رابطه بین ابعاد کمالگرایی و هدف های پیشرفت با نقش واسطهای انگیزه پیشرفت در ورزشکاران حرفهای
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمحمد وطن خواه 1 , سیامک سامانی 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی.
2 - دانشیار گروه روان شناسی واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: انگیزه پیشرفت, کمالگرایی مثبت, کمالگرایی منفی, هدف های پیشرفت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش آزمودن مدل رابطه ابعاد کمالگرایی با هدف های پیشرفت با میانجیگری انگیزه پیشرفت بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام ورزشکاران حرفهای استان بوشهر تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 175 نفر با روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش نامه کمالگرایی مثبت و منفی تری– شورت و همکاران (1995)، پرسش نامه هدف های پیشرفت میگلی و همکاران (2000) و پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادله های ساختاری انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم نیز از آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که مدل پیشنهادی روابط بین متغیرهای یاد شده از برازش قابل قبولی برخوردار بود. روی هم رفته، نتایج نشان دادند که کمالگرایی مثبت و منفی هم به گونه مستقیم و هم به گونه غیرمستقیم از راه انگیزه پیشرفت، با هدف های پیشرفت در رابطه هستند. هم چنین، تمامی فرضیههای پژوهش مورد تایید قرار گرفتند.
The aim of this study was to test the relationship between dimensions of perfectionism with achievement goals with Mediating Role of motivation. The sample of the study included all professional athletes Bushehr is formed.From this sample, a sample of 175 persons were selected using multi-stage cluster. To measure variables positive and negative perfectionism questionnaire, Miguel achievement goals questionnaire, and achievement motivation questionnaire were used. The proposed model was evaluated using structural equation modeling. BvtAstrap test was used to test the indirect relationships. The results showed that the proposed model fit the relationship between these variables was acceptable. In general, the results showed that the positive and negative perfectionism, both directly and indirectly through achievement motivation and achievement goals in their relationship. Also, all FrzyhHay study was approved.
- بشارت، م.ع. (1382). قابلیت اعتماد (پایایی) و اعتبار (روایی) مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی. مجله علوم روان شناختی، شماره 8، صص 356-349.
- ترکنژاد آذربایجانی، م. (1390). بررسی ارتباط بین ابعاد کمالگرایی با ترس از موفقیت و انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی جزیره کیش. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور.
- حسینی، ع. (1389). بررسی رابطه بین ابعاد کمالگرایی با ترس از موفقیت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
- داوری، م. غلامعلی لواسانی، م. و اژهای، ج. (1391). رابطه بین کمالگرایی و خودکارآمدی تحصیلی با هدف های پیشرفت دانشآموزان. مجله روان شناسی 63، سال شانزدهم، شماره 3، صص 281-266.
- رمضانی، ف. (1389). بررسی روابط ساده و چندگانه هدفهای پیشرفت با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان ایذه. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- سابوته، ا. (1389). رابطه خودپنداره تحصیلی و انگیزش پیشرفت در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه منطقه 18 تهران. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
- ساداتی، س. (1387)، رابطه جهتگیری هدفی و کمالگرایی با خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی شاغل به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- شکری، ف. (1390). بررسی تأثیر ادراک از جو مدرسه بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس هوشمند و عادی در پایه اول دبیرستانهای شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- غفاری، ا. و ارفع بلوچی، ف. (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشهای روان شناسی بالینی و مشاوره، دوره 1، شماره 2، صص 136-121.
- قلی زاده، م. (1384). بررسی روابط ساده و چند گانه هدف های چهارگانه پیشرفت، با اضطراب امتحان، عملکرد تحصیلی، کارآمدی تحصیلی، و راهبردهای یادگیری خودگردان در دانش آموزان سال اول دبیرستان های ایذه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
- قمری، ا. (1389). بررسی رابطه بین کمالگرایی و هدف های پیشرفت در ورزشکاران نخبه شهرستان اهواز با استفاده از مدل معادلات ساختاری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دنشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- منصوری، ص. (1388). تأثیر مدارس هوشمند و عادی بر مهارت های تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- هاشمی شیخ شبانی، ا. (1380). بررسی رابطه برخی پیشایندهای مهم و مربوط با خود ناتوانسازی تحصیلی و رابطه آن با پیامدهای برگزیده در دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
- Acharya, N., & Joshi, S. (2009). Influence of parents' education on achievementmotivation of adolescents.Indian.Journal Social Science Researches, 6(1), 72-79.
- Amrai, K., Elahimotlagh, S., Azizi, Z. H., & Pahon, H. (2011). The relationshipbetween academic motivation and academic achievement students .Journal of Social and Behavioral Sciences, 15, 399-402.
- Benson, E. (2003). The many faces of perfectionism.Monitor on Psychology, 34(10), 18.
- Conroy, D. E., Kaye, M. P., & Coatsworth, J. D. (2006).Coaching climates and the destructive effects of masteryavoidance achievement goals on situational motivation.Journal of Sport and Exercise Psychology, 28, 69–92.
- DiBartolo, P. M., Frost, R. O., Chang, P., LaSota, M., & Grills, A. E. (2004). Shedding light on the relationship between personal standards and psychopathology: The case for contingent self-worth.Journal of Rational-Emotive and Cognitive- Behavior Therapy, 22, 241–254.
- Elliot A. J., Fonseca, D., & Moller, A. C. (2006). A social-cognitive model of achievement motivation and the 2×2 achievement goals framework.Journal of Personality and Social Psychology, 99, 666-679.
- Enns, M. W., & Cox, B. J. (2002). The nature and assessment of perfectionism: Acriticalanalysis. In G. L. Flett& P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism (pp. 33–62).Washington, DC: APA.
- Eum, K. Rice, K.G. (2010). Test anxiety , perfectionism, goal orientation, and academic performance. Anxiety ,Stress and Coping. 10, 37-41.
- Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2005).The perils of perfectionism in sports and exercise.Current Directions inPsychological Science, 14, 14–18.
- Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In P. L. Hewitt, & G. L. Flett (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 5–31). Washington, DC: American Psychological Association.
- Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002).Psychological characteristics and their development in Olympicchampions. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 172–204.
- Guay, F., Ratelle, C.F., Roy, A., & Litalien, D. (2011). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academic achievement: Mediating and additive effects. Journal of Learning and Individual Differences, 20, 644-653.
- Hall, H.K. (2006). Perfectionism: A hallmark quality of world class performers, or apsychological impediment to athletic development? In D. Hackfort& G. Tenenbaum (Eds.), Essential processes for attaining peak performance (Vol. 1, pp. 178–211). Oxford, UK: Meyer & Meyer.
- Hanchon, T.A. (2010). The relation between perfectionism and achievement goals.Journal of Personality and Individual Difference, 49, 885-890.
- Kathryn, L., Fletcher.,Sungok, S. S., & Cen Wang. (2012). Perfectionistic concerns mediate the relationship between psychologically controlling parenting and achievement goal orientations.Journal ofPersonality and Individual Differences, 52 (8), 876-881.
- Lemyre, P-N., Hall, H.K., & Roberts, G.C. (2008).A social cognitive approach to burnout in athletes.Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 18, 221–234.
- Liem, A. D., Lau, S., &Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Journal of Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512.
- Midgley, C., Maehr, M. L., Hruda, L., Anderman, E. M., Anderman, L., Freeman, K. E., Gheen, M., Kaplan, A., Kumar, R., Middleton, M. J., Nelson, J., Roeser, R., &Urdan, T. (2000). Manual for the Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS). Ann Arbor, MI: University of Michigan.
- Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Harvard university press, Cambridge.
- Ommundsen, Y., Roberts, G.C., Lemyre, P-N., & Miller, B.W. (2005). Peer relationships in adolescent competitive soccer: Associations to perceived motivational climate, achievement goals and perfectionism. Journal of Sports Sciences, 23, 977–989.
- Pintrich, P. (2000). The role of goal orientations in self-regulated learning. In M. Boekaerts, P. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.), Handbook of self-regulation: Theory, research, and applications (pp. 451-502). San Diego: Academic Press.
- Radel, R., Sarrazin, P., Legrain, P., & Wild, T. C. (2010). Social contagion of motivation between teacher and student: Analyzing underlying processes. Journal of Educational Psychology, 102(3), 577-587.
- Rice, K. G., & Aldea, M. A. (2006). State dependence and trait stability of perfectionism: A short-term longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 53, 205–212.
- Slade, P.D., & Owens, R.G. (1998). A dual process model of perfectionism based on reinforcement theory.Behavior Modification, 22, 372–390.
- Stoeber, J., & Otto, K. (2006). Positive conceptions ofperfectionism: Approaches, evidence, challenges. Journal of Personality and Social Psychology Review, 10,295–319.
- Stoeber, J., Chesterman, D; & Tarn, T. (2010). Perfectionism and task performance: Time on task mediates the perfectionistic strivings–performance relationship. Journal of Personality and Individual Differences, 48, 458 – 462.
- Stoeber, J., Harris, R. A., & Moon, P. S. (2007). Perfectionism and the experience of pride, shame, and guilt:Comparing healthy perfectionists, unhealthy perfectionists, and nonperfectionists. Personality and IndividualDifferences, 43, 131–141.
- Stoeber, J., Otto, K., Pescheck, E., Becker, C., & Stoll, O. (2007). Perfectionism and competitiveanxiety in athletes: Differentiating striving for perfection and negative reactions toimperfection. Personality and Individual Differences, 42, 959-969.
- Stoeber, J., Stoll, O., Pescheck, E., & Otto, K. (2008). Perfectionism and achievement goals inathletes: Relations with approach and avoidance orientations in mastery and performancegoals. Psychology of Sport and Exercise, 9, 102-121.
- Stoeber, J., Stoll, O., Salmi, O., &Tiikkaja, J. (2009).Perfectionism and achievement goals in young Finnish ice-hockey players aspiring to make the Under-16 national team. Journal of Sports Sciences, 27, 85–94.
- Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995).Positive and negative perfectionism.Journal of Personalityand Individual Differences, 18, 663–668.
- Verner- Filion, J., & Gaudreau, P. (2010). From perfectionism to academic adjustment: Themediating role of achievement goals. Personality and Individual Difference, 49, 181-186.