بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه دوسوگرایی نگرش نسبت به جنس مخالف در بین دانشجویان منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مرودشت، ایران
کلید واژه: اعتباریابی, دوسوگرایی نگرش نسبت به جنس مخالف, روانسنجی,
چکیده مقاله :
بهمنظور بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه دوسوگرایی نگرش نسبت به جنس مخالف(ASI)، 400 دانشجو (291 دختر و 109پسر) از میان دانشجویان منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه دوسوگرایی نگرش نسبت به جنس مخالف(ASI) بوده است. دادهها از راه تحلیل عامل به شیوه مولفههای اصلی و ضریب آلفای کرونباخ و ضریب اعتبار بازآزمایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل عامل از وضعیت ساختار دو عاملی حمایت کرده و پس از انجام اعتبار همگرا، ضرایب آلفا، بررسیها نشان میدهد که پرسشنامه دوسوگرایی نگرش نسبت به جنس مخالف از پایایی و اعتبار مطلوبی جهت انجام پژوهشهای روانشناختی برخوردار است و از آن میتوان در پژوهشها، بهخصوص پژوهشهای متکی به جنسیت استفاده نمود.
The purpose of this study was to exam the psychometric properties of the Ambivalent Sexism Inventory for college students. The sample consisted of 400 college students in Islamic Azad University (109 male and 291 female). The sampling method was multi-stage cluster sampling. The Persian form of Ambivalent Sexism Inventory was used in the study. The results of principle component factor analysis showed a two factor solution for the inventory. The alpha coefficient and test-retest reliability coefficient revealed an acceptable reliability for the Ambivalent Sexism Inventory. In sum, the results showed that the Ambivalent Sexism Inventory is a useful instrument for research job.