کفایت روانسنجی مقیاس رفتار کودکان پیش دبستانی در بازی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
1 - استادیار دانشگاه شیراز-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
کلید واژه: مقیاس رفتار کودکان در بازی, بازی فعال, بازی انفرادی, بازی منفعل,
چکیده مقاله :
بازی برای محققان دریچهای به دنیای کوکان میگشاید تا از آن طریق بتوان وارد دنیای آنان شد و اطراف را از دید آنها مشاهده نمود. وجود ابزارهای مناسب برای ارزیابی بازی، در حیطهی پژوهش بر روی کودکان بسیار با اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسجی مقیاس رفتار کودکان پیش دبستانی در بازی( کوپلن و رابین، 1998) بود. بر این اساس این مقیاس توسط مربیان مهد کودک برای 162 کودک 3 تا 6 ساله که به شیوه تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. با بررسی ساختار عاملی مقیاس، به شیوهی تحلیل عاملی، سه عامل بازی فعال، بازی انفرادی و بازی منفعل به دست آمد. پایایی به شیوهی همسانی درونی محاسبه شد. ضریب آلفای کرنباخ به ترتیب برای عوامل ذکر شده 92/0، 64/0 و 66/0 به دست آمد. اعتبار نیز به شیوهی محاسبهی ضریب همبستگی عوامل با یکدیگر و نمره کل محاسبه گردید. همچنین از همبستگی بین نظر مربیان و نظر والدین در این مقیاس، برای اعتبار همگرا استفاده شد. در نهایت پژوهش حاضر نشان داد که هر یک از ویژگیهای روانسنجی این مقیاس نشانگر قابلیت خاصی برای این مقیاس میباشد.
The purpose of the study was to exam the psychometric properties of the Preschool Play Behavior Scale (PPBS). The PPBS evaluate the child behavior in playing situation. The sample of this study consisted of 162 children (from 3 to 6 years). The PPBS was filled out by parents for all participants. Principal-components factor analysis offered a three-factor solution to the 19-item PPBS. These factors named active play, individual play, and passive play based on their content. Cronbach's alpha for these factors were 0.92, 0.64 and 0.66 respectively. Correlation coefficients between subscales and total score of PPBS revealed an acceptable validity for these factors. The convergent validity scale was confirmed by correlation between parents view and teachers view. Finally this study showed a good reliability and validity for Persian form of the PPBS.