning in order to removal limitations and improving benefits and creating economic and social in this area are the obvious goals of this research, so this research using survey method (descriptives – analytical) field studies and completing questionnaire by kind three statistical population (tourists, rural family (people), local managers) and determining power, weakness, opportunity points and threat in from of economic, social and cultural, nuthral and physical and basic factors with SWOT method collect strategies and short term, mid term and long term time programmes in order to planning to develop mountainous tourism in Amlash city. Studies and examinations show that accordingto power and weakness points and opportunity in region, threats and weaknesses rates is very high, too and the region in a view to developing tourism prospers a damageable level and it´s necessary to distribute and allocate renewed sources and true and reasonable planning in the region.
1. آمار، تیمور، 1389، بررسی جغرافیایی جمعیت و متروک شدن روستاها در شرق گیلان در بیست سال اخیر، طرح پژوهشی، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
2. افراخته، حسن،1387، مقدمهای بر برنامهریزی سکونتگاههای روستایی، انتشارات گنج هنر.
3. پارساییان، علی و اعرابی، محمد، 1385، جهانگردی در چشماندازی جامع، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
4. رضوانی، محمد رضا، 1387، توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران.
5. رضائی، پرویز و رحمانی، ولی ا...، 1386، ارائه راهکارهای مناسب برای برنامهریزی صنعت توریسم در روستاهای ساحلی شهرستان نور، فصلنامه چشمانداز جغرافیایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، سال دوم، شماره 5.
6. رکنالدین افتخاری، عبدالرضا و مهدوی، داوود، راهکارهای توسعۀ گردشگری روستایی با استفاده از مدل swot :دهستان لواسان کوچک، فصلنامه مدرس علوم انسانی، تابستان 1385، دوره 10، شماره 2، ص 30-1.
7. رنجبران، بهرام و زاهدی، محمد، 1382، برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای، انتشارات جهاد دانشگاهی.
8. رضوانی، علی اصغر، 1386، جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور.
9. سازمان مدیریت برنامهریزی استان گیلان، 1385، نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن، معاونت برنامه ریزی، دفتر آمار و اطلاعات.
10. عبدالله زاده، محمود،1384، برنامهریزی ملی و منطقهای جهانگردی،دفتر پژوهشهای فرهنگی.
11. کازه، ژرژ، لانکوار، روبر و رینوآر، ایو، 2002، آمایش جهانگردی، صلاحالدین محلاتی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
12. مطالعات میدانی نگارندگان، 1391.
13. نسترن، مهین و هوشمندفر، سپیده، 1389، برنامهریزی استراتژیک جهت ساماندهی قسمتی از بافت فرسوده شهر ارومیه، فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، سال اول، شماره3، ص 68-52.
14. M.godde, pamila, F.price, Martin, M.Zimmermann, Friedrich, 1999, tourism and Development in mountain Regios; C A B publication.
15. Jenleti, Dayvid, Dava, Dovje, 2009, Environmental impact assessmentof mountain tourism in development regions: A stady in ladakh, Indian Himalaya, Environmental impact Assessment Review, Volume 29, Issue 4, Pages 229-242.
16. Vanat, Laurent, may 2011, 2011 International report on mountain tourism – overview of the key industry Figures for ski resorts, Vebsite: www.Vanat.ch, Margellech-1224 Geneve switzerland.
_||_