بررسی علل طلاق به شیوه تحلیل روایی در شهرستان یزد و طراحی آموزش پیش نیازهای زوجیت مبتنی بر علل طلاق با رویکرد یادگیری فعال و با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموز
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیوحید رضائی 1 , محمد حسین فلاح 2 , سعید وزیری 3
1 - دانشگاد ازاد واحد یزد
2 - دانشگاه ازاد یزد
3 - دانشگاه آزاد یزد
کلید واژه: : علل طلاق, تحلیل روایت, طراحی آموزش پیش نیازهای زوجیت, رویکرد یادگیری فعال,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی علل طلاق به شیوه تحلیل روایت درشهرستان یزد و طراحی آموزش پیش نیازهای زوجیت مبتنی بر علل طلاق با رویکرد یادگیری فعال و با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموز انجام گرفت. روش ها: جامعه آماری پژوهش زوج های طلاق گرفته شده در شهرستان یزد بودند و روش نمونه گیری زوج های مذکور در دسترس بود با توجه به کیفی بودن تحقیق با حجم نمونه نامعلوم مورد مطالعه قرار گرفتند. با روش توصیفی پیمایشی به صورت مقطعی و با استفاده از مشاهده و مصاحبه بالینی از هر زوج طلاق گرفته، داده های کیفی مورد نظر جمع آوری شد تا تقریباً به جواب های یکسانی منتهی شد و سپس به شیوه تحلیل روایت تجزیه و تحلیل گردیده و پس از کد بندی های لازم، علل کیفی طلاق معلوم شد و برای علل کشف شده با رویکرد یادگیری فعال با محوریت خانواده، مدرسه و دانش آموز پیش نیازهای یک زوج موفق با یک مدل آموزشی مؤثر طراحی و به بررسی سوال های تحقیق و بحث با پژوهش های مشابه انجام شده در این زمینه پرداخته شد. نتیجه: نتایج پژوهش به تحلیل کیفی عوامل طلاق و تهیه مدل آموزشی مبتنی بر علل طلاق در شهرستان یزد بر اساس یادگیری فعال با محوریت خانواده و مدرسه انجامید.
Purpose: The purpose of study was to investigate the causes of divorce in narrative analysis method in Yazd and to design the education of divorce based on the principles of family-based, school-based, and student-centered learning based on the causes of divorce. Methods: The statistical population of divorced couples in Yazd and the sampling method of these couples were available. Due to the quality of the research, an unknown sample size was studied. The descriptive cross-sectional survey was conducted using observation and clinical interviews from each divorced couple. The collected qualitative data were collected to approximately the same answers and then analyzed using narrative analysis method. Following the necessary coding, The qualitative causes of divorce turned out to be, and for reasons discovered by the active learning approach based on family, school, and student-centered learning, the needs of a successful couple with an effective learning model were designed and reviewed by research questions and discussions with similar studies conducted in this area. paid. Conclusion: The results of the study led to the qualitative analysis of divorce factors and the provision of an educational model based on the causes of divorce in Yazd based on active learning focused on family and school.
Govahi, Zahra. (1994). Women's Rights Study on Divorce, Lajaja, Islamic Advertising, first ed.
Sepehri, Faranarz. (2016). Teaching and Learning Methods, High school District fifth Tabriz, Tabriz.
Shoarinejad, Aliakbar. (1985). Behavioral Science Culture. Amirkabir, Tehran, Lancet, 230.
Hoseini kohsari, Seyed Eshagh.(2005). Qur'anic research on the Case of Family in Islam, Journal of Religious Research, 2nd ed.
Ashrafi hojati, Gholamreza. (1996). Constitution of the Islamic Republic of Iran. Library of Treasure Knowledge, Tehran.
Sadrolashrafi, Masood and Colleagues (2012). Pathology Divorce (Causes and Factors) and Ways to Prevent it. Cultural Engineering Monthly Magazine, 7th ed, Lancet, (73-74).
Pishgahi, Alireza and Colleagues (2009). The Effect of Active Learning Method on the Satisfaction and Sustainability of Physiopathology Students Information in Yazd University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, Lancet, 9 (3), 208-15.
Alinaghi, Amirhosein (2000). Media and Hidden Education. Journal of Strategic Studies, Tehran, Lancet (7- 8), 4.
Dehghan Menshadi, E Zareei, M Asgari, Gh Naziri, The Effectiveness of the Meaphor Therapy and the Forgiveness Therapy on Women's Divorce Adjustment(2017), Journal of Psychological Models and Methods,27,24-48.
Jalali,I., Hassan Ahadi, Alireza kiamanesh, Evaluation of families teaching effect by Olson attitude for improving family cohesion and consistency(2018), Journal of Psychological Models and Methods,30,17-28.
M. Shokohiyekta, S. Akbari zardkhaneh, A. Parand, F. Pooran, Developing Parent-Child Relationship by New Parenting Style Methods(2013), ), Journal of Psychological Models and Methods,10,1-14.
_||_