کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود(SCS)
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیصدالله خسروی 1 , مجید صادقی 2 , محمدرضا یابنده 3
1 - گروه روانشناسی دانشگاه علوم تحقیقات فارس.
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی.
کلید واژه: تحلیل عاملی, روایی, شفقت خود, هنجاریابی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود در بین دانشجویان ایرانی انجام شد. در مرحلهی اول پرسشنامهی شفقت خود توسط دو تن از دانشجویان کارشناسی ارشد ترجمه و پس از بررسی اساتید فرم فارسی پرسشنامه جهت اصلاح و ویرایش نهایی در اختیار 30 تن از دانشجویان کارشناسی ارشد قرار گرفت و پس از رفع نواقص در نهایت بر روی 619 نفر از دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای علوم و تحقیقات فارس و یاسوج، دانشگاههای شیراز و یاسوج و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج به روش نمونه گیری در دسترس داوطلبانه اجرا شد. با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی ساختار شش عاملی پرسشنامه تایید شد و شش عامل بهدست آمد. روایی مقیاس کل نیز با روش آلفای کرانباخ 86/0 بهدست آمد. بهطور کلی ضرایب اعتبار و روایی مقیاس شفقت خود رضایتبخش بود. بنابراین فرم 26 سوالی مجموعهی همگنی را تشکیل میدهد که از ساختار عاملی مناسبی برخوردار بوده و واجد شرایط لازم جهت پژوهشهای روانشناختی و فعالیتهای کلینیکی و تشخیصی میباشد.
This study examined the psychometric adequacy of Self- Compassion Scale (SCS) among Iranian students. First, a self- compassion questionnaire was translated by two postgraduate students and an associate professor reviewed the corrected Persian form. Finally, it was edited by 30 postgraduate students. After removing the defects, it was used for 619 university students of Islamic Azad- Fars Branch, Islamic Azad University- Shiraz -Branch, Islamic Azad University, Science and Research-Yasooj Branch, and Islamic Azad University Yassouj Branch. Sampling was conducted on volunteer availability. Exploratory factor analysis, finding a six -factor structure of the questionnaire, yielded six factors. The Cronbach Alpha for the scale was 0.86. Overall, self- compassion scale reliability and validity coefficients were regarded Azad being satisfactory. Thus from a homogeneous set of 26 questions that constitute the factor structure was appropriate and eligible for psychological research and clinical diagnostic activities.