رابطه علّی ویژگی های شخصیت با فرسودگی تحصیلی با میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی ادراک شده در دانشجویان
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمسعود سرانچه 1 , غلامحسین مکتبی 2 , علیرضا حاجی یخچالی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: ویژگی های شخصیت, فرسودگی تحصیلی, تنیدگی تحصیلی ادراک شده, خودکارآمدی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی علّی ویژگیهای شخصیت با فرسودگی تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی ادراک شده در دانشجویان دختر و پسر کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز بود. شرکتکنندگان در این پژوهش 280 نفر از دانشجویان در سال تحصیلی 1393-1392 بودند که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامهی شخصیتی نئو- فرم کوتاه (NEO-FFI)، پرسشنامهی تنیدگی تحصیلی ادراک شده، پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی و مقیاس کارآمدی تحصیلی بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرمافزارAMOS-21) استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، تمام مسیرها از لحاظ آماری معنیدار بودند. همچنین نتایج نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم برونگرایی، وظیفه شناسی، باز بودن به تجربه و روانرنجوخویی از طریق خودکارآمدی تحصیلی روی فرسودگی تحصیلی معنیدار بود. بهعلاوه تمام مسیرهای غیر مستقیم برونگرایی، وظیفه شناسی، باز بودن به تجربه و روانرنجور خویی از طریق تنیدگی تحصیلی ادراک شده روی فرسودگی تحصیلی معنیدار بود.
The aim of this study was to examine the casual relationship of personality characteristics with academic burnout mediating academic self-efficacy and perceived academic stress in male and female students studying at M.A in the University of Chamran. The participants of the study were 280 male and female students who were selected by multi-stage random sampling method. The instruments used in this study were the Neo-Five Factor Inventory (NEO-FFI), Perceived academic stress Inventory, Academic burnout Inventory and academic self-efficacy scale. The fitness of the proposed model was examined through using path analysis. The indirect effects were tested by bootstrap (AMOS-21software) was used. The results showed that indirect effects extroversion, conscientiousness, openness to experience and neuroticism through academic self-efficacy on academic burnout was significant. In addition all of indirect effects extroversion, conscientiousness, openness to experience and neuroticism through Perceived academic stress on academic burnout was significant.