نگاهی بر سیاستگذاری کلان آموزشی در کشور(مطالعه موردی: اشتراکگذاری دانش بین اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیمنیره مهربان 1 , رسول داودی 2 , نقی کمالی 3 , غلامحسین انتصار فومنی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: اعضای هیئت علمی, اشتراک گذاری دانش, مدل اشتراک دانش,
چکیده مقاله :
منیره مهربان[1]-رسول داودی[2]*- نقی کمالی[3]- غلامحسین انتصار فومنی[4] تاریخ دریافت: 7/3/1399- تاریخ پذیرش: 22/3/1399 چکیده: برای شناسایی مولفههای اشتراکگذاری دانش در این پژوهش برای اطمینان از موثر بودن شاخصهای شناسایی شده به عنوان اشتراکگذاری دانش از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته بین خبرگان استفاده شد. با توجه به نتایج مصاحبه با خبرگان، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ابعاد اشتراک گذاری دانش بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شامل دانش محوری با مولفههای کدگذاری دانش با 5 شاخص، شخصیسازی دانش با 4 شاخص و توجه به دانش ضمنی با 4 شاخص؛ فرد محوری با مؤلفههای نگرش با 4 شاخص، تمایل با 4 شاخص و رفتار با 4 شاخص؛ دانشگاه محوری با مؤلفههای انعطاف پذیری با 4 شاخص، قانون مداری با 4 شاخص و ارتباطات با 3 شاخص بود. در نهایت هدف اصلی از انجام این پژوهش واکاوی سیاستگذاری کلان آموزشی در کشور با نگاهی به شناسایی و تبیین ابعاد و مولفههای اشتراک گذاری دانش بین اعضا هئیتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. [1]- دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران mehr814@yahoo.com [2] - استادیار و عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران: نویسنده مسئول rasolrd@yahoo.com [3] - استادیار و عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران Kamali_naghi@yahoo.com [4] - استادیار و عضو هیات علمی، ،گروه روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران Ghfoumany@yahoo.com
Monireh Mehraban[1], Rasoul Davoudi[2]*, Naghi Kamali [3], Gholam Hossein Entesar Fomani[4] Abstract: To identify the components of knowledge sharing in this study, to ensure the effectiveness of the identified indicators as knowledge sharing, the semi-structured interview method was used between experts. According to the results of the interview with experts, the results showed that the dimensions of knowledge sharing between faculty members of Islamic Azad University include knowledge-based knowledge with knowledge coding components with 5 indicators, knowledge personalization with 4 indicators and attention to tacit knowledge with 4 indicators; person with the components of attitude with 4 indicators, desire with 4 indicators and behavior with 4 indicators; The university was centered on the components of flexibility with 4 indicators, the rule of law with 4 indicators and communication with 3 indicators. Islamic Azad University of Tehran Province. [1] - PhD student in Educational Management, Department of Educational Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran, mehr814@yahoo.com [2] - Assistance Professor, Department of Educational Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran (Corresponding Author), rasolrd@yahoo.com [3] - Assistance Professor, Department of Educational Administration, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran, Kamali_naghi@yahoo.com [4] - Assistance Professor, Department of Educational Psychology, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran, Ghfoumany@yahoo.com
_||_