اثربخشی لمس بر کاهش افسردگی کودکان
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیعلیرضا صفری 1 , وحید صادقی فیروزابادی 2 , حسن بنی اسدی شهر بابک 3 , سعید ایمانی 4 , مهدیه دلاوری 5
1 - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
2 - استادیار روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید باهنر، گروه روان شناسی،کرمان
4 - استادیار روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
5 - کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه ازاد زرند کرمان
کلید واژه: افسردگی, کودکان, لمس,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر لمس بر افسردگی کودکان است. بدین منظور، تعداد 20 دختر و 20 پسر 12-7 ساله با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از 20 مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان کرمان انتخاب شدند.روش پژوهش از نوع شبه تجربی(پیش آزمون-پس آزمون) می باشد که پس از انتخاب آزمودنیها، مقیاس افسردگی کودکان فرم والدین ( CDS-P) ساخته شده توسط لانگ و تیشه (1987) اجرا شد و کودکانی که نمره آنان در آزمون بالاتر از 175بود، انتخاب شدند. سپس ،مداخله لمس (نوازش کردن، دست کشیدن، غلغلک دادن ، در آغوش گرفتن، بوسیدن و آراستن) توسط مربیان هر روز به مدت 60 دقیقه بر روی کودکان انجام شد. پس از 10 هفته، مجداً آزمون افسردگی کودکان( CDS-P) اجرا شد. نتایج آزمون t نشان داده که لمس بر کاهش افسردگی کودکان و در خرده مقیاسهای آزمون به غیر از خرده مقیاس لذت و خوشی متفرقه ،اثر معنی دار دارد. علاوه بر این، نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر نشان داد که اثر متقابل لمس و مدت نگهداری بر کاهش افسردگی، معنی دار است .با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد می شود، در درمان و کاهش افسردگی کودکان از روش لمس استفاده شود.
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of touch on depression in children. To this end, 20 girls and 20 boys aged 12-7 years were selected using cluster sampling from 20 centers under support of well-fare organization of Kerman. The research method is quasi-experimental (pre-test and post-test). After selecting the subjects ,Children's Depression Scale-Parent Questionnaire (CDS-P) by Lang and Tisher (1987) was employed and Children whose marks were over 175 were selected.Then,touch intervention (patting, punching, kissing, embracing, tickling and grooming) on children was done by teachers Daily for 60 minutes. After ten weeks touch intervention, CDS-P was administered again.The results of t test are shown that touch intervention was effective (p= 001) in decreasing the depression among children and in all of the subscale of CDS-P except Miscellaneous P Items. Moreover: repeated measure ANOVA revealed that the interaction effect between touch and care duration in decreasing of depression was found significant.According to the results, it is recommended to use the touch technique to treat and reduce depression in children.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر لمس بر افسردگی کودکان است. بدین منظور، تعداد 20 دختر و 20 پسر 12-7 ساله با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از 20 مرکز تحت پوشش سازمان بهزیستی شهرستان کرمان انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع شبه تجربی(پیش آزمون- پس آزمون) می باشدکه پس از انتخاب آزمودنی ها، مقیاس افسردگی کودکان فرم والدین(CDS-P) ساخته شده توسط لانگ و تیشه(1987) اجرا شد و کودکانی که نمره آنان در آزمون بالاتر از 175بود، انتخاب شدند. سپس مداخله لمس(نوازش کردن، دست کشیدن، غلغلک دادن، در آغوش گرفتن، بوسیدن و آراستن) توسط مربیان هر روز به مدت 60 دقیقه بر روی کودکان انجام شد. پس از 10 هفته، مجددا آزمونافسردگی کودکان(CDS-P) اجرا شد. نتایج آزمونt نشان داده که لمس بر کاهش افسردگی کودکان و در خرده مقیاس های آزمون به غیر از خرده مقیاس لذت و خوشی متفرقه، اثر معنادار دارد. علاوه بر این، نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر نشان داد که اثر متقابل لمس و مدت نگهداری بر کاهش افسردگی، معنی دار است. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهاد می شود در درمان و کاهش افسردگی کودکان از روش لمس استفاده شود.
_||_