بررسی و اولویتبندی متغیرهای تأثیرگذار بازاریابی در جذب گردشگران مطالعه موردی: روستاهای بخش مرکزی شهرستان کاشمر
محورهای موضوعی : مطالعات برنامه ریزی روستایی و عشایریخدیجه بوزر جمهری 1 , علی واعظ طبسی 2
1 - دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
کلید واژه: گردشگری, بازاریابی, جذب گردشگران, روستاهای بخش مرکزی شهرستان کاشمر,
چکیده مقاله :
کشور از این صنعت، نیازمند توسعه زیرساختهای مناسب و تبلیغات و بازاریابی مطلوب است.هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر بررسی و اولویتبندی عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بازاریابی بر جذب گردشگران روستاهای بخش مرکزی شهرستان کاشمر است و پنج روستایی که دارای بیشترین جاذبه هستند برای این انجام این تحقیق انتخاب شدند.روششناسی تحقیق: روش تحقیق توصیفی و تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و میدانی است. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از نرمافزارهای spss و Expert Choice استفاده شد و برای سنجش و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بازاریابی، از نظرات 16 متخصص حوزه گردشگری و کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان بهرهگیری گردید. همچنین با تعداد 150 نفر از گردشگران در دسترس هنگام بازدید از اماکن گردشگری پنج روستای منتخب ( فروتقه، زنده جان، جردوی، کسرینه و قوژد)، مصاحبه و نسبت به تکمیل پرسشنامه محقق ساخته، اقدام شد.یافته ها و بحث: نتایج نشان داد که در بین عوامل تأثیرگذار بر جذب گردشگران روستایی، به ترتیب تبلیغات و بازاریابی با وزن 209/0 و موقعیت مکانی با وزن 074/0، بالاترین و پایینترین عوامل هستند.نتایج: نتایج آزمون T تک نمونهای نشان داد، میانگین تمامی متغیرها بالاتر از حد میانه نظری3 است که نشاندهنده تأثیر بالای متغیرها در جذب گردشگران است.
Nowaday, tourism in rural areas has become especially important as a means to the welfare of local communities. Although most of the rural areas of the country have a lot of tourism potentials, they require an accurate identification of the capacities and assessment of the existing situation, so that they can be used to sustainably develop and empower these areas. Today, all countries try to increase their share of this industry yearly, attract more tourists and earn more income. Increasing the country's share of this industry requires the development of appropriate infrastructure, advertising and marketing. Therefore, the purpose of this study was to investigate and prioritize the effective factors and variables of marketing in attracting tourists in the villages of central part of Kashmar, which has a high tourism capacity. The research method is analytical and descriptive and based on library studies, documentary and field studies. SPSS and Expert Choice software were used to analyze the data. The results showed that among the influencing rural tourism attraction factors,advertising and marketing respectively with the weight of 0.209 and 0.074, are the highest and lowest factors. Also, the results of single-sample t-test showed that the average of all variables was higher than the theoretical mid-point 3, which indicates the high impact of variables on attracting tourists. Meanwhile, control and stabilization of the rate of goods and services and the development of infrastructure and outsourcing in the development of tourism industry in the central part of Kashmar city was proposed.
ابراهیـم زاده، عیسـی و آقاسـی زاده، عبـدالله .(388 1) تحلیـل عوامـل مؤثّـر بـر گسـترش گردشـگری در ناحیه سـاحلی چابهـار با اسـتفاده از مدل راهبـردی SWOT . فصلنامه مطالعـات و پژوهشهـای شـهری و منطقـه ای، 1(1)، 128-107.
امین بیدختی، علی اکبر و نظری، ماشاالله.( 1388). نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری. چشم انداز مدیریت. 32 ، 68-49 .
امین بیدختی، علی اکبر، زرگر ، سید مجتبی و نظری ماشالله.( 1389 ). آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 1(3)، 68- 49.
بدری، سیدعلی، حسام، مهدی و چراغی، مهدی.(1392 ). تحلیل عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بازاریابی گردشگری روستایی در یک حوزه کلانشهری از دیدگاه کارشناسان: مورد: روستاهای شمال تهران. مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2(7) ،105-82 .
برقی، حمید، کاظمی زینب ، فرشاد ، سوری و مسیبی، سمانه.(1391). ارزیابی و رتبه بندی مؤلفه های مؤثر در بازاریابی توریسم روستایی با (p7)آمیخته بازاریابی نمونه موردی: شهرستانهای آمل، بابل، بابلسر و ساری. فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، 2(6)، 41-31 .
پور خلیلی، حمید رضا و استادی حسین .( 1386). بررسی عوامل آمیخته بازاریابی در صنعت گردشگری استان اصفهان. مجله دانشگاه اصفهان، 26 (5)، 34-19 .
تولایی، سیمین.(1385). مروری بر صنعت گردشگری، تهران . انتشارات دانشگاه تربیت معلم.
حسینی کلکوه، سید عادل و حبیبی روزبه . (1394). بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی (P4) در افزایش جذب گردشگر (مطالعه موردی شهرک
تاریخی ماسوله). مجله گردشگری منطقه ای،4(5)، 125-105 .
حمیدیان پور، فخریه و پوردهقان عادل. (1394). بررسی تاثیر عوامل منتخب آمیخته بازار یابی برارزش ویژه برند( برند گوشهای های همراه). مجله علمی ترویجی بررسی های بازرگانی ، 12(70)، 70-55 .
حیدری چیانه، رحیم.( 1389) . مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری. تهران. انتشارات سمت.
رسولزاده، مریم و حسن نژاد ، مریم. (1391). بررسی و اولویت بندی روش های تبلیغاتی موثر در جذب گردشگری در استان خراسان رضوی ( مطالعه موردی: شهر طرقبه)، مطالعات اجتماعی گردشگری، 1(1)، 33-19 .
رضوانی، محمدرضا.(1387). توسعه گردشگری روستایی ( با رویکرد گردشگری پایدار). تهران. انتشارات دانشگاه تهران.
رومیانی، احمد، عباس رشید، خدیجه و خادم، فریدون .(1397). ارزیابی حمایت ساکنین روستاهای هدف گردشگری بر توسعه گردشگری پایدار، مطالعه موردی: روستاهای درسجین و گلایر در استان زنجان. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی. 13(1)، 232-217.
شماعی، علی، اسماعیلی , علی اکبر، موحد، علی و احمدی، علی .(1397). تحلیل اثرات اجتماعی- اقتصادی گردشگری تجاری بر شهرهای مرزی (مطالعه موردی: شهرهای بانه وسردشت). مطالعات برنامه ریزی سکونتگاههای انسانی، 13(2)، 342-323 .
شیخی، داوود و پازکی، معصومه.( 1396). ارزیابی و اولویت بندی عوامل موثر بر بازاریابی گردشگری روستایی با استفاده از مدل آمیخته بازاریابی (7p) (مورد مطالعه: دهستان جوزان، شهرستان ملایر). پژوهش های روستایی، 8(3)، 501-491 .
عفتی مقدم، رضا.( 1384). اثرات اقتصادی کشت زعفران در دهستان بالاولایت شهرستان کاشمر، پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده، مشهد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.
قادری، بهمن.( 1391). گردشگری روستایی، همایش توسعه روستایی ابرکوه. یزد. 24-28.
قدسی پور، حسن.(1398). فرایند تحلیل سلسه مراتبی ( AHP) . تهران. انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
قدوسی محمد، محتشمی، تکتم، متولی حبیبی، زهرا و شدتی شکیبا. (1394). شناسایی و اولویت بندی عناصر آمیخته بازاریابی موثر در صادرات زعفران از دیدگاه کارشناسان. نشریه زراعت و فناوری زعفران، 3(4)، 90-76 .
کاظمی، مهدی .(1392) . مدیریت گردشگری. تهران. انتشارات سمت.
کتابی، سعیده، انصاری، محمد اسماعیل و ناصری طاهری، مظفر.(1384). انتخاب آمیخته بازاریابی مناسب با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی ( مطالعه موردی: شرکت کاشی مرجان) . مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، 17(1)، 93-79 .
محلاتی، صلاح الدین.(1380). درامدی بر جهانگردی، تهران. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
نوری، سـیدهدایت اله، سـوری، فرشـاد، کاظمی، زینب و غامی، علیرضا.(1391). بررسـی تبلیغات شـفاهی و تحلیل تأثیر آن بر جذب گردشـگران روسـتایی مطالعه مـوردی: روسـتاهای هـدف گردشـگری شهرسـتان پـاوه. فصلنامه تحقیقـات کاربـردی علوم جغرافیایـی )علـوم جغرافیایی24(12). 102-83.
Chen, L. Lin, S. Kuo, C. (2013). Marketing strategies for the bed and breakfast industry in Taiwan. International journal of hospitality management. Vol 32, pp 278-286.
Clarke, J. (2005). Effective marketing for rural tourism and sustainable business, Channel View Publications.
Cooke, B. (2001). The social psychological limits of participation? IN: B. Cooke and U. Kothari (Eds.) Participation: the new tyranny, London and New York, Zed books, 102-121
Cutler, F. (1995). Cutler in Market Management, Tr. by Abdolreza Rezae Nejad, Tehran. Fara Publications.
Doswell, R. (2000). Tourism: How effective management makes the difference. Translated by: Arabic, S.M and Izadi, D. Offie of Culture Studies, 2 presses, Iran.
Dot. (1994). National Rural Tourism strategy, commonwealth apartment of Tourism, Canberra
Samuel Folorunso, Adeyinka-Ojo, Khoo lallimore, Catheryn, Vikneswaran, Nair. (2014), A framework for rural touroism destination management and marketing organization. Procedia- social and behavioral sciences. Vol 144, pp 151-163.
Gold Smith, R. (1999). The personalized marketplace: Beyond the 4Ps, Marketing Intelligence and Planning, 17(4), 178- 185.
Garin Munoz, T., Montero Martin, L. (2007). Torism in the Balearic Islands: A dynamic model for international demand using panel data. Tourism Management. 28(5):1224-1235
Gursoy, D. and Chen, J.S. (2000). Competitive analyses of cross cultural information search behavior, Tourism Management, 21(6): 583-590.
Kotler, Philip. (1991). Marketing Management: Analysis, planning and control, Patience Hall.
Laimer, P. and Juergen, W. (2009). Portfolio Analysis as a Strategic Tool for Tourism Policy, Tourism Review, 64 (1): 17‐31.
Li, xiang. Petrick, James. (2008). Tourism marketing in an Era of Paradigm Shift, Journal of Travel Research, 3(46),244-235.
Lumsdon, les. (1997). Tourism Marketing, Cengage learning EMEA.
Lundberg, Donald, moorthy, krishna , Stevenga, Mink . (2004). Tourism Economics, translated by.
Morsan, C.(2008). DMO Website and the role of Complementary Media in tourism advertising, Journal of Hospitality Marketing & Management, 17(1- 2).
Royo-Vela, M. (2009): "Rural-cultural Excursion conceptualization: a local tourism marketing management model based on tourism destination image measurement". Tourism Management, vol. 30, 419-428.
Saaty, Thomas L. Peniwatti, kirti. (2008). Group Decision Making: Drawing Out and Reconciling Reference. Pittsburg, Pennsylvania: RWS publication.
Uzama, Austin. (2008). "Marketing Japans Tourism to the World". Paper Presented at the Annual Conference of British Association of Japanese Studies in University of Manchester. 11-12 April.
Webber, S. (1995). Costing and pricng information service. Fee for service, 2(1): 1-7.
_||_