اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
1 - دانش آموخته ی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران
2 - دانشیار رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, اضطراب اجتماعی, بهزیستی روانشناختی, درمان شناختی رفتاری گروهی,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر کیفیت زندگی و بهزیستی روان شناختی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و جامعه ی آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه دولتی شیراز و دانشگاه فرهنگیان استان فارس ساکن شیراز در سال 1400 – 1399 مشغول به تحصیل که در آن از نمونه گیری در دسترس استفاده شده بود. 30 نفر از افراد با بالاترین میزان اضطراب از میان پاسخ دهندگان شناسایی و به صورت تصادفی دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی – فرم کوتاه، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف فرم 18 سوالی، پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند بود که در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. گروه آزمایش 12 جلسه ی 60 دقیقه ای مداخلات درمانی شناختی رفتاری گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکردند.
پس از تحلیل داده ها با نرم افزار spss-23 نتایج نشان داد نمرات پس ازآزمون کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی معنادار شده است لذا نتایج در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار و مثبتی در سطح کیفیت زندگی و بهزیستی روانشناختی نشان داد.
Introduction: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of group cognitive behavioral therapy on quality of life and psychological well-being in patients with social anxiety disorder. This research is a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and its statistical population includes students of Shiraz State University and Farhangian University of Fars Province living in Shiraz in 2020-2021 studying in which available sampling was used.
Methods: Thirty subjects with the highest level of anxiety were identified among the respondents and randomly assigned to the control and experimental groups. The research instruments included the WHO Quality of Life Questionnaire - Short Form, Reef Form Psychological Welfare Questionnaire 18 questions, Watson and Friend Social Anxiety Questionnaire which were completed by participants in two stages of pre-test and post-test. The experimental group received 12 sessions of 60 minutes of group cognitive-behavioral therapy interventions and the control group did not receive any treatment.
Results: After analyzing the data with spss-23 software, the results showed that the value of F in the score after the quality of life test] (p <0.001, F = 37.554 and that the value of F in the score after the psychological well-being test] (001 P = 0.04, [446/34] was significant, so the results showed a significant and positive difference in quality of life and psychological well-being between the experimental and control groups.
References
1- Reghuram R, Mathias J. A study on occurrence of social anxiety amongnursing students and itscorrelation with professional adjustment in selected nursing institutions at Mangalore. Nitte UnivJHealth Sci2014;4(2): 64-9.
2- McCraty R. When Anxiety Causes Your Brain to Jam, use Your Heart. Institute of
Heart Math. 2007, Available on (June 3, 2008).
3- Merced Nowruz. Investigating the concepts of social disorder and comparing cognitive-behavioral therapy and mental therapy and acceptance on reducing social
risks among students of Urmia University. PhD Thesis in General Psychology, Urmia University.2015.
4- Romm KL, Melle I, Thorsen C, Andreassen OA, Rossberg JI. Severe social anxiety in early psychosis in associated with poorpremorbid functioning, depression, and reduced quality of life. ComprehensivePsychiatry, 2012, 53,434-440.
5- Hofmann SG. Enhancing exposure-based therapy from a translational research perspective. Behaviour Research and Therapy, 2007, 45, 1987-2001.
6- Hofmann SG, Scepkowski LA. Social self –reappraisal therapy for social phobia:
76 67-76:)52( 14 1402
Preliminary finding. Journal of cognitive psychotherapy, 2006, 20, 45-57.
7- Khanjani et al. Factor structure of psychometric properties of short form (18 questions) Reef psychological well-being scale in male and female students, Quarterly Journal of Thought and Behavior, 2012, 8(32), Summer.
8- Espie CA, Emsley R, Kyle SD, et al. Effect of Digital Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia on Health, Psychological Well-being, and Sleep-Related Quality of Life: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry. 2019; 76(1):21-30.
9- Lazarov A, Sofi Marom S, Yahalom N, Pine DS, Hermesh H, Bar-Haim Y. Attention bias modification augments cognitive–behavioral group therapy for social anxiety disorder: a randomized controlled trial. Psychol Med. 2018 Oct; 2018, 48(13): 2177–2185.
10- Bennebroek Evertsz' F, Sprangers MAG, Sitnikova K, Stokkers PCF, Ponsioen CY, Bartelsman JFWM, Van Bodegraven AA, Fischer S, Depla ACTM, Mallant RC, Sanderman R, Burger H, Bockting CLH. Effectiveness of cognitive–behavioral therapy on quality of life, anxiety, and depressive symptoms among patients with inflammatory bowel disease: A multicenter randomized controlled trial. Journal of
Consulting and Clinical Psychology, 2017, 85(9), 918–925.
11- ZHANG B, DING X, LU W, ZHAO J, LV Q, YI ZH, ZHANG SH, CHEN Y. Effect of group cognitive-behavioral therapy on the quality of life and social functioning of patients with mild depression. Shanghai Arch Psychiatry. 2016 Feb 25; 28(1): 18–27.
12- Hofmann SG, Wu JQ, Boettcher H. Effect of Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety Disorders on Quality of Life: A Meta-Analysis. J Consult Clin Psychol. 2014 Jun; 2014, 82(3): 375–391.
13- Abdollahpour B. Evaluation of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy test of body image on reducing students' social anxiety. Journal of Mashhad Medical School, Volume 62, Special (Psychology), 1398, pp: 535-529.
14- Sharifinejad Roudani, R, Shahbazi S. The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on psychological well-being and cognitive distortions of adolescents in Ahvaz. Methods and psychological models of the ninth year, Fall 1397, No. 33, 124 - 107.
15- Tawli A, Allahyari AA, Azad Fallah P, Fathi Ashtiani A, Milliani M. Comparison of the effectiveness of interpersonal therapy and cognitive-behavioral therapy on reducing the symptoms of social anxiety, Journal of Behavioral Sciences, 1392, 206, 3, pp: 199 - 7.