ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت روان مثبت (PMHQ) و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی در جمعیت ایرانی
محورهای موضوعی : روان سنجی
حسنا دوزنده
1
,
مریم مشایخ
2
,
زینب ربانی
3
*
1 - کارشناس ارشد، رشته روانسنجی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، مرکز تحقیقات مطالعات و برنامه ریزی راهبردی علوم اجتماعی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.
3 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, پایایی, دانشجویان, روایی, سلامت روان مثبت, ویژگی های روانسنجی ,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه سلامت روان مثبت زابو و همکاران (2022) و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی در جمعیت دانشجویان ایرانی بود. به این منظور نمونهای از دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی شهر تهران به تعداد 482 نفر به روش نمونهگیری خوشهای سه مرحله ای انتخاب شد. پس از تهیه نسخه فارسی، پرسشنامه توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. روایی پرسشنامه با روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بررسی شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، به روش مولفه های اصلی با چرخش واریماکس، وجود پنج عامل را در 16 گویه نشان داد. مقدار شاخص KMO برابر 859/0 به دست آمد که نشان از کفایت نمونه گیری و ماتریس همبستگی گویه ها داشت. پنج عامل به دست آمده 761/61 درصد واریانس کل سازه را تبیین نمودند. تحلیل عاملی تأییدی نیز ساختار پنج عاملی پرسشنامه سلامت روان مثیت را تایید کرد. پایایی پرسشنامه به روش همسانی درونی با محاسبه ضرایب آلفای کرونباخ بررسی شد. ضرایب آلفای کرونباخ برای پنج عامل بهزیستی، لذت افزایی، کارایی خلاقانه و اجرایی، خودتنظیمی و تابآوری به ترتیب 775/0؛ 641/0، 764/0، 823/0 و615/0 و برای کل پرسشنامه 799/0 به دست آمد. روایی همگرای پرسشنامه از طریق همبستگی بین مولفه ها و نمره کل پرسشنامه مذکور با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بررسی و تایید شد. بنابراین پرسشنامه سلامت روان مثبت در جمعیت دانشجویان ایرانی از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار بوده و قابل استفاده در مطالعات داخلی می باشد. |
The aim of this research was to investigate the psychometric properties of the latest positive mental health questionnaire (Zabo et al., 2022) and its relationship with psychological well-being in the Iranian student population. For this purpose, a sample of 482 students of Islamic Azad University of Tehran was selected by three-stage cluster sampling method. After preparing the Persian version, it was completed by them. Validity of this questionnaire checked by exploratory and confirmatory factor analysis. The results of exploratory factor analysis, using the principal components method with varimax rotation, showed the presence of five factors in 16 items. The value of KMO index was equal to 0.859 which showed the adequacy of sampling and the correlation matrix of the items. The obtained five factors explained 61.761% of the variance of the whole structure. The reliability of the questionnaire was checked by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficients. Cronbach's alpha coefficients for five factors of well-being, enjoyment, creative and executive efficiency, self-regulation and resilience are respectively 0.775; 0.641, 0.764, 0.823 and 0.615 and 0.799 was obtained for the whole questionnaire. The confirmatory validity of the questionnaire was checked and confirmed through the correlation between the components and the total score of the mentioned questionnaire with the Ryff's psychological well-being questionnaire. Therefore, the positive mental health questionnaire (PMHQ) in the population of Iranian students has appropriate psychometric properties and can be used in internal studies. |
بهاری، سیف الله ، فرکیش، چه گور (۱۳۸۸). رابطه بین هویت فردی ، سبک های دلبستگی با بهزیستی روان شناختی در جوانان. اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 2 (پیاپی 14).
پورسردار نوراله، پورسردار فیض اله، پناهنده عباس، سنگری علی اکبرو عبدی زرین سهراب (1392). تاثیر خوش بینی (تفکر مثبت) بر سلامت روانی و رضایت از زندگی: یک مدل روان شناختی از بهزیستی. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 16 (1)،42-49.
خانجانی, مهدی, شهیدی, شهریار, فتح آبادی, جلیل, مظاهری, محمد علی, & شکری, امید. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روان شناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر*. اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی, 9(32), 27-36.
میکائیلی منیع فرزانه. بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه ارومیه. طب داخلی روز ۱۳۸۹; ۱۶ (۴).
References
Bech, P., Gudex, C., and Johansen, K. S. (1996). The WHO (Ten) well-being index: Validation in diabetes. Psychother. Psychosom. 65, 183–190. doi: 10.1159/ 000289073.
Bryan, M. A., Mallik, D., Cochran, G., and Lundahl, B. (2022). Mindfulness
and savoring: A commentary on savoring strategies and their implications for addiction treatment. Substace Use and Misuse 57, 822–826. doi: 10.1080/10826084. 2022.2046090
Bryant, F. B., and Veroff, J. (2007). Savoring: A new model of positive experience. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Butler, J., and Kern, M. L. (2016). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. Int. J. Wellbeing 6, 1–48
Changn S, Chan A. (2005). Measuring Psychological well –being in the Chinese Personality and Individual Differences. Journal of Adolescence, 38(3): 1307-1316.
Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. W., Oishi, S., et al. (2009). New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive and negative feelings. Soc. Indic. Res. 97, 143–156. doi: 10.1007/s11205-009- 9493-y.
Galderisi, S., Heinz, A., Kastrup, M., Beezhold, J., and Sartorius, N. (2015). Toward a new definition of mental health. World Psychiatry 14, 231–233. doi: 10.1002/wps.20231.
Huppert, F., and So, T. C. (2013). Flourishing across Europe: Application of a new conceptual framework for defining well-being. Soc. Indic. Res. 110, 837–861. doi: 10.1007/s11205-011-9966-7
Joseph, S., and Maltby, J. (2014). Positive functioning inventory: Initial validation of a 12-item self-report measure of well-being. Psychol. Well-Being 4, 1–13. doi: 10.1186/s13612-014-0015-6.
Keyes, C. L. M. (2007). Promoting and protecting mental health as flourishing: A complementary strategy for improving national mental health. Am. Psychol.62, 95–108. doi: 10.1037/0003-066x.62.2.95
Keyes, C. L. M., Sohail, M. M., Molokwu, N. J., Parnell, H., Amanya, C., Kaza,
V. G. K., et al. (2020). How would you describe a mentally healthy person? A cross-cultural qualitative study of caregivers of orphans and separated children. J. Happiness Stud. 22, 1719–1743. doi: 10.1007/s10902-020-00293-x
Lamers, S. M., Westerhof, G. J., Bohlmeijer, E. T., ten Klooster, P. M., and
Keyes, C. L. (2011). Evaluating the psychometric properties of the mental health continuum-short form (MHC-SF). J. Clin. Psychol. 67, 99–110.
Linton, M. J., Dieppe, P., and Medina-Lara, A. (2016). Review of 99 self-report
measures for assessing well-being in adults: Exploring dimensions of well-being and developments over time. BMJ open 6, e010641.
Lomas, T. (2021). Life balance and harmony. Int. J. 11, 50–68. doi: 10.5502/ijw.v11i1.1477.
Lukat, J., Margraf, J., Lutz, R., van der Veld, W. M., & Becker, E. S. (2016). Psychometric properties of the positive mental health scale (PMH-scale). BMC psychology, 4(1), 8.
Muthén, L. K., & Muthén, B. (1998-2017). Mplus User’s Guide. Los Angeles, CA: Muthén & Muthén.
Nagy, H., Magyaródi, T., Vargha, A., and Oláh, A. (2021). Development of the short hungarian version of the savoring beliefs inventory. J. Mental Health Psychosom. 23, 95–111. doi: 10.1556/0406.23.2022.003.
Oláh, A. (2019). Positivity is an up-to-date predictor of well-functioning instead of a eudaemon. Asian J. Soc. Psychol. 22, 143–145. doi: 10.1111/ajsp.12362.
Oláh, A. (2021). Health protective and health promoting resources in personality: A framework for the measurement of the psychological immune system, in Anxiety, coping and flow, ed. A. Oláh (Budapest: Akadémia Press), 191–225.
Oláh, A., and Kapitány-Fövény, M. (2012). Ten years of positive psychology.
Magyar Pszichológiai Szemle 67, 19–45. doi: 10.1556/mpszle.67.2012.1.3
Oláh, A., Vargha, A., Csengodi, M., Bagdi, B., and Diósi, T. (2020). Magyarország Boldogságtérképe. Available online at: http:// boldogsagprogram.hu/magyarorszagboldog sagterkepe-2020/ (accessed May 30, 2022)
Robbins BD. (2008). What is the good life? Positivism and Renaissance of Humanistic
Ryff CD, Singer B. (1996). Psychological well-being meaning measurement, and implications for psychotherapy research. Psychotherapy and Psychosomatics, 65: 14-23.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
Verdolini, N., Amoretti, S., Montejo, L., García-Rizo, C., Hogg, B., Mezquida, G., et al. (2021). Resilience and mental health during the COVID-19 pandemic. J. Affect. Disord. 283, 156–164. doi: 10.1016/j.jad.2021.01.055
Vohs, K. D., and Baumeister, R. F. (2004). Understanding selfregulation. Handbook of self- egulation, 19. Availble online at: http://medicine.kaums.ac.ir/UploadedFiles/400/Group/ motaeat%20etiad/book/Handbook%20of%20Self%20Regulation%20Research%20Theory %20and%20 Applications.pdf#page=19 (accessed 30 May, 2022).
Zábó, V., Oláh, A., & Vargha, A. (2022). A new complex mental health test in a positive psychological framework. Frontiers in psychology, 13, 775622.