بررسی نقش میانجی سبک مقابلهای مثبت و منفی بر رابطه بین پاسخ استرس روانی و پرخاشگری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی پس از پیک ششم شیوع کووید-19
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیمرضیه عبداله زاده راد 1 , اشکان کاظمی 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: پرخاشگری, سبک مقابلهای مثبت و منفی, پاسخ استرس روانی, دانشآموزان دوره دوم ابتدایی,
چکیده مقاله :
مقدمه:
از دسامبر 2019، کشورهای سراسر جهان به شدت تحت تأثیر کووید-19 قرار گرفتهاند. دورههای طولانی انزوا در خانه مشکلات زیادی را برای افراد بخصوص کودکان ایجاد میکند. این مشکلات ممکن است دانشآموزان را در برابر چالشهای روانشناختی بیماری همهگیر مستعدتر کند. از اینرو، پژوهشی با هدف بررسی نقش میانجی سبک مقابلهای مثبت و منفی بر رابطه بین پاسخ استرس روانی و پرخاشگری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی پس از پیک ششم شیوع کووید-19 انجام شد.
مواد و روشها:
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ روش زمینهیابی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 01-1400، نمونه آماری 250 نفر و ابزار مورد استفاده نسخه فارسی پرسشنامه پاسخ استرس روانی (SRQ-20)(2008)، پرسشنامه پرخاشگری(AQ) (2000) و پرسشنامه سبک مقابله ساده (SCSQ)(1998) بود.
یافتهها:
یافتهها نشان داد مدل پیشنهادی ارائه شده مورد تایید بوده، چرا که مقدار ریشه میانگین مجذور خطای برآورد (RMSEA) در حد مطلوب قرار داشته و علاوه بر آن شاخصهای برازندگی مطلوب بودند. مطابق یافتهها، پاسخ استرس روانی بر پرخاشگری با نقش میانجی سبک مقابلهای مثبت تاثیرگذار بوده است. همچنین سبکهای مقابلهای مثبت رابطه بین استرس روانی و پرخاشگری را به طور قابل توجهی واسطه نمود.
نتیجهگیری:
بنابراین برای به حداقل رساندن اثر نامطلوب پاسخ استرس روانی بر پرخاشگری کودکان در طول بحرانهایی مانند همهگیری، مداخلاتی با هدف افزایش تأثیر مهارتهای مقابلهای مثبت مورد نیاز است.
Introduction:
Since December 2019, countries around the world have been severely affected by Covid-19. Long periods of isolation at home cause many problems for people, especially children. These difficulties may make students more susceptible to the psychological challenges of the pandemic. Therefore, a research was conducted with the aim of investigating the mediating role of positive and negative coping style on the relationship between psychological stress response and aggression of second year elementary school students after the sixth peak of the spread of Covid-19.
Materials and Methods:
The present research was of the correlational type in terms of the applied goal and in terms of the contextualization method. The statistical population of all students of the second year of elementary school in Shiraz in the academic year 2021-2, a statistical sample of 250 people and the instruments used are the Persian version of the Psychological Stress Response Questionnaire (SRQ-20) (2008), the Aggression Questionnaire (AQ) (2000) and the Style Questionnaire. Simple Coping (SCSQ) (1998).
Findings:
The findings showed that the proposed model was approved, because the value of the root mean square error of estimation (RMSEA) was at the optimal level, and in addition, the fit indices were favorable. According to the findings, psychological stress response had an effect on aggression with the mediating role of positive coping style. Also, positive coping styles significantly mediated the relationship between psychological stress and aggression.
References
1- WHO, Coronavirus disease (COVID-19) weekly epidemiological update. From https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. 2022.
2- Liu D, Ren Y, Li Y, Yu X, Qu W, Tang SP. Survey on the current state of mental health of the Chinese population network during COVID-19. Chinese Journal of Psychiatry, 2020, 53(3), 181–189. http://doi.org/10.3760/cma.j.cn113661-20200302.
3- Marques de Miranda D, da Silva Athanasio B, Sena Oliveira AC, Simoes-E-Silva AC. How is COVID-19 pandemic impacting mental health of children and adolescents?
International Journal of Disaster Risk Reduction, 2020, 51, 101845. https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101845.
4- Zhu X, Liu D, Yan F, Qu W, Fan H, Zhao Y, Tan SP. Psychological status of school students and employees during the COVID-19 epidemic. Chinese Journal of Mental Health, 6, 2020, 549–554. http://doi.org/10.3969/j.issn.1000-6729.2020.6.013.
5- Zhang C, Ye M, Fu Y, Yang M, Luo F, Yuan J, Tao Q. The psychological impact of the COVID-19 pandemic on teenagers in China. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 2020, 67(6), 747–755. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.08.026.
6- Lan X, Wang W. Is early left-behind experience harmful to prosocial behavior of emerging adult? The role of parental autonomy support and mindfulness. Current Psychology, 2020, 41(4), 1842–1855. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00706-3.
7- AgüeroJM. COVID-19 and the rise of intimate partner violence. World Development, 137, 105217. 2021. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2020.105217.
8- Mazza M, Marano G, Lai C, Janiri L, Sani G. Danger in danger: Interpersonal violence during COVID-19 quarantine. Psychiatry Research, 2020, 289, 113046. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113046.
8- Mazza M, Marano G, Lai C, Janiri L, Sani G. Danger in danger: Interpersonal violence during COVID-19 quarantine. Psychiatry Research, 2020, 289, 113046. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113046.
9- Brown SM, Doom JR, Lechuga-Peña S, Watamura SE, Koppels T. Stress and parenting during the global COVID-19 pandemic. Child Abuse and Neglect, 2020, 110(Pt 2), 104699. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2020.104699.
10- Cluver L, Lachman JM, Sherr L, Wessels I, Krug E, Rakotomalala S, Blight S, Hillis S, Bachman G, Green O, Butchart A, Tomlinson M, Ward CL, Doubt J, McDonald K. Parenting in a time of COVID-19. Lancet (London, England), 395(10231), 2020, e64. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30736-4.
11- Taheri A, Manshaee G, Abedi A. Comparison of the Effect of Adolescent-centered Mindfulness training with Positive Psychology Interventions on Bereavement Symptoms and Aggression in bereaved adolescent. Knowledge & Research in Applied Psychology, 2022, 22(4), 76-89.[in Persian] https://jsr-p.isfahan.iau.ir/article_667725.html?lang=en