مقایسه آسیب شناسی خانواده در مدل فرایند و محتوا در خانواده های با تاب آوری بالا و پایین
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیفاطمه دارنجانی شیرازی 1 , نادره سهرابی 2 , محبوبه چین آوه 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی، بخش روان شناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.
2 - استادیار بخش روان شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - استادیار بخش روان شناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
کلید واژه: آسیب شناسی خانواده, مدل فرایند و محتوا, تاب آوری,
چکیده مقاله :
مقدمه: هدف این پژوهش مقایسه آسیبشناسی خانواده در مدل فرایند و محتوا در خانوادههای با تابآوری بالا و پایین بوده است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل؛ 6000 هزار نفر از والدین دانش آموزان مقطع راهنمایی ساکن در شهر شیراز در سال 1398 بودند. حجم نمونه پژوهش 361 نفر بود که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر مقیاس های فرآیند و محتوای خانواده سامانی و تابآوری خانواده سیکبی بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس و کای اسکوئر و با استفاده از نرمافزار 23 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته ها نشان داد که بین دو گروه خانواده با تابآوری بالا و پایین در زیرمقیاسهای شغل و تحصیلات، زمان برای با هم بودن، منابع مالی، ظاهر بدنی و منزلت اجتماعی و سلامت جسمی روانی تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت، مهارت مقابله، انسجام و احترام متقابل و باور مذهبی در خانواده با تابآوری بالا بیشتر از خانواده با تابآوری پایین میباشد ولی نمرات میانگین زیرمقیاس های تصمیم گیری و حل مسئله و مهارت ارتباطی در خانواده با تابآوری پایین بیشتر از خانواده با تابآوری بالا میباشد. نتیجهگیری: الگوی خانواده بدون مشکل در کسب هدف ها، سودمند است و از کنشها به خوبی در سازگاری با موقعیت های جدید استفاده میکنند و در جهت سازماندهی استعدادهای خویش خوب عمل میکنند و افزون بر این، از محتوای خانوادگی سطح بالایی (مثل درآمد و شغل خوب، تحصیلات عالی، مسکن، سلامتی و غیره) برخوردارند. این گونه خانواده ها به عنوان یک سیستم تأثیر خوبی بر تربیت بچههایشان در ایجاد و شکل گیری یک رابطه ی خوب، مقابله کردن با موقعیتهای استرس زا، حل کردن مسئله، رضایت از زندگی، تصمیم گیری و غیره دارند. برعکس، خانواده مشکل دار به لحاظ محتوا و فرایند خانوادگی از کیفیت پایینی برخوردارند. بدین معنا که مهارتهایی از قبیل مهارت حل مسئله، تصمیمگیری، مقابله، انعطاف پذیری و ارتباطی در این گونه خانوادهها بسیار ضعیف است و از امکانات مناسبی نیز برای زندگی برخوردار نمیباشد. از الگوهای خانوادگی ناسودمند استفاده میکنند و تعاملات آنها همراه با تنش و رفتارهای مرضی است.
The aim of this study was to compare family pathology in the process and content model in families with high and low resilience. The method of the present study is descriptive survey type and the statistical population of the present study includes; 6000 thousand parents of middle school students living in Shiraz in 2020. The sample size was 361 people who were selected by available methods. The instruments of the present study were the process and content scales of Samani family (2008) and resilience of Sikbi family (2005). Data were analyzed using analysis of variance and Chi-square and SPSS 23 software. Findings showed that there is a significant difference between the two groups of families with high and low resilience in the subscales of job and education, time to be together, financial resources, physical appearance and social status and physical and mental health. Finally, coping skills, cohesion and mutual respect and religious beliefs in the family with high resilience are higher than the family with low resilience, but the mean scores of decision-making and problem-solving subscales and communication skills in the family with low resilience are higher than those with High resilience.
7- Gianesi, G., Cusinato, M., & Colesso, N. (2010). Pathway to resilience ll: The social ecology of resilience. Dalhouse university, Halifax, Nova scotia, Canada.
15- Homan, M.S. (2017). Rules of the game: Lessons from the field of community change. Routledge; Sep 14.
16- Rajabiun, M. (2016). The relationship between intimacy, satisfaction and family resilience with attitudes toward marital infidelity in married men and women aged 20 to 40 in Hassanabad Yasukand Master Thesis, General Psychology, Malayer University.
_||_