مقایسه آلایندههای خروجی از اگزوز خودروهای زامیاد و پیکان وانت با استانداردهای آلودگی هوا در شهر شیراز
محورهای موضوعی : آلودگی خاکریحانه دهقان 1 , مهرانگیز رحیمی 2 , فرهاد نژادکورکی 3 , علیرضا افشانی 4 , ملیحه امینی 5
1 - دانشجوی دکتری محیط زیست، پژوهشکده علوم محیطی، دانشگاه شهید بهشتی
2 - کارشناسی ارشد علوم محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه یزد
3 - گروه علوم محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه یزد
4 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یزد
5 - گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه جیرفت، صندوق پستی: 364
کلید واژه: استاندارد آلودگی هوا, شهر شیراز, مونوکسید کربن. هیدروکربنهای ن,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: در این مطالعه، مقدار آلاینده های خروجی (منوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته) خودروهای زامیاد و پیکان وانت در شهر شیراز در سال ساخت 1389-1381 مورد بررسی قرار گرفته و با استاندارد محیط زیست مقایسه گردید. روش بررسی: این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیستماتیک داده های 320 خودروی مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی ولیعصر شهر شیراز در مدت 5 ماه انجام شد. اندازه گیری پارامترهای خروجی از اگزوز بوسیله دستگاه سنجش آلودگی وسایل نقلیه بنزینی صورت گرفت و داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS و آزمون تی مستقل در سطح اطمینان 5 درصد مورد آنالیز آماری قرار گرفت و در نرم افزار Excel رسم نمودارها صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در اکثر موارد با جدید شدن مدل خودروها، میزان HC و CO کاهش یافته است و میزان این آلاینده ها نیز در حد استانداردهای محیط زیست بوده است. به طوریکه مقدار مونوکسیدکربن در زامیاد از 4.27 به 0.35 و در پیکان وانت از 6.28 به 2.96 درصد حجمی در بازه زمانی سال 1381 تا 1389 رسیده است. همچنین مقدار هیدروکربن های نسوخته نیز در زامیاد از ppm 644 به ppm 78و در پیکان وانت از ppm 571 به ppm 298 در بازه زمانی سال 1381 تا 1389 رسیده است و در مورد هر دو آلاینده در این خودروها روند تولید آلاینده ها نزولی بوده است. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میزان آلاینده های خروجی اگزوز از هر دو خودرو تاثیرات نگران کننده ای بر سلامت ساکنین شهر شیراز نخواهد داشت. لذا امید است با اقداماتی همچون توجه به استانداردهای محیط زیست در جهت رفع آلودگی هوا، تنظیم و سرویس به موقع موتور خودرو و متعلقات آن به منظور جلوگیری از پراکنش آلاینده های هوا، جلوگیری از تردد خودروهایی با آلایندگی زیاد و خودروهای فرسوده بتوان گام موثری بر کاهش آلودگی هوای شهرها برداشت.
Background and Purpose: In this study, the amount of exhaust emissions (carbon monoxide and unburned hydrocarbons) from the exhaust of Peykan and Zamyad cars in Shiraz in the years between 2003-2011 was investigated and was compared with the standard environment. Materials & Methods: In this research, using systematic random sampling data from the 320 vehicles referring to Valiasr Technical Examination Center of Shiraz during 5 months was done. Measurement of exhaust outlet parameters was done by Gasoline Pollution Control Device and also Data analysis was done using SPSS software and independent t-test at 5% confidence level and then charts were drawn in Microsoft Excel software. Results: The results showed that in most cases, with updating cars model, the amount of HC and CO were decreased and the amount of these pollutants is at the standard level of the environment. So that the amount of carbon monoxide in Zamyad from 4.27 to 0.35 and in Peykan from 6.28 to 2.96 the volume percentages reached from 2003 to 2011 years. Also, the amount of unburned hydrocarbons decreased from 644 ppm to 78 ppm in the Zamyad and from 571 ppm to 298 ppm for Peykan in the period 2003 to 2011 And in both cars, emissions have been downward. Discussion & Conclusion: In general, the amount of exhaust pollutants from both cars will not have a disturbing effect on the health of residents in Shiraz. Therefore, it is hoped that with measures such as paying attention to environmental standards to eliminate air pollution, adjust and timely service of car engines and accessories to prevent the spread of air pollutants, prevent the traffic of high-pollution cars and timeworn cars can be taken an effective step to reduce air pollution in cities.
_||_