روش های مختلف بازی درمانی و کاربرد آن در درمان اختلالات رفتاری و هیجانی کودکان
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: بازی, بازی درمانی, ابزار بالینی,
چکیده مقاله :
بازی ابزاری برای ابراز نیازها، احساسات و افکار در کودکان می باشد. هدف از این نوشتار معرفی تکنیک های مختلف بازی درمانی برای استفاده های بالینی و معرفی ارزش درمانی بازی می باشد. در این مقاله به تبین ویژگی های عمده روش بازی درمانی در تکنیک های مختلف به قرار هدف، موارد مورد نیاز برای اجرا، روش اجرا، اهداف برنامه و گروه هدف هر تکنیک پرداخته شده است. همچنین فرایند اجرای یک دوره ی بازی درمانی در قالب پنج مرحله ی تشخیص، انتخاب روش بازی درمانی، برنامه ریزی برای درمان، اجرای برنامه درمان و ارزیابی فرایند درمان توضیح داده شده است. بازی کلمات احساسی، بادکنک خشم، بازی حرکت آهسته و بازی صندلی ها از جمله تکنیک های معرفی شده در این مقاله می باشد. لازم به توضیح است که متن این مقاله مبتنی بر نیاز های بالینی تنظیم شده است.
Play is an effective instrument in hand for children to present their needs, feeling, and thinking. This article describes ten play therapy techniques for clinical job and clarifies the therapeutic values of the Play. Also this article tries to explain the main characters of these techniques: aim, materials, implementation method, and target group. The process of the play therapy in five stages as follows: diagnosis and clinical observation, preferring the play therapy, planning for therapy, play therapy, and evaluation is the other part of the article. The feeling words game, balloons of anger, chair game, slow motion game are a sample of the techniques those were defined here. The article clarifies the play as an instrument therapeutically