مدل معادلات ساختاری برای ویژگی های فردی،موقعیتی و روانشناختی بر رفتار خرید تفننی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیفضل الله کاظمی 1 , سعید سروش نیا 2
1 - گروه مدیریت کسب و کار،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی ،شیراز ،ایران
2 - مدیریت اجرایی/دانشگاه آزاد شیراز
کلید واژه: عوامل فردی, خرید تفننی, عوامل موقعیتی, عوامل روانشناختی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی مدل معادلات ساختاری برای ویژگیهای فردی موقعیتی و روانشناختی بر رفتار خرید تفننی انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان صنعت خرده فروشی شهر شیراز میباشد. نمونهگیری بهصورت تصادفی برای جمعآوری اطلاعات از مشتریان مورد استفاده قرارگرفته است. در این تحقیق متغیرهای عوامل فردی(لذت از خرید و تمایل به خرید تفننی)، عوامل موقعیتی(پول در دسترس، زمان در دسترس، جستجو در فروشگاه، محیط فروشگاه، گروهی خرید کردن و راهنمایی فروشنده) و عوامل روانشناختی(عزت نفس و هیجانپذیری) اندازهگیری شد و دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی آماری از آمار توصیفی و آمار استنباطی و روش آزمون ضریب همبستگی، رگرسیون سلسله مراتبی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاصل، وجود رابطه معنیدار بین ابعاد لذت از خرید، تمایل به خرید تفننی مربوط به عوامل فردی و ابعاد پول در دسترس، زمان در دسترس، جستجو در فروشگاه، محیط فروشگاه، گروهی خرید کردن و راهنمایی فروشنده مربوط به عوامل موقعیتی و هیجانپذیری مربوط به عوامل روانشناختی و همچنین عدم رابطه معنیدار بین بعد عزت نفس از عوامل روانشناختی بر رفتار خرید تفننی را نشان داد.
In order to evaluate to determine the effect of Personal, situational and psychological traits on behavior impulse buying were conducted. The statistical population of this research is includes customers of retailing industries in Shiraz City and a random sample used to collect information from customers of retailing industries. In this research the variables of Personal traits (Shopping enjoyment and Impulse buying tendency) ,Situational traits (Money availability,Time Availability, Browsing in store,Store Environment ,Group's Buying and direction of sellers) and psychological traits (Emotional intelligence and Self-esteem) were measured and the data were analyzed. For statistical analysis, descriptive statistics and inferential statistics and correlation, hierarchical regression and structural equation modeling was used. The results, a significant relationship between the dimensions of the shopping enjoyment and Impulse buying tendency related to Personal traits and dimensions of the Money availability, Time Availability, Browsing in store, Store Environment, Group's Buying and Direction of sellers related to situational traits and Emotional intelligence related to psychological traits as well as the lack of a significant relationship between the self-esteem of psychological factors on impulse buying
Behaviors indicated.
Keywords: impulse buying, Personal traits, and psychological traits
Imandar, M. (2016). Psychometric Properties (Reliability, Validity and Factor Structure) of Marc Daniel's Emotional Intelligence Scale. Journal of Methods and Psychological Models, 7, 26.
Solaymani, M. (2015). Structural Equation Modeling of Relationships Between Emotional Intelligence, Cognitive Triangle and Mental Health. Journal of Methods and Psychological Models, 6, 22.
Sohrabi. Samadi. Yosefifard. (2012). Designing and Testing the Customers' Purchasing Behavior. Two-Phrasebook of Research on Business Management, 6, 11.
Abdolvand. Heidarzadeh. Hasanzadeh, Mohammad , A. (2012). Evaluation of the impact of individual factors and knowledge of the new product on the purchase of new product acquisitions. Development Management Magazine, Special Letter, p. 13-22.
Kavianinia. Abbas,A (2011). A sudden snap purchase of consumer behavior, Journal of Management and Market Psychology, No. 34.
Nair& Deepa. (2015). Impact of emotional intelligence on impulse buying. European journal of business and management, 165-174.
Mittal & Banwari (2015). Self-concept clarity: Exploring its role in consumer behavior, Journal of economic psychology, 98-110.
Graa, Dani-Elkabir, Bensaeid, Amel. (2014). The impact of environmental factor on impulse buying behavior. Leornado journal of sciences, 24,101-114.
Badgaiyan,J. Anat. (2014). Does urge to buy impulsively differ from impulsive buying behavior? Assessing the impact of situational factors, Retailing and Consumer Services,22, 145-157 .
Amose. Holmes. Keneson, Clinton. (2013). Ametal-Analysis of consumer impulse buying, Journal of retailing and consumer service ,86-97.
Manafi & Najafi. (2007). Impulse buying. Marketing management, 86-198
Bellenger. Danny, N. Korgaonkar,P. (1980). Profiling the Recreational Shopper, Journal of Retailing, 58,58-81.
Luo, X. (2005), How does shopping with others influence impulsive purchasing?, Consumer Psychology, 15(A), 288-294.
Rook, D.W., & Fisher, R.J. (1995), Normative influences on impulse buying behavior. Journal of Consumer Research, 22(3), 305–313.
Mattila, A. S. & Wirtz, J. (2001), Congruency of Scent and Music as a Driver of In-Store Evaluations and Behavior. Journal of Retailing,77(2), 273-289.
Youn, S., & Faber, R.J. (2000), Impulse buying: Its relation to personality traits and cues. Advances in Consumer Research, 27, 17.
Baker, J.(1994), The role of environment in marketing services: the consumer perspective. In: Cepeil, J.A., Congam, C., Shanaham, J. (Eds.), The Services Challenges: Integrating for Competitive Advantage. American Marketing Association, Chicago, IL, pp. 79–86.
Beatty, S.E.& Ferrell,(1998), Impulse buying: modeling its precursors. Journal of Retailing 74, 169–191.
_||_