ارائه الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمهدی محمدی 1 , فهیمه کشاورزی 2 , الهام حیدری 3
1 - دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی.
2 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز.
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز.
کلید واژه: دانشجویان, فرسودگی تحصیلی, کیفیت محیط دانشگاه, انسجام تحصیلی, انسجام اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف کلی از انجام این پژوهش ارائهی الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دانشگاه شیراز بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91- 92 بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، 289 نفر انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامهی ارتباطات دانشگاه و دانشکده، پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی، پرسشنامهی انسجام تحصیلی و زیرمقیاس انسجام اجتماعی از پرسشنامهی تجارب دانشجویان دانشکده بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد کهکیفیت محیط دانشگاه پیشبینیکنندهی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی و همچنین پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار انسجام تحصیلی و اجتماعی دانشجویان میباشد. انسجام تحصیلی و اجتماعی با کنترل کیفیت محیط دانشگاه، پیشبینیکنندهی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشد. انسجام تحصیلی و اجتماعی نقش واسطهای در ارتباط بین کیفیت محیط دانشگاه و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس میتوان گفت که محیط دانشگاه نمیتواند بهطور مستقیم موجب فرسودگی دانشجویان گردد. زمانی که کیفیت محیط دانشگاه در جنبههای مختلف به نحو احسن حفظ شود، زمینهی ایجاد انسجام در دانشجو فراهم میگردد. بر اساس نتایج فوق، الگوی علی مورد نظر تایید گردید.
The general purpose of this study was to Causal Model of quality of campus community, educational and social integrity and educational and Student’s Academic burnout of Shiraz university student. Statistical population of this study consists of Shiraz University in the 1391-92 academic years that 289 students were selected with stage cluster sampling method. Research tools was College and University Community Inventory, Academic Burnout Questionnaire, Educational Integrity Questionnaire and Social Integrity Subscale of College Students Experiment Questionnaire that were analyzed after calculating their validity and reliability between the sample distribution and data by spss16 and lisrel8.54 soft ware’s. The results of this study showed that, the quality of campus community is the negative and significant predictor of the Student’s Academic burnout. The quality of campus community is the positive and significant predictor of the Student’s social and educational integrity. Social and educational integrity by controlling the quality of campus community is the negative and significant predictor of the student’s academic burnout. Educational and social integrity has a mediator role in the relations between the quality of campus community and Student’s Academic burnout.