ارزیابی شاخص های بازنویسی عناصر داستان در حوزه حماسه مضحک نوجوان
پریا انصاری
1
(
دانشکده زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایران
)
شهین اوجاق علیزاده
2
(
استادیار زبان وادبیات فارسی، گروه زبان وادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
قدمعلی سرامی
3
(
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان
)
کلید واژه: ادبیات نوجوان, حماسه مضحك, شاخصهای بازنویسی, نظریه طنز, عناصر داستان, موش و گربه,
چکیده مقاله :
یکی از اشكال ادبی طنز، حماسه مضحك است که در آن اعمال و کنشهای پیشپاافتاده و معمولی، با لحنی فاخر و به سبکی حماسی بیان میشود. این سبک که بر بستر گفتمان انتقادی قرار دارد، پیوند فرم حماسی و درونمایۀ طنزآمیز را با رویکردی خلاقانه ارائه میدهد. موضوعی که جذابيت مطلوبی را براي نوجوانان بهدلیل شرایط خاص سنی آنها که در مرحله شکلگیری شخصیت قرار دارند، بهوجود ميآورد. اگرچه متاسفانه به ظرفیتهای بیبدیل حماسه مضحك در حوزه بازنویسی ادب نوجوان، توجه چنداني نشده است. مقاله حاضر، بهمنظور پاسخ به این نیاز به ارائه ظرفيتهای حماسه مضحك در بازنویسی برای ادب نوجوان پرداخته است. بدین منظور مشخصههای رشد نوجوان ارزیابی شده و شاخصهای بازنویسی آثار حماسی مضحک، سازگار با قابليتهاي ذهني و توانمندیهای ادراکی نوجوان امروز از دو منظر نظریه طنز و عناصر داستانی بهصورت تطبیقی و با تحلیل عناصر داستانی جمعبندی شده است. در پایان، ارزیابی کفایت یا عدم کفایت کاربرد شاخصهای توسعهیافته در تحلیل دو نمونه بازنویسیشده حماسه مضحك موش و گربه شیخبهایی و عبیدزاکانی ارائه شده است. نتایج نشان میدهد که بهرهگیری صحیح از شاخصهای طنزساز حماسه مضحک در جریان بازنویسی ازجمله تحقیر، تشبیه به حیوانات، قلب اشیاء، تحامق و تهکم میتواند سطح کیفی آثار را تا سطوح بالا و مثالزدنی ارتقا دهد، موضوعی که در صورت عدمرعایت بهصورت معکوس عمل خواهد نمود.
چکیده انگلیسی :
One of the literary forms of humor is the mock heroic, in which trivial and ordinary actions are expressed in a noble tone and in an epic style. This style, which is based on critical discourse, offers a link between epic form and humorous content with a creative approach. A topic that creates a favorable attraction for adolescent due to their special age conditions, which are in the stage of personality formation. Although, unfortunately, not much attention has been paid to the unique capabilities of mock heroic in the field of rewriting adolescent literature. This article, in order to answer this need, has presented the capacities of mock heroic in rewriting for adolescent literature. For this purpose, the characteristics of adolescent development have been evaluated and the indices of rewriting mock heroic works, compatible with the mental abilities and perceptive capabilities of today's adolescent, have been summarized from the two perspectives of humor theory and fictional elements. In the end, the use of the developed indices in the analysis of the rewritten works of the mock heroic Mouse and Cat by Sheikh Bahai and Obaid Zakani is presented. The results show that the correct use of the satirical indicators of the mock heroic during rewriting, such as humiliation, likeness to animals, the heart of things, condescension and aggression can raise the quality level of the works to high and exemplary levels, a matter that if not followed it will work in reverse