مطالعه تطبیقی مدیریت بر مبنای شایستگی در موسسات دولتی و خصوصی (مطالعه موردی: استانهای آذربایجان شرقی و غربی)
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیمحمد پاسبانی 1 , اصغر اذرکسب 2 , لیلا فاتحی خشکناب 3
1 - عضو هیأت علمی،گروه مدیریت،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی و مدرس واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران
کلید واژه: مدیریت بر مبنای شایستگی, شایستگیهای هستهای, شایستگیهای کنشی, شایستگیهای تکلیفی,
چکیده مقاله :
مدیریت بر مبنای شایستگی یک رویکرد منسجم و هماهنگ برای اداره سرمایه های انسانی در بلندمدت است که بر اساس مجموعه مشترکی از شایستگی های مرتبط با راهبردهای کلان کشور تدوین می شود. پژوهش حاضر به دنبال سنجش مدیریت بر مبنای شایستگی در سازمانها و موسسات دولتی و خصوصی استانهای آذربایجان شرقی و غربی، بوده و جامعه آماری شامل مدیران عالی، میانی و کارکنان موسسات دولتی و خصوصی می باشد که از جامعه آماری یاد شده، حجم نمونه حدود 426 نفر انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده آزمونt-Test با نمونه های مستقل صورت گرفت. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل اطلاعات و بررسی لایه های مدیریت بر مبنای شایستگی ملاحظه گردید که در سطح معنی داری 5 درصد، لایه های مدیریت بر مبنای شایستگی(شایستگیهای هسته ای، کنشی و تکلیفی) در سازمانهای خصوصی نسبت به سازمانهای دولتی، از میزان بالاتری برخوردار بوده، بنابراین تفاوت میانگین دو گروه جامعه معنی دار بوده، در کلیه فرضیه ها H0 مورد قبول واقع نگردیده و H1یعنی نفاوت میانگین دو جامعه پذیرفته می شود. در نتیجه می توان گفت که بین مدیریت برمبنای شایستگی در سازمانهای خصوصی و دولتی تفاوت معنی داری وجود دارد و شایسته سالاری، میزان آگاهی از اهداف، رسالت سازمانی و تعهد نسبت به سازمان و تخصص کاری در سازمانهای خصوصی بیشتر از سازمانهای دولتی می باشد.
Management based on competency is a coherent and coordinated approach to managing human capitalsin the long run which is devised on the basis of a common set of competencies associated with the large-scale strategies of the country. The present study seeks to assess the merit-based management in the public and private organizations and institutions of East and West Azerbaijan Provinces. The statistical population includes the top and middle managers, and the staff of public and private institutions, from among whom a sample of 426 was chosen. In order to analyze the data, the researchers used T-test with independent samples. The results of data analysis and the study of merit-based management layers revealed that at the significance level of 5%, the layers of merit-based management (core competencies, performance competencies, and tasks competencies) are of higher rate inprivate organizations than in public organizations. Therefore, the difference of the means of the two groups was significant. In all the hypotheses, H0 was rejected and H1, the difference in the mean of the two groups was accepted. Thus, it can be concluded that there is a significant difference between merit-based management in public and private organizations, and that meritocracy, awareness of the goals, organizational mission, organizational commitment, and expertise are greater in private organizations than in public organizations.
Arizi, H. R. (2005). Proposed Proposal, Organization for the Expansion and Modernization of Iranian Industries, (In Persian).
Armstrong, M. (2005). Strategic Human Resource Management. Translation by: S. M. Arabi & D. Izadi, Office of Tehran: Cultural Research, (In Persian).
Atafar, A., & Azarbayejani, K. (2001). Studying the Degree of Meritocracy in the Selection of Public and Private Sector Managers. Knowledge Management Quarterly, 54, (In Persian).
Boyatzis, R E (2007), The Competent Manager: a Model For Effective Performance, Mcber and Co/ Wiley, pp102.
Bateman S.thomas. Scott A.Snell (2007), Management Leading & collaborating in a competitive word , Seventh Edition , MC Graw Hill , Irwin.
Dehghanan, H. (2007). Management based on Merit. Journal of Parliament and Research, 13(53), (In Persian).
Documentation of the Islamic Republic of Iran on the Horizon of 1404 AH. (1982). Tehran: Management and Planning Organization, (In Persian).
El Dahft, R. (2000). Theory and Design of the Organization. Translated by: A. Parsaeian & M. Arabi, Tehran: Cultural Research Center, (In Persian).
Filerman, GL (2008), Closing the Management Competence Gap, Health.
Hughes L.Richard, Ginnett C.Robert, Curphy J.Gordon (2006), Leadership , fifth Edition , MC Graw Hill
Kessler, Robin (2006), Competency Based Interview.
Latifi, M. (2004). Identification and Weighting Criteria for the Selection and Appointment of Human Resources Managers in the Public Sector. Master Thesis, Tehran: Imam Sadiq University, (In Persian).
Luthans Fred (2008), Organizational Behavior, Eleventh Edition, MC Graw Hill, Singapore, pp95.
Nasehifar, V. (2009). Evaluating Capabilities and Competencies Model of Commerce Department Managers. Tadbir Monthly, 185, (In Persian).
Ramezani, R. (2008). Compassionate System in the Management of the Country. Tehran: Deputy Director for Management Development and Human Capital of Management Organization, (In Persian).
Taher, Samer (2007), Competency Based Human Resource Management Program, MEIRC Consultant and Train ing Company, pp48.
_||_
Arizi, H. R. (2005). Proposed Proposal, Organization for the Expansion and Modernization of Iranian Industries, (In Persian).
Armstrong, M. (2005). Strategic Human Resource Management. Translation by: S. M. Arabi & D. Izadi, Office of Tehran: Cultural Research, (In Persian).
Atafar, A., & Azarbayejani, K. (2001). Studying the Degree of Meritocracy in the Selection of Public and Private Sector Managers. Knowledge Management Quarterly, 54, (In Persian).
Boyatzis, R E (2007), The Competent Manager: a Model For Effective Performance, Mcber and Co/ Wiley, pp102.
Bateman S.thomas. Scott A.Snell (2007), Management Leading & collaborating in a competitive word , Seventh Edition , MC Graw Hill , Irwin.
Dehghanan, H. (2007). Management based on Merit. Journal of Parliament and Research, 13(53), (In Persian).
Documentation of the Islamic Republic of Iran on the Horizon of 1404 AH. (1982). Tehran: Management and Planning Organization, (In Persian).
El Dahft, R. (2000). Theory and Design of the Organization. Translated by: A. Parsaeian & M. Arabi, Tehran: Cultural Research Center, (In Persian).
Filerman, GL (2008), Closing the Management Competence Gap, Health.
Hughes L.Richard, Ginnett C.Robert, Curphy J.Gordon (2006), Leadership , fifth Edition , MC Graw Hill
Kessler, Robin (2006), Competency Based Interview.
Latifi, M. (2004). Identification and Weighting Criteria for the Selection and Appointment of Human Resources Managers in the Public Sector. Master Thesis, Tehran: Imam Sadiq University, (In Persian).
Luthans Fred (2008), Organizational Behavior, Eleventh Edition, MC Graw Hill, Singapore, pp95.
Nasehifar, V. (2009). Evaluating Capabilities and Competencies Model of Commerce Department Managers. Tadbir Monthly, 185, (In Persian).
Ramezani, R. (2008). Compassionate System in the Management of the Country. Tehran: Deputy Director for Management Development and Human Capital of Management Organization, (In Persian).
Taher, Samer (2007), Competency Based Human Resource Management Program, MEIRC Consultant and Train ing Company, pp48.