ساخت و اعتباریابی آزمون هوش زیباشناسی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیخسرو رشید 1 , فضل الله حسنوند 2 , ابوالقاسم یعقوبی 3
1 - استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان.
3 - دانشیار دانشکده روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
کلید واژه: تحلیل عاملی, هوش زیباشناسی, زیبایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی آزمونی برای اندازهگیری هوش زیباشناسی است که در سال 1393 در دانشگاه بوعلی سینا همدان صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشتههای گوناگون دانشگاه بوعلی سینا و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 370 نفر بود. برای تهیه ابزار، پس از بررسی مبانی نظری و مصاحبه با برخی اندیشمندان حوزههای روانشناسی و هنرهای چندگانه، پرسشنامه مورد هدف ساخته شد. پس از تأیید روایی محتوایی گویهها، برای رفع ابهام و وقوف به مشکلات احتمالی آزمون، از چند نفر خواسته شد تا به پرسشنامه پاسخ دهند و عبارات و واژههای نامفهوم را مشخص کنند. به دنبال این اجرای آزمایشی، شکل برخی از گویهها تغییر کرد، ولی گویهای حذف نشد. برای تحلیل دادههای پژوهش، از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس در نرمافزارSPSS19 و تحلیلعاملیتاییدی مرتبه نخست و دوم با نرمافزار lisrel8.8 استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده ازروش آلفای کرونباخ، 81/0 محاسبه شد. یافتهها نشان داد که آزمون ساخته شده، سه بعد حسّی - ادبی، ذهنی- عاطفی و حرکتی زیباشناسی را میسنجد. با توجه به میزان اعتبار و روایی بدست آمده، پرسشنامه هوش زیباشناسی ابزاری مناسب برای اندازهگیری توانایی و ظرفیت های زیباشناختی افراد است.
The purpose of this study was constructing and validating aesthetic intelligence Test. Population statistical was consisted of 10000 students of Buali sina University in 1392-1393 academic years. There were 370 students selected by classified sampling method. In order to construct of questionnaire, after studying of the theoretical bases and interviews with some scholars in the field of psychology and art, multipurpose questionnaire was constructed. After confirming the content validity of questionnaire items, to clarification and awareness of potential problems, several people respond to it to determine unintelligible phrases and words. Data were analyzed by using spss19 and structural equation model in lisrel 8.8. The reliability of the questionnaire using Cronbach's method was calculated 0/81. The results showed that constructed aesthetic intelligence Test have three components, namely: sensational, mental - emotional and dynamic. Regarding the obtained reliability and validity, the aesthetic intelligence questionnaire was suitable instrument for measuring the people's aesthetic intelligence.
- Ashayeri, H. (2014). Aesthetics in Psychology. Faculty of Rehabilitation Sciences, Iran University of Medical Sciences.
- Abdolmaleki, Construction of Aesthetic Sensitivity Test. Master's Thesis. Bu Ali Sina University. Faculty of Economics and Social Sciences. Educational psychology.
- Cupchick, G. C. (1986). A decade after Berlyne: New Directions in Experimental Aesthetics. Poetics, 15, 345-369.
- Diaz, D. (2002). Teaching aesthetics in high school art: A description, analysis, and evaluation of teachers' interpretations and methodologies. Unpublished dissertation. The University of Georgia.
- Dickie, G. (1997). Introduction to aesthetics: An analytic approach. Oxford University Press, 109.
- Eisner, E. W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven, CT. Yale University Press.
- Hooman, H. A. (2008). Structural Equation Modeling Using Lisrel Software. Tehran. SAMT Publication, first edition.
- Istók, Eva . (2013). Cognitive and neural determinants of music appreciation and aesthetics. Doctoral dissertation, University of Helsinki.
- Leder, H., Belke, B.,Oeberst, A., Augustin, D. (2004). A model of aesthetic appreciation and aesthetic judgments ;British JournalofPsychology, 95, 489-508.
- Mohajer, S. (1996). The importance of aesthetics. Literature and Languages. Chista journal. No. 130. 797- 800.
- Navis, David (2005). aesthetics, Popular art. translate: Mahdi saatchi (2011). Art and architecture: Aesthetic, No. 22, 250-224.
- Parsons, M. J. & Blocker. H. G. (1993). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
- Pelowski, M. & Akiba, A. (2011). A model of art perception, evaluation and emotion in transformative aesthetic experience. New Ideas in Psychology, 29, 80–97.
- Alah Rabbi, M & Sohrabi, N. (2016). Psychometric indicators of lifestyle scale. Journal of Psychological Methods and Models, 7 (26), 121-138.
- Rashid, KH., Mehrmohhamadi, M., Delavar, A and Ghatrifi, M. (2008). Studying stages of aesthetic development in Tehran students. Journal of Educational Innovations, 27(7), 123-98.
- Sigismund, R. (2000). Reasoned perception: Art education at the end of art. Unpublished dissertation. Stanford University, Palo Alto, California
_||_