اثر بخشی مدل علی مبتنی بر بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه اول شهرستان اسلام آبد غرب
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیمهرداد سلیمی 1 , هوشنگ جدیدی 2 , ذکر الله مروتی 3 , علی تقوایی نیا 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
3 - دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
4 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
کلید واژه: تنظیم هیجانی, اضطراب امتحان, بهزیستی مدرسه, هیجان های تحصیلی, خودباوری تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش بررسی اثربخشی مدل علی مبتنی بر بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه دوره اول شهرستان اسلام آباد غرب بود. بخش اول این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد که ارتباط بین متغیر پیش بین، ملاک و میانجی مورد بررسی قرار می گیرد.از لحاظ هدف بخش اول جزء تحقیقات توسعهای و بخش دوم جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستان مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به منظور انتخاب اعضای گروه شرکت کننده با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، تعداد 384 دانش آموز از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش گردآوری مطالب در این پژوهش به دو روش کتابخانهای، میدانی و مصاحبهای بود ابزارهای پژوهش در این تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد تنظیم هیجان گراس و جان (2014)، اضطراب امتجان فریدمن و همکاران (1997)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان جینکر (1999)، هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005)، بهزیستی مدرسه کونو و همکاران (2002) و پرسشنامه رضایت تحصیلی هیوبنر (2001) بود. در ادامه داده ها با استفاده از روش آماری مدل سازی معادلات ساختاری و آزمون تحلیل کواریانس در نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 23 در سطح خطای 05/0 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تنظیم هیجانی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی هیجان های تحصیلی با بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی اثرگذار می باشد.
هدف از پژوهش بررسی اثربخشی مدل علی مبتنی بر بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه دوره اول شهرستان اسلام آباد غرب بود. بخش اول این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد که ارتباط بین متغیر پیش بین، ملاک و میانجی مورد بررسی قرار می گیرد.از لحاظ هدف بخش اول جزء تحقیقات توسعهای و بخش دوم جزء تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان پسر پایه نهم دبیرستان مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 1400-1399 بود. به منظور انتخاب اعضای گروه شرکت کننده با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، تعداد 384 دانش آموز از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش گردآوری مطالب در این پژوهش به دو روش کتابخانهای، میدانی و مصاحبهای بود ابزارهای پژوهش در این تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد تنظیم هیجان گراس و جان (2014)، اضطراب امتجان فریدمن و همکاران (1997)، خودکارآمدی تحصیلی مورگان جینکر (1999)، هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005)، بهزیستی مدرسه کونو و همکاران (2002) و پرسشنامه رضایت تحصیلی هیوبنر (2001) بود. در ادامه داده ها با استفاده از روش آماری مدل سازی معادلات ساختاری و آزمون تحلیل کواریانس در نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخه 23 در سطح خطای 05/0 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد تنظیم هیجانی، اضطراب امتحان و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی هیجان های تحصیلی با بهزیستی مدرسه بر رضایت تحصیلی اثرگذار می باشد.
Refrences
1- Bandura A, Adams NE. Analysis of self efficacy theory in behavior change, cognitive theory. Ther & Res 2002; 23(1): 287-310.
2- Barikan E, Abdullahpour, MA, Kurd B. investigation of the relationship between self-esteem and school well-being among second year high school students of Mahabad city, the third national conference of knowledge and technology of educational sciences, social studies and psychology of Iran, Tehran. 2016, https://civilica.com/doc/697637. (in persion)
3- Barikan E, Abdullahpour MA. Investigation of the relationship between self-efficacy and school well-being among students of the second year of high school in Mahabad city, the third national conference of knowledge and technology of educational sciences, social studies and psychology of Iran, Tehran. 2016, https://civilica.com/doc/697638.
(in persion)
4- Clarke A, Friede T, Putz R, Ashdown J, Martin S, Blake A, Adi Y, Parkinson J, Flynn P, Platt S, Stewart-Brown1 S. Warwickedinburgh mental well-being scale (WEMWBS): Validated for teenage school students in England and Scotland. A mixed methods assessment. Public Health, 2011, 11(1): 487-492.
5- Dodge R, Daly A, Huyton J, Sanders L. The challenge of defining wellbeing. International Journal of Wellbeing, 2012, 2(3): 222-235.
6- Gross JJ. Handbook of emotion regulation. 2 nd ed. New York City, United States: Guilford Press; 2015.
7- Krispenz A, Gort C, Schültke L, Dickhäuser O. How to Reduce Test Anxiety and Academic Procrastination Through Inquiry of Cognitive Appraisals: A Pilot Study Investigating the Role of Academic Self-Efficacy. Front. Psychol. 10:1917. 2019.
8- Mac Cann Carolyn, Yixin Jiang K, Double S, Bucich M, Minbashian AA. (2020). Emotional Intelligence Predicts Academic Performance: A Meta-Analysis, American Psychological Association, Vol. 146, No. 2,
150–186 ISSN: 0033-2909 http://dx.doi.org/10.1037/bul0000219
9- Machell KA, Blalock DV, Kashdan TB, Yuen M. Academic achievement at the cost of ambition: The mixed results of a supportive, interactive environment on socially anxious teenagers. Personality and Individual Differences, 2016, 89, 166-171.
10- Nikdel F, Kadivar P, Farzad VE, Arabzadeh M, Kavosian J. The relationship between academic self-concept, positive and negative academic emotions and self-directed learning. Applied Psychology Quarterly, 2019, 21 (1), Spring 2013, 103-119. (in persion)
11- Noor Ali H, Haji Yakhchali AR, Shahni Yilaqh M. Maktabi GhH. The effect of teaching cognitive emotion regulation strategies on adaptation, school well-being and emotion regulation in male students of gifted schools in Darkhsan, Journal of Psychological Achievements, Shaheed Chamran University, 2017, 4(2), 91-110. (in persion)
12- Ornaghi V, Brockmeier J, Grazzani I. Enhancing social cognition by trainingchildren in emotion understanding: A primary school study. Journal of Experimental Child Psychology, 2014, 119, 26-39.
13- Ruiz-Aranda D, Castillo R, Salguero JM, Cabello R, Fernandez- Berrocal P, Balluerka N. Short and midterm effects of emotional intelligence training on adolescent mental health. Journal of Adolescent Health, 2012, 51 (5), 462-467.
14- Sheikhol Eslami R, Ghanbari Talab M. Relationship between metacognitive knowledge and school well-being: The meditating role of academic emotions. Quarterly of Applied Psychology, 2018, 12(3): 375-395.
15- Simões C, Matos MG, Tomé G, Ferreira M, Chaínho H. School satisfaction and academic achievement: the effect of school and internal assets as moderators of this relation in adolescents with special needs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2010, 9, 1177-1181.
16- Soutter AK. What can we learn about wellbeing in school? Journal of Student Wellbeing, 2011, 5(1): 1–21.
17- Steinmayr R, McElvany M. Subjective well-being, test anxiety, academic achievement: testing for reciprocal effects. J Medical Health Welfare, 2016, 10, 338-348.
18- Tahoon R, EFFECTS OF TEST ANXIETY, DISTANCE EDUCATION ON GENERAL ANXIETY AND LIFE SATISFACTION OF UNIVERSITY STUDENTS, Psycho-Educational Research Reviews
2021, 10(1), , pp 107-117.
19- Tsitsas G, Nanopoulos P, Paschali A. Life satisfaction and anxiety levels among university students. Creative Education, 2019, 10: 947-961. http://www.scirp.org/journal/ce, DOI:10.4236/ce.2019.105071
20- Verzeletti C, Zammuner VL, Galli C, Agnoli S. Emotion regulation strategies and
psychosocial well-being in adolescence. Cogent Psychology, 2016, 3 (1), 1-15.
21- Wollters CA. Advancing achievement goal theory: using goal, structures and goal orientations to predict students’ motivation cognition and achievement. Journal of Educational psychology 2004; 82(1): 51-59.
22- World Health Organization. The World Health Report 2000. Health Systems: Improving Performance. Geneva: World Health Organization. 2013, http://www.who.int/whr/2000/en/ (accessed 1 September 2013).