بررسی اثربخشی کار در اتاق تاریک بر افزایش دامنه توجه دانشآموزان عقبمانده ذهنی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیعلی اکبر ارجمند نیا 1 , غلامعلی افروز 2 , طیبه تازیکی 3 , سوگند قاسمزاده 4
1 - استادیار دانشگاه تهران
2 - استاد ممتاز دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
4 - دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تهران
کلید واژه: اتاق تاریک, دامنه توجه, دانشآموزان عقبمانده ذهنی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی کار در اتاق تاریک بر افزایش دامنه نگهداری توجه در دانشآموزان عقبمانده ذهنی انجام گرفت. به این منظور 24 دانشآموز عقبمانده ذهنی به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس هر دو گروه به وسیله آزمون دقت سنج تولوز پیرون به عنوان پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری 8 ماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشآموزان گروه آزمایش طی 12 هفته، 72 جلسه مداخله دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنیها (آمیخته) استفاده شد. یافتهها نشان داد بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه در سطح 05/0>P به چشم میخورد. در نتیجه چنین استنباط میشود که کار در اتاق تاریک باعث افزایش توجه و نگهداری توجه در دانشآموزان با عقبماندگی ذهنی شده است. بنابراین در مدارس آموزش کودکان با نیازهای ویژه میتوان از اتاق تاریک بهمنظور افزایش دامنه توجه دانشآموزان استفاده کرد.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of acting in the dark room on attention maintenance of mentally retarded students. In this research, 24 students with mental retardation were selected, and randomly assigned in two groups of experimental and control groups. All participants were assessed by Toulouse Peyronie precision test as pre-test, post - test and follow - up (after 8 months). Students of experimental group have received 72 sessions in 12 weeks. The data were analyzed by mixed analysis of variance. The results showed that after finishing the intervention there was a significant improvement difference between the scores of the two groups in P
افروز، غلامعلی. (1388).روان بخشی و توان بخشی کودکان آهسته گام (عقب مانده ذهنی).تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
افروز، غلامعلی. (1386). مقدمه ای بر: روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
اهرمی، راضیه؛ شوشتری، مژگان؛ گلشنی منزه، فرشته و کمرزرین، حمید. (1390). اثربخشی آموزش دقت بر توانایی خواندن دانش آموزان نارساخوان دختر پایه ی سوم ابتدایی شهر اصفهان. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی. 1(3). 139 – 152.
ساداتی، آزاده؛ سازمند، علی حسین؛ میرزایی، هوشنگ و کریملو، مسعود. (1388). بررسی تأثیر فعالیت های حرکتی درشت بر فرآیند توجه دانش آموزان پسر سندرم داون 12-8 ساله مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، سال تحصیلی 86-85. توانبخشی، 10(3)، 31-37.
سیف، علی اکبر (1388). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش).تهران: نشر دوران.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1387). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات ارسباران.
شکوهی یکتا، محسن و پرن، اکرم . (1389). روان شناسی و آموزش کودکان استثتنایی، تهران: انتشارات تیمورزاده.
گنجی، حمزه. (1382). روان شناسی عمومی. تهران: نشر ساوالان.
محمودی، الهام. (1389). بررسی تأثیر درمان رفتاری ـ حرکتی در کاهش نشانه های اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
ویتن، وین. (2002). روان شناسی عمومی. سید محمدی، یحیی. (1387). تهران: نشر روان.
یعقوبی، حمید؛ جزایری، علیرضا؛ خوشابی، کتایون؛ دولتشاهی، بهروز و نیکنام، زهرا. (1387). مقایسه اثربخشی نوروفیدبک، ریتالین و درمان ترکیبی در کاهش علائم کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کمبود توجه. دانشور رفتار. 15(31). 71-84.
Barkley, R. A.(2006). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, Third Edition. New York: Guilford Press. ISBN: 9781606237502.
Barlett, C. P., Vowels, C. L., Shanteau, J., Crow, J., & Miller, T. (2009). The effect of violent and non-violent computer games on cognitive performance. Computers in Human Behavior, 25, 96-102.
Burrows, K. E., Adams, C. L., & Spiers, J. (2008). Sentinels of safety: service dogs ensure safety and enhance freedom and wellbeing for families with autistic children. Qualitative Health Research, 18, 1642-1649.
Ben Itzchak, E., Lahat, E., Burgin, R., & Zachor, A. D. (2008). Cognitive, behavior and intervention outcome in young children with autism. Research in Developmental Disabilities, 29, 447 - 458.
Cohen, J. W. (1989). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Djuric-Zdravkovic, A., Japundza-Milisavljevic, M., & Macesic-Petrovic, D. (2011). Arithmetic Operations and Attention in Children with Intellectual Disabilities. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 46, 214 - 219.
Edmonds, C. J., & Jeffes, B. (2009). Does having a drink help you think? 6–7-Year-old children show improvements in cognitive performance from baseline to test after having a drink of water. Appetite, 53, 469-472.
Farasat, S., Kossoff, E. H., Pillas, D, J., Rubenstein, J. E., Vining, E. P. & Freeman, J, M. (2006). The importance of parental expectations of cognitive improvement for their children with epilepsy prior to starting the ketogenic diet. Epilepsy & Behavior, 8, 406-410.
Farran, E. K. (2008). Strategies and biases in location memory in Williams syndrome. Research in Developmental Disabilities, 29, 385 - 397.
Francoise, A., Marissiaux, T., & Nader-Grosbois, N. (2008). Theory of mind ‘‘emotion’’ developmental characteristics and social understanding in children and adolescents with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 29, 414 - 430.
Ghuman, J. K, & Ghuman, H. S. (2014). ADHD in Preschool Children: Assessment and Treatment. Oxford University Press. 256 pages. ISBN 0199948925, 9780199948925.
Hartman, M., Steketee, M. C., Silva, S., Lanning, K., & Anderson, C. (2003). Wisconsin card sorting test performance in schizophrenia: A role of working memory. Schizophrenia Research, 63, 201-217.
Hartshorn, K., Olds, L., Field, T., Delage, J., Cullen, C., & Escalona, A. (2001). Creative Movement therapy benefits children with autism. Early Childhood Development and Care, 166, 1-5.
Hawkins, K. A., Jennings, D., Vincent, A. S., Gilliland, K., West, A., & Marek, K. (2012). Traditional neuropsychological correlates and reliability of the Automated Neuropsychological Assessment Metrics-4 battery for Parkinson’s disease. Parkinsonism & Related Disorders, 18, 864-870.
Hefziba, L., Merrick, J., & Morad, M. (2008). Health status and ADL functioning of older persons with intellectual disability: Community residence versus residential care centers. Research in Developmental Disabilities, 29, 301–315.
Hirota, T., Schwartz, S., & Correll, C. U. (2014). Alpha-2 Agonists for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Youth: A Systematic Review and Meta-Analysis of Monotherapy and Add-On Trials to Stimulant Therapy. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53, 153-173.
Kirk, S. A., Gallagher, J. J., Anastasiow, N. J, & Coleman, M. R. (2006). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin.
Koerts, J., Beilen, M., Leenders, K. L., Brouwer, W. H., Tucha, L., & Tucha, O. (2012). Complaints about impairments in executive functions in Parkinson's disease: The association with neuropsychological assessment. Parkinsonism & Related Disorders, 18, 194-197.
Mannion, A., & Leader, G. (2014). Attention-deficit/hyperactivity disorder (AD/HD) in autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 8, 432-439.
Martin, F., & Farnum, J. (2002). Animal-assisted therapy for children with pervasive developmental disorders. Western Journal of Nursing Research, 24, 657–670.
Myrbakk, E., & Von Tetzchner, S. (2008). Psychiatric disorders and behavior problems in people with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 29, 316–332.
Pineda, E., Jentsch, J. D., Shin, D., Griesbach, G., Sankar, R., & Mazarati, A. (2014). Behavioral impairments in rats with chronic epilepsy suggest comorbidity between epilepsy and attention deficit/hyperactivity disorder. Epilepsy & Behavior, 31, 267-275.
Reid, R. R., Harris, K. R., Graham, S., & Rock, M. (2012). Self-Regulation among Students with LD and ADHD. Learning About Learning Disabilities (Fourth Edition), Pages 141-173.
Sensory Toy Warehouse. (2012). http:// www. sensorytoywarehouse. com/All/SIGHT/c-1-135-93/
Schwartz, S., & Correll, C. U. (2014). Efficacy and Safety of Atomoxetine in Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Results From a Comprehensive Meta-Analysis and Metaregression. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53, 174-187.
Shaffer, R.J., Jacokes, L. E., Cassily, J. F., Greenspan, S. I., Tuchman, R. F., & Stemmer, P. J. (2001). Effect of interactive metronome training on children with ADHD. AM J Occup Ther, 55, 155 - 162.
Vedora, J., & Stromer, R. (2007). Computer – based spelling instruction for students with developmental disabilities. Research in Developmental Disabilities, 28, 489-505.
_||_