مداخله دولت در بخش خودروسازی از منظر حقوق و رویه سازمان تجارت جهانی و مولفه های حقوق شهروندی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: خصوصی سازی, حقوق بشر, حقوق شهروندی, سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی, مداخله دولت,
چکیده مقاله :
علیمردان عظیمی فشی[1]- سید محمد قاری سید فاطمی*[2]- صابر نیاورانی[3]- علی اکبر گرجی[4] تاریخ دریافت: 18/11/1398- تاریخ پذیرش: 1/12/1398 چکیده: صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع پایه و بزرگ که دولتها سرمایه گذاری های عمده خود را بر آن پایه قرار می دهند به طور سنتی شناخته می شود. با این حال، این صنعت به دلایل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی همواره مورد نظر سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز قرار داشته است. در این بین، تقابل بین اصل مداخله دولت در بخش خودروسازی با اصل آزاد سازی تجاری و اقتصادی که در سازمان تجارت جهانی و سایر ارکانی که مبتنی بر سیستم برتن وودز ایجاد شده اند، مطرح می گردد. بر مبنای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایران، حرکت اقتصاد و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز به سمت آزادسازی تجاری، حداقل در بعد قانونی بوده هرچند که عمدتا مداخله دولت است تا آزادسازی تجاری. سوال اصلی در تحقیق حاضر آن است که از منظر حقوق شهروندی، چه مولفه هایی در زمینه مداخله دولت در بخش خودروسازی بایستی مطرح شود؟ نتیجه تحقیق حاضر بدین صورت است که اصولی مانند اصل کرامت انسانی، اصل حاکمیت قانون، اصل منع تبعیض و ... بایستی در زمینه مداخله دولت در بخش خودروسازی مورد تبعیت قرار بگیرد. [1]- دانشجوی دکتری تخصصی، حقوق عمومی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران azimialimardan@yahoo.com [2]- استاد، گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران: نویسنده مسئول m-fatemi@sbu.ac.ir [3]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حقوق بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران [4]- دانشیار، گروه حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
Alimardan Azimi Fashi [1] Seyed Mohammad Ghari Seyed Fatemi[2] Saber Niavarani[3] Ali Akbar Gorji[4] Abstract: The automotive industry has traditionally been recognized as one of the major industries in which governments make their major investments. However, private investors have always been interested in the industry for a variety of economic, social, political, and cultural reasons. In the meantime, the contrast between the principle of government intervention in the automotive sector and the principle of trade and economic liberalization in the World Trade Organization and other pillars based on the Bretton Woods system is raised. According to Article 44 of the Constitution, the general policies of the resistance economy and the development plans of the Islamic Republic of Iran, the movement of the economy and trade of the Islamic Republic of Iran towards trade liberalization is at least legal, although it is mainly government intervention rather than trade liberalization. The main question in the present study is that from the perspective of civil rights, what components should be considered in the field of government intervention in the automotive sector? The findings indicate the principle of human dignity, the principle of the rule of law, the principle of non-discrimination should be followed in the field of government intervention in the automotive sector. [1] - PhD Student, Public Law, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran, azimialimardan@yahoo.com [2] - Professor, Department of International Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran: Corresponding Author, m-fatemi@sbu.ac.ir [3] - Assistant Professor and Faculty Member, Department of International Law, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran [4] - Associate Professor, Department of Public Law, Faculty of Law, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
_||_