رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و نشاط ذهنی دانشجویان: نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافی
نرجس عباسی
1
(روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.)
فریده یوسفی
2
(بخش روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.)
کلید واژه: تنظیم شناختی هیجان, نشاط ذهنی, کنترل روان-شناختی والدین,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: یکی از شاخصههای بهزیستی، نشاط ذهنی است. شناخت عوامل پیشبینی کنندۀ نشاط ذهنی به عنوان یک شاخص مهم و اساسی از سلامتی و انگیزش از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف مطالعۀ حاضر بررسی رابطه علّی کنترل روانشناختی والدین با نشاط ذهنی دانشجویان با نقش واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود.
مواد و روشها: شرکتکنندگان شامل 346 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و مقیاس کنترل روانشناختی وابستهمدار و پیشرفتمدار سوننز و همکاران، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج، و مقیاس نشاط ذهنی ریان و فردریک را تکمیل نمودند.
یافته ها: یافتهها نشان دادند که کنترل روانشناختی والدین به صورت منفی نشاط ذهنی و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان را تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین اثر کنترل روانشناختی والدین بر راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان، به صورت مثبت و از لحاظ آماری معنیدار بود. راهبردهای غیر انطباقی اثر منفی و معنیدار و راهبردهای انطباقی اثر مثبت و معنیدار بر نشاط ذهنی داشتند. آزمون بوتاستراپ معنیداری اثر واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین کنترل روانشناختی والدین و نشاط ذهنی را مورد تأیید قرار داد.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کاهش کنترل روانشناختی والدین موجب افزایش استفاده از راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان در فرزندان شده و از این طریق نشاط ذهنی آنها را ارتقا میبخشد.
Introduction:One criteria of well-being is subjective vitality. To know the predicting factors of subjective vitality as one of the main indicator of health and motivation is very critical. The purpose of this study was to investigate the causal relationship between parental psychological control and students' subjective vitality with the mediating role of cognitive emotion regulation strategies.
Materials and Methods:Participant consisted of 346 Shiraz University undergraduate students who selected by cluster random sampling, and completed the Soenens et al.'s dependency-oriented and achievement-oriented psychological control scale, Garnefski & Kraaij’s cognitive emotion regulation questionnaire, and Ryan & Frederick’s subjective-vitality scale.
Findings:The findings showed that psychological control of parents negatively affected subjective vitality and adaptive cognitive emotion regulation strategies. The effect of parental psychological control on maladaptive strategies was positive and statistically significant. Maladaptive strategies showed negative effects on subjective vitality, and adaptive strategies had positive effects on subjective vitality. The Bootstrap test confirmed the mediating role of cognitive emotion regulation in the relationship between parental psychological control and subjective vitality.
Conclusion:According to this research findings, it can be concluded that decrease of parental psychological control leads to children's more use of adaptive strategies and thereby leads to a promotion of children’s subjective vitality.
- Seligman ME, Steen, TA, Park N, Peterson C. Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. Am Psychol. 2005; 60(5): 410-421.
https://soulsweet.de/wp-content/uploads/2017/05/Seligman-Tracy.pdf
[DOI: 10.2466/pr0.2001.89.3.759]
https://japr.ut.ac.ir/article_55054_2956b9f04799c9ff5a0bf25bbeb9bc30
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=256478
[DOI: 10.1023/A:1007136110218]
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/44147653
[DOI: 10.1037110003-066X.55.1.68]
[DOI: 10.1016/j.archger.2017.08.001]
https://hrcak.srce.hr/32447
[DOI: 10.1017/sjp.2017.22]
[DOI: 10.5007/1980-0037.2017v19n3p261]
[DOI: 10.1006/jesp.1999.1382]
https://eric.ed.gov/?id=EJ1038697
https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q
https://www.researchgate.net/publication/268198346
http://salmandj.uswr.ac.ir/article-1-1149-fa.htm
[DOI: 10.1016/j.psychsport.2011.05.006]
[DOI: 10.1016/j.paid.2010.10.029]
[DOI: 10.1016/j.jesp.2007.10.008]
http://rph.khu.ac.ir/article-1-2061-fa.html
http://rph.khu.ac.ir/article-1-1536-fa.html
[DOI: 10.1016/j.lindif.2015.12.010]
[DOI: 10.1111/j.1467-6494.1997.tb00326.x]
[DOI: 10.1007/s11205-012-0156-z]
[DOI: 10.1016/j.dhjo.2016.12.008]
[DOI: 10.1111/j.1467-8624.1991.tb01558.x]
https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=90791
[DOI: 10.1007/978-3-319-28099-8_63-1]
[DOI: 10.1111/j.1467-6494.2009.00614.x]
[DOI: 10.1007/s10826-011-9525-5]
[DOI: 10.1111/j.1467-9507.2007.00389.x]
[DOI: 10.1037/10422-005]
https://www.jstor.org/stable/3701442
[DOI: 10.1016/j.dr.2018.07.002]
[DOI: 10.1037/10422-002]
[DOI: 10.1007/s10567-011-0092-5]
[DOI: 10.1016/j.adolescence.2012.02.007]
[DOI: 10.1037/10422-004]
[DOI: 10.1016/j.paid.2004.05.008]
[DOI: 10.1007/s10826-015-0265-9]
[DOI: 10.1037/a0032400]
[DOI: 10.1007/s13384-011-0049-1]
[DOI: 10.1007/s10608-009-9268-4]
[DOI: 10.1016/j.paid.2006.04.010]
https://psycnet.apa.org/record/2007-01392-001
[DOI: 10.1007/s00787-006-0562-3]
[DOI: 1016/j.adolescence.2008.01.003]
[DOI: 10.1016/j.psychres.2015.05.103]
https://psycnet.apa.org/record/2007-01392-027
[DOI: 10.1016/j.paid.2010.03.048]
[DOI: 10.1080/10615806.2015.1042462]
[DOI: 10.1080/08964289.2015.1036831]
[DOI: 10.1007/s10826-012-9646-5]
https://core.ac.uk/download/pdf/149230478
[DOI: 10.1111/sltb.12335]
[DOI: 10.1016/j.cpr.2013.05.004]
[DOI: 10.1080/15374416.2016.1157757]
https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2016.01.006
[DOI: 10.22098/jsp.2017.582]
https://www.sid.ir/Fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=258750
[DOI: 10.22111/jeps.2019.4986]
https://www.sid.ir/fa/journal
_||_