تحلیل موانع اقتصادی توسعه کارآفرینی گردشگری در مناطق روستایی با رویکرد ساختاری و نهادی (مطالعه موردی: دهستان زوارم، شهرستان شیروان)
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی روستایی و عشایریسیده پروین حسینی 1 , حسین فراهانی 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
کلید واژه: تحلیل مسیر, واژهگان کلیدی: موانع اقتصادی, کسب وکار روستایی, دهستان زوارم, شهرستان شیروان,
چکیده مقاله :
چکیده:امروزه دنیای اقتصاد، از اقتصاد مدیریت محور با مقیاس بزرگ به اقتصاد کارآفرین محور با مقیاس کوچک روی آورده است و کارآفرینی ـ به خصوص در کسب و کارهای کوچک و متوسط ـ بهعنوان راهکاری برای سازاگاری با محیط متغیر پیرامون و نیروی محرکه اقتصاد شناخته شده است. بههمین منظور این پژوهش با هدف تحلیل موانع اقتصادی توسعه کارآفرینی گردشگری نواحی روستایی انجام شده که از لحاظ ماهیت و روش توصیفی ـ تحلیلی و با توجه به اهداف کاربردی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل افراد ساکن در روستاهای دهستان زوارم میباشد. در جمعآوری اطلاعات و دادهها از مطالعات کتابخانهای و میدانی (مشاهده و تکمیل پرسشنامه) استفاده شده است، پس از جمعآوری اطلاعات از راه پرسشنامه، دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین موانع اقتصادی با تغییر نهادی ساختاری با 235/0 درصد رابطه مستقیم وجود دارد، تا سطح 95 درصد معنادار میباشد، و موانع اقتصادی تأثیرگذار به حساب میآیند، این درحالی است که موانع اقتصادی (نارسایی تسهیلات اقتصادی، نارسایی نظامهای حمایتی، شکاف عرضه و تقاضا، نارسایی هماهنگی و مشارکت اقتصادی، سیاستگذاری و قوانین) مهم و تأثیرگذار به حساب میآیند، بهگونهای که شاخص نارسایی هماهنگی و مشارکت اقتصادی(388/0)، نارسایی نظامهای حمایتی(281/0)، سیاستگذاری و قوانین(132/0) سه شاخصی هستند که از لحاظ تأثیرگذاری الویتهای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند.با توجه به نتایج کسب شده، موانع اقتصادی به لحاظ اثرگذاری، تأثیرگذار و نامطلوب شناخته شدهاند و باید در راستای توسعه کارآفرینی در نواحی روستایی تغییرات عمدهای در ساختار و نهاد حوزههای مختلف اقتصادی، صورت گیرد.
AbstractToday, the world of economics has shifted from a large-scale management-oriented economy to a small-scale entrepreneurial economy, and entrepreneurship - especially in small and medium-sized businesses - is recognized as a way to adapt to the changing environment and driving force of the economy. Therefore, this study was conducted with the aim of analyzing the economic barriers to the development of tourism entrepreneurship in rural areas, which is in terms of nature and descriptive-analytical method and according to the practical objectives. The statistical population in this study includes people living in the villages of Zavaram district. In collecting information and data, library and field studies (observation and completion of the questionnaire) were used. After collecting information through the questionnaire, the data were analyzed using Pearson correlation and path analysis. The results showed that there is a direct relationship between economic barriers and structural institutional change with 0.235 percent, it is significant up to 95 percent, and economic barriers are considered effective, while economic barriers (failure of economic facilities, failure of support systems) , Supply and demand gap, inadequacy of coordination and economic participation, policy-making and legislation) are important and influential, such as the index of inadequacy of coordination and economic participation (0.388), failure of support systems (0.281), policy-making and legislation ( 0.132) are three indicators that have been assigned the first to third priorities in terms of effectiveness.According to the results, economic barriers are known to be effective, effective and undesirable, and in order to develop entrepreneurship in rural areas, major changes must be made in the structure and institution of various economic areas.
حسام، مهدی؛ رضوانی، محمدرضا؛ فرجی سبکبار، حسنعلی و باستانی، سوسن. (1395). سنجش وضعیت توسعه کارآفرینی گردشگری در مناطق روستایی(مطالعه موردی: روستاهای بخش لاریجان شهرستان آمل). پژوهشهای جغرافیای انسانی، 4(48)، 603-616.
حیدری ساربان، وکیل. (1391). تحلیل موانع موثر بر توسعه گردشگری روستای سردابه،ٍ شهرستان اردبیل. نشریه جغرافیا و مطالعات محیطی، 1 ،81 ـ 68.
دادورخانی، فضیله؛ رضوانی، محمرضا؛ ایمنی قشلاق، سیاوش و بوذرجمهری، خدیجه. (1390). تحلیل نقش گردشگری در توسعه ویژگیهای کارآفرینانه در بین جوانان روستایی مطالعه موردی روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 78، 195- 169.
رکنالدین افتخاری، عبدالرضا و سجاسی قیداری، حمدالله. (1392). توسعه روستایی با تأکید بر کارآفرینی تعاریف، دیدگاهها و تجربیات. تهران: سمت.
زارع احمدآبادی، حبیب و عربشاهی، شیوا. (1390). الزامات آموزش کارآفرینی زنان روستایی مورد زنان روستایی یزد. دوفصلنامه علمی - ترویجی بانوان شیعه، 8(26)، 50-72.
صمد آقایی، جلیل. (1382). سازمانهای کارآفرین. چاپ دوم: تهران موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
ضیایی، محمود؛ گرجی، معصومه. (1390). الویتبندی عوامل محیطی مؤثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری مطالعه موردی روستای ماسوله. همایش مدیریت توسعه گردشگری چالشها و راهکارها.
فیروزی، محمدعلی؛ گودرزی، مجید و زارعی، رضا. (1392). بررسی رابطه متقابل بین توسعه کارآفرینی و گردشگری پایدار روستایی مطالعه موردی بازنگری روستای خارستان شهرستان بهبهان. فصلنامه مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 3(12)، 64 - 54.
کردنائیج، اسداله؛ زالی، محمدرضا و بهامین، ماجد. (1392). راهکارهای ساختاری توسعه کارآفرینی در ایران. نشریه توسعه کارآفرینی، 6(2)، 114-95.
قادرمرزی، حامد، جمشیدی، علیرضا، جمینی، داوود، نظری سرمازه، حمید. (1394). شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی(مطالعه موردی: دهستان شلیل-شهرستان اردل)، فصلنامه برنامه ریزی منطقهای، 5(17)، 118- 103.
لطیفی، سمیه.؛ نادری مهدیی، کریم.؛ و زلیخایی سیار، لیلا. (1392). موانع مؤثر بر توسعه فعالیتهای گردشگری و نواحی روستایی همدان با تأکید بر روستاهای هدف گردشگری. فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 3(9)، 87 - 78.
مرکز آمار ایران .(1391). سالنامه آماری استان خراسانشمالی استانداریخراسانشمالی. واحد آمار و اطلاعات.
نجفی توه خشکه، پریو و آزادی، سیامک. (1391). اهمیت ترویج کارآفرینی در صنعت گردشگری، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب وکارهای دانش بنیان.
هاشمی، سید سعید؛ ایمنی قشلاق، سیاوش؛ مطیعی لنگرودی، حسن؛ قدیری معصوم، مجتبی و رضوانی، محمدرضا. (1392). توسعه کارآفرینی روستایی با تأکید بر نهادهای محلی مطالعه موردی بهاباد، استان یزد. پژوهش و برنامهریزی روستایی، 3، 26-2.
هزارجریبی، جعفر. (1384). بررسی نقش کارآفرینی در ایجاد فرصتهای اقتصادی، فصلنامه علمی پژوهشی. پژوهشکده امور اقتصادی، 5(3)، 35- 25.
یعقوبی، جعفر و مهردوست، خدیجه. (1390). موانع توسعه کارآفرینی روستاهای استان زنجان و ارائه راهکارهایی برای آن. اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی.
Chowdhury, M. S. (2010). Overcoming Entrepreneurship Development Constraints: The Case of Bangladesh. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 1(3), 240-251.
Daron, A. (2007). Advanced Economic Growth Lecture 19 Structural Change.
Etchemendy, S. (2009). Models of Economic Liberalization Regime, Power and Compensation in the Iberian-American Region. APSA 2009 Toronto Meeting Paper. Available at SSRN: http//ssrn.com/abstract=1449085. Wikipedia, the free encyclopedia.
Gnyawali, D. (2006). Environments for Entrepreneurship Development: Key Dimensions and Practice, Baylor University.
Hurley, A. (2011). Incorporating feminist theories in to sociological theories of entrepreneurship. Women in management review, 14(2), 2-7.
Heriot, K. (2002). Building the Rural Economy with Higth Growth Entrepreneurs. Federal Reserve Bank of Kansas City, Economic Review, Third Quarter. Economic University, 61-78.
Wang, W.Lu.W., & Kent Millington, J. ( 2011). Determinants of Entrepreneurial Intention among Colleg Students in China and US. Elsevier, 36-44.
http://dictionary.reference.com/browse/institutional.
_||_