طراحی مدل ساختاری-تفسیری تجارب معلمان از جایگاه هوشهای چندگانه در برنامه درسی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیسلماز شهراد 1 , وحید فلاح 2 , سیده عصمت رسولی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: برنامه درسی, مدل ساختاری, تجارب معلمان, هوشهای چندگانه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری-تفسیری تجارب معلمان از جایگاه هوشهای چندگانه در برنامه درسی بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بوده، در بخش کیفی تحلیل مضمون و در بخش کمی رویکرد توصیفی- پیمایشی بکار گرفته شد. مشارکتکنندگان بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی (اعضای هیئت علمی) و آموزش و پرورش در سال تحصیلی 01-1400 استان آذربایجان شرقی بوده که به شیوه هدفمند انتخاب و اشباع آن در نفر 20م بدست آمد. در بخش کمّی نیز شیوه نمونهگیری لحاظ شده تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. دستاورد بخش کیفی حاکی از آن بود که تجارب معلمان از جایگاه هوشهای چندگانه در خصوص عناصر برنامه درسی برای عنصر روش شامل دو نوع روش زبانی و روش فعال؛ در عنصر هدف شامل نیازسنجی، سازگاری فرهنگی و تفاوتهای فردی، انعطافپذیری، در عنصر محتوا، شامل چالش برانگیزی، متناسب و سهولت در دسترس معرفی؛ در عنصر مدرس، شامل دانش، مهارت و نگرش و معرفی و در عنصر ارزشیابی، شامل تناسب سنجش و ارزشیابی با اهداف، محتوا و منابع یادگیری، وضوح و شفافیت معیارهای سنجش، استفاده از روشهای سنجش و ارزشیابی و سنجش انعطافپذیر معرفی شدند. که روایی موارد شناسایی شده با استفاده از طرح چهار بخشی گوبا و لینکلن مورد بررسی و تایید واقع شد. برای بررسی اعتبار نیز از ضریب توافق بین دو کدگذار استفاده گردید که مقدار شاخص آن بالاتر از 7/0 بدست آمد که دال بر تایید اعتبار بوده است. در ادامه نیز اقدام به مدلسازی تفسیری در نرمافزار میک مک شد که در نهایت ساختار آن مورد تایید واقع شد.
The aim of the current research was to design a structural-interpretive model of teachers' experiences of the place of multiple intelligences in the curriculum. The mixed research method (qualitative-quantitative) was of an exploratory type, in the qualitative part of the theme analysis and in the quantitative part, a descriptive-survey approach was used. The participants of the qualitative part were university experts (faculty members) and education in the academic year of 2021-02 of East Azerbaijan province, which was selected and saturated in the 20th person. In the quantitative part, the random sampling method used was a multi-stage cluster. The achievement of the qualitative part indicated that the teachers' experiences of the place of multiple intelligences regarding the curriculum elements for the method element include two types of linguistic method and active method; In the objective element, it includes needs assessment, cultural adaptation and individual differences, flexibility, in the content element, it includes challengingness, appropriateness and ease of access; In the instructor's element, including knowledge, skill and attitude and introduction, and in the evaluation element, including the appropriateness of assessment and evaluation with goals, content and learning resources, clarity and transparency of assessment criteria, use of assessment and evaluation methods and flexible assessment were introduced. The validity of the identified cases was checked and confirmed using Guba and Lincoln's four-part design. To check the reliability, the agreement coefficient between two coders was used, and the value of the index was higher than 0.7, which indicated the confirmation of the reliability.
References
1- Darsana IM, Sudjana IM. A literature study
of Indonesian tourism human resources
development in the era of society 5.0. Al-
Ishlah: Jurnal Pendidikan. 2022 Jul 8;
14(3):2691-700.
2- Latief H, Mallappiang Y. THE ROLE OF THE
TEACHER IN INCREASING MULTIPLE
INTELLIGENCES OF STUDENTS. Journal of
Applied Linguistics Studies. 2022 Oct 15;
1(1):11-21.
3- Mayu TU, Widjajanti DB. The impact of
multiple intelligences on students’
mathematics learning outcomes: A review.
InAIP Conference Proceedings 2022 Dec 8
(Vol. 2575, No. 1). AIP Publishing.
4- Ferrero M, Vadillo MA, León SP. A valid
evaluation of the theory of multiple
intelligences is not yet possible: Problems of
methodological quality for intervention
studies. Intelligence. 2021 Sep 1;88: 101566.
5- Salimi, E. A., Taase, Y. Application of
Multiple Intelligences in Newly-developed
ELT Textbook in Iran». Pizhuhish nāmah-i
intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i
insāni (Critical Studies in Texts & Programs of
Human Sciences), 2015; 15(36): 215-230. [in
Persian]
6- Larkian, M., Mehrmohamadi, M., Maleki,
H., Mofidi, F. Development and Validation of
an Ideal Model for Art Curriculum in
Elementary Schools of Iran, Journal of
Curriculum Studies, 2011; 6(21): 123-163.
magiran.com/p1016475 [in Persian]
7- Gandasari A, Wahyudin D, Abdulhak I,
Djohar AA. The national curriculum
implementation into the operational
curriculum based on multiple intelligences
theory (Research dissemination before
pandemic Covid-19). Indonesian Journal of
Social Sciences. 2022 Jun 23; 14(1):14-25.
8- Khademi, N., Hosseini, A. M., Shahriari, A.
Analysis of the content of fourth grade
elementary textbooks based on Gardner's
theory of multiple intelligences, the first
national conference of applied studies in
educational processes, Bandar Abbas, 2021.
[in Persian]
9- Soltani, A., Adib, Y., Mahmoudi, F., Vahedi,
Sh. The Content Analysis of the Persian
Textbooks of the Elementary School Based
on Multiple Intelligence Components:
Shannon Entropy Method. Journal of
Instruction and Evaluation, 2018; 11(43):
157-183. [in Persian]
10- Abunawas MK. ten basic steps for
developing the english language curriculum
in the light of multiple intelligences. 2022;
55(1), 1-5.
11- Yu D, Gong T. Research on the
Development of Localized Music Curriculum
System Based on the Theory of Multiple
Intelligences. Scientific Programming. 2022
May 9;2022.