اثربخشی آموزش مهارتهای شیوه فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستان 6-4 ساله
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیاحمد یارمحمدیان 1 , زهرا قادری 2 , نسیم چاووشی فر 3
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2 - استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - دانشجوی کارشناس ارشد رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: مشکلات رفتاری, مهارتهای فرزندپروری, کودکان پیش دبستان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستان 6-4 ساله شهر اصفهان، صورت گرفت. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی والدینی که کودکان آنها در مهدکودکهای شهر اصفهان در سال 1389ثبت نام نموده و در آنجا مورد آموزش قرار گرفتند، میباشد. با توجه به میزان برآورد حجم آماری و روش پژوهش که تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود، تعداد 60 نفر به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. آنگاه گروه آزمایش تحت آموزش شیوههای فرزندپروری، طی 6 جلسه ی 90 دقیقه ای قرار گرفتند و در پایان دو مرتبه از هر دو گروه پرسشنامهی رفتاری راتر کودکان گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات مشکلات رفتاری کودکان در دو گروه تفاوت معنادار در سطح (p<0/05) داشت. بدین معنی که نمرات گروه آزمایش پس از دریافت آموزش شیوههای فرزندپروری نسبت به گروه کنترل کاهش نشان داد. بنابراین با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان گفت که آموزش و آگاهی والدین از نحوهی برخورد صحیح با کودک خود و کسب آگاهی از موثرترین شیوههای فرزندپروری(روش مقتدرانه) و برخورد مناسب با کودک، نه تنها میتواند مشکلات رفتاری کودکان را کاهش دهد؛ بلکه در اثر آرامش روان آنان فرصت بهتری برای رشد و یادگیری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
The present study aims to investigate The effectiveness of parental skills training on preschool’s children behavior problems from 4-6 yers in Isfahan. The statistical population of the study was all parents who registered in Isfahan preschools in 2010 out of which 60 individuals were selected using multilevel cluster sampling and put 30 individuals in the experimental and control groups each. The experimental group undertook6 sessions of 90 minute parental skills’ training and rutter behavioral for children questionnaires were given to both groups at the end for the second time. Co-variance analysis was applied for data analysis. The results of the study indicated that parental skills’ training significantly reduced children behavioral problems (P<05/0). The mean of experimented group after training, parenting practices than the control group showed a decrease. Thus the findings can be said that the parent’s information and eduction of how to correct dealing with child and obtain in formation of effectine parenting method (sovereign style)and correct dealing with had not only can reduce behavior problem of child also the effects of their mental relation will be available for then better opportunity for growth and learning.