بررسی شاخصهای روانسنجی سیاهه اثربخشی یادگیری دانشجویی (CLEI)
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
کلید واژه: تحلیل عاملی, دانشجویان, روایی, پایایی, یادگیری دانشگاهی,
چکیده مقاله :
سیاهه سنجش اثربخشی یادگیری دانشگاهی(CLEI) ابزاری جدید جهت تعیین متغیرهای فردی تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است که بر اساس رویکردهای تجربی حول یک مدل مفهومی ساخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی روایی و پایایی پرسشنامهیCLEI (کیم،2008) در جامعهی دانشجویی ایران است. این ابزار بر اساس مدل مفهومی دارای شش مقیاس مستقل ولی مرتبط با هم است. پرسشنامهها بر روی یک نمونهی 400 نفری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اجرا شدند. شاخصهای روانسنجی با روش آماری متناسب با آن تعیین گردید. ضرایب آلفا در مقیاسهای ششگانه بین 66/0 و 84/0 محاسبه شد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی موید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیهی شاخصهای نیکویی برازش، مدل شش مقیاسی را تایید میکنند. با توجه به شاخصهای روانسنجی محاسبه شده، این ابزار میتواند توسط مشاوران و راهنمایان تحصیلی برای تعیین نقاط قوت و ضعف یادگیری دانشجویان بهکار گرفته شود.
The college learning effectiveness inventory (CLEI), a new assessment tool identifying personal variables important to college student success, was constructed using empirical approaches grounded in a conceptual model. The purpose of this study is the examination of validity and reliability of college learning effectiveness inventory, CLEI (Kim, 2008), in the Iranian students population. The questionnaire is administrated on the 400 students of Islamic Azad University of Dezful branch. The psychometric properties are determined by the appropriate statistical methods. The Alpha coefficients estimated in the four subscales between 0.68 and 0.79. The results of the exploratory and confirmatory factor analysis revealed that the model of six scales of the questionnaire have an acceptable fit to the data. In the basis of the calculated psychometrics properties, this instrument (college learning effectiveness inventory, CLEI) can be used by academic counselors and advisors for determining learning weaknesses and strengths in the students learning.