ارائه الگوی بهینه از اثربخشی مدیران ( مطالعه موردی مدیران استانداری آذربایجان شرقی در سال 1388 )
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانینادر بهلولی 1 , بهرام سرمست 2 , علی رضا کریمی 3
1 - عضو هیأت علمی(استادیار) گروه مدیرت دولتی،واحد بناب ،دانشگاه آزاد اسلامی،بناب ،ایران
2 - عضو هیأت علمی(استادیار) گروه علوم سیاسی،واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب،ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت اجرائی، استانداری آذربایجان شرقی
کلید واژه: شبکه سازی, سنتی- منابع انسانی&ndash, ارتباطات, مدیران موفق,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضرالگویی بهینه از اثربخشی مدیران برمبنای تئوری مجموعه های فازی ارائه می کند. در این پژوهش بر مبنای چارچوب نظری لوتانز برای مدیران چهار نوع فعالیت به شرح فعالیتهای شبکه سازی، ارتباطات، مدیریت منابع انسانی و سنتی تعریف شده و مدل ارائه شده در واقع تناسب بهینه بین این فعالیتهاست که میزان اثربخشی مدیران را حداکثر می کند. جامعهآماری دراین تحقیق کلیه مدیران خبره شاغل با حداقل چهار سال سابقه مدیریت در یکی از واحدهای مجموعه استانداری با تعداد آنها هفده نفر می باشد. با تمام شماری، کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز ازابزار پرسشنامه استفاده شد و نهایتا الگوی بهینه به دست آمد. نتایج نشان می دهد چنانچه بیشترین منابع مدیران در فعالیتهای منابع انسانی (53.5%)، ارتباطات(28.5%)، سنتی (10.5%) و شبکه سازی (7.5%)صرف شود، حداکثر اثربخشی (61.9) برای مدیران مجموعه تحت بررسی حاصل خواهد شد.
The present research offers an optimum model of managers' effectiveness based on the fuzzy sets theory. In this research based on Lotanz theoretical framework, four kinds of activities including grillwork activities, communications, management of human resources, and traditional management have been defined for the managers, and the offered model is indeed the optimum proportion of these activities, which maximizes the managers' effectiveness rate. The statistical population consists of all the skilled managers working in East Azarbaijan Governor General office with at least four years of managerial experience. Because of the limited number of the managers, all the 17 managers have been chosen as research sample. For data collection, a questionnaire was used, and, ultimately, the optimum model was obtained. The results showed that if the largest amount of managers' resources is used in human resources activities (53.5%), communications (28.5%), traditional management (10.5%), and networking (7.5%), the maximum rate of effectiveness (61.9%) can be obtained for the managers.
Dunn. Victoria ((principal leadership for equity and excellence)).A case study of an inclusive exemplary school. Dissertation, University of Huston, September 2000.
Ghaffarian, H. (2004). Management Performance Indicators. Tadbir, 133, (In Persian).
Henri Fayol., ((general and industrial management)), New York, Pitman Publishing co, 1949,p107
Kotter, John(1999), ((what effective general managers really do)), Harvard business review, March/April
Luthans, Fred (1988), ((successful vs. effective real managers)), university of Nebraska, Lincoln Academy of management executive.
Mackenzie, Maureen (2001), ((managers look to the social network to seek information. school of business)), Dowling College .Oakdale, New York.11769, USA
Margaret Francis, M., &Phil, P. (2007), qualified social worker & counsellor, published here p, 20
Mintzberg, Henry (1997), ((managing on the edge),international journal of public sector management, Vol. 10, issue 3
Neely, Andy & Powell, Sarah (2004), ((The challenges of performance measurement: management decision)), Emerald group publishing limited, pp1017-1023
Sergivanni, T.J (1990), ((value -added leadership: How to get extraordinary performane in school)), Sandiago, CA. Harcourt Brace
Shirley, Martin Benedicta (1990), ((groups about specific aspects of the change process)), PHD Pepperdine University
Whitaker, T.and Valentine (1993), ((How do you rate?How effective school leaders involve staff members)), Boston, schools in middle
_||_
Dunn. Victoria ((principal leadership for equity and excellence)).A case study of an inclusive exemplary school. Dissertation, University of Huston, September 2000.
Ghaffarian, H. (2004). Management Performance Indicators. Tadbir, 133, (In Persian).
Henri Fayol., ((general and industrial management)), New York, Pitman Publishing co, 1949,p107
Kotter, John(1999), ((what effective general managers really do)), Harvard business review, March/April
Luthans, Fred (1988), ((successful vs. effective real managers)), university of Nebraska, Lincoln Academy of management executive.
Mackenzie, Maureen (2001), ((managers look to the social network to seek information. school of business)), Dowling College .Oakdale, New York.11769, USA
Margaret Francis, M., &Phil, P. (2007), qualified social worker & counsellor, published here p, 20
Mintzberg, Henry (1997), ((managing on the edge),international journal of public sector management, Vol. 10, issue 3
Neely, Andy & Powell, Sarah (2004), ((The challenges of performance measurement: management decision)), Emerald group publishing limited, pp1017-1023
Sergivanni, T.J (1990), ((value -added leadership: How to get extraordinary performane in school)), Sandiago, CA. Harcourt Brace
Shirley, Martin Benedicta (1990), ((groups about specific aspects of the change process)), PHD Pepperdine University
Whitaker, T.and Valentine (1993), ((How do you rate?How effective school leaders involve staff members)), Boston, schools in middle