فاکتورهای مؤثر بر اقتدار جمهوری اسلامی ایران در نظام بینالملل
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: قدرت نرم, نظام بین الملل, دیپلماسی فرهنگی, توریسم, اقتدار,
چکیده مقاله :
علی نامدار[1] - احمد بخشایشی اردستانی[2]- ناصر رضایی[3] تاریخ دریافت: 24/4/1398- تاریخ پذیرش:1/5/1398 چکیده: در عصر جهانی شدن، فاکتورهای موثر بر اقتدار کشورها در عرصه بینالمللی بسیار متنوع اند. برخی از اینها ملموس و برخی ناملموس و از اجزاء قدرت نرم بهشمار میروند. در چنین وضعیتی، یکی از پیش ران های اقتدار و قدرت نرم، صنعت توریسم و گردشگری بینالمللی است. جمهوری اسلامی ایران میتواند از این قابلیت استفاده کند تا ضمن افزایش اقتدار خویش، چهره واقعی ایران را که پس از انقلاب اسلامی ناامن معرفی شده است، با استفاده از ظرفیت های گردشگری، از طریق دیپلماسی فرهنگی به جهانیان عرضه نماید. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و مصاحبه با مسئولین ذیربط سعی شده است تا نقش توریسم در بالابردن اقتدار از طریق دیپلماسی فرهنگی را مورد بررسی قرار دهد. یافته های تحقیق نشان می دهد گسترش توریسم، در افزایش اقتدار کشورها و همچنین در همگرایی فرهنگی و در تعمیق روابط بین دولت ها و ملتها تاثیر زیادی دارد و این امر، به ویژه در دو دهه اخیر مورد توجه تصمیم گیران نظام قرار گرفته و در سیاستهای کلان کشور توجه جدی به آن شده است لیکن این موضوع نیازمند سیاستگذاری دقیق و همچنین حمایت دولت از بخش خصوصی در حوزه گردشگری می باشد. [1] - دانشجوی دکتری، سیاست گذاری عمومی، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکز،ددانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران anamdar35@yahoo.com [2] - استاد و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران (نویسنده مسئول) ahmad.bakhshl0912@gmail.com 3- استادیار، جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، پژوهشکده گردشگری،تهران، ایران hiwa865@gmail.com
Ali Namdar[1] Dr.Ahmad Bakhshayeshi[2] Dr. Naser Rezaei[3] Abstract In the age of globalization, the factors affecting the authority of countries in the international arena are diverse. Some of these are tangible and some are intangible and are components of soft power. In such a situation, one of the drivers of soft power is the tourism industry. The main question is: What is the role of tourism in raising the authority of the Islamic Republic of Iran? The hypothesis is that, nowadays, due to increased international communication, tourism can play an important role in raising the authority of the countries. This study was carried out to evaluate the status of tourism in Iran, using a descriptive-analytical method to investigate this. Research findings show that this issue has been considered by the decision makers of the system, especially in the last two decades, and has paid serious attention to macro policies, but requires careful policy and support of the private sector. [1]. PhD student of Public Policy, Faculty of Political Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. [2]. Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Faculty of Political Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. [3]. Assistant Professor, Political Geography, Department of Geography, Institute of Tourism, Tehran, Iran
_||_