مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیسید عبدالهادی سماوی 1 , حجت اله جاویدی 2 , سلطانعلی کاظمی 3 , حسین بقولى 4
1 - اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد
2 - هئیت علمی دانشگاه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4 - عضو هیئت علمى
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, یادگیری مشارکتی, درگیری تحصیلی, یادگیری معکوس, خود تنظیمی تحصیلی, دانش آموزان ششم,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: ین پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد انجام شد.
مواد و روشها: کلیه دانش آموزان کلاس ششم مدارس ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 99-98 به عنوان جامعه آماری این پژوهش و 60 نفر دانش آموز کلاس ششمی که در سال تحصیلی 99-98 در آموزشگاه خیریه ابوفاضل لامرد مشغول به تحصیل بودند به عنوان نمونه آماری پژوهش در نظر گرفته شدند. اعضای نمونه پژوهش حاضر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اعضای نمونه در سه گروه(گروه کنترل به تعداد 20 نفر، گروه آزمایش اول به تعداد 20 نفر وگروه آزمایش دوم به تعداد 20 نفر) گماشته شدند. روش پژوهش به صورت شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت و برای مشخص کردن نرمال بودن دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده شد.
یافتهها: . یافته های پژوهش نشان داد که اثر گذاری آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی نسبت به آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بیشتر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: بین اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس و آموزش مبتنی بریادگیری مشارکتی، بر پیشرفت تحصیلی، خود تنظیمی و درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لامرد، تفاوتی معنادار وجود دارد.
Introduction:The aim of this study was to compare the effectiveness of education based on flipped learning and education based on participatory learning on academic achievement, academic self-regulation and academic engagement of sixth grade elementary school students in Lamerd city.
Materials and Methods:The research method was applied in terms of purpose and quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The members of the research sample were selected by available sampling method. Researcher-made academic evaluation test, Bofard self-regulatory scale, and Shuffle and Becker academic engagement scale were the measuring instruments of this study.
Findings:In general, one-way analysis of covariance for academic achievement scores (F = 19.83 and p = 0.001), academic self-regulation (F = 22.19 and p = 0.001) and academic engagement (F = 19.86).
Conclusion: education based on collaborative learning had a positive and significant effect on academic self-regulation and academic engagement, but did not have a significant effect on academic achievement
Missildine, K., Fountain, R., Summers, L. & Gosselin, K. (2013). Flipping the
_||_