بررسی تطبیقی تاثیر الگوهای جامعه شناسی سیاسی و اقتصاد سیاسی بر رفتار انتخاباتی اقوام ایرانی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: رفتار انتخاباتی, اقتصاد سیاسی, اقوام, جامعه شناسی سیاسی, روان شناسی سیاسی,
چکیده مقاله :
سوگند سلیمانی[1]- ابوالقاسم طاهری[2]*- علیرضا ازغندی[3]- احمد ساعی[4] تاریخ دریافت: 22/02/1399- تاریخ پذیرش: 30/03/1399 چکیده: ارائه سه الگوی جامعه شناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و روان شناسی سیاسی را میتوان ثمره شش دهه بررسی رفتار شناسی انتخاباتی در غرب به حساب آورد. در این مقاله به بررسی تاثیر دو رویکرد از سه رویکرد کلان در رفتار انتخاباتی مردم استانهای کردستان و آذربایجان شرقی پرداخته می شود. در این مقاله به دنبال بررسی این فرضیه هستیم که معیارهایی که اقوام ایرانی بر اساس آن در انتخابات شرکت میکنند دارای چه تفاوت و شباهت با یکدیگر هستند و شاخصهای اجتماعی و اقتصادی در این تفاوتگذاری عوامل بهتری به شمار میآیند. جامعه آماری تحقیق در آذربایجان شرقی 2461553 نفر و در کردستان 943818 نفر تخمین زده میشود که با استفاده از روش کوکران برای هر استان 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. بر اساس یافته های تحقیق، به نظر می رسد، الگوهای جامعه شناسی سیاسی و اقتصاد سیاسی در کنش انتخاباتی مردم آذربایجان شرقی و کردستان تاثیر گذارند. [1]- دانشآموخته دکتری تخصصی علوم سیاسی (مسائل ایران)، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Sogand.soleimani@gmail.com [2] - استاد مدعو گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول a-taheri@srbiau.ac.ir [3] - استاد تمام گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Azgandi.a@yahoo.com [4] - دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران a-saei@srbiau.ac.ir
Sogand Soleimani [1], Abolgasem Taheri [2]*, Alireza Azgandi [3], Ahmad Saei[4] Abstract Presenting three models of political sociology, political economics, and political psychology can be considered as the result of six decades of studying electoral behaviorism in the West. In this paper, the effect of two of these three macro approaches on the electoral behavior of the people of the provinces of Kurdistan and East Azerbaijan is examined. In this article, we seek to examine the hypothesis that the criteria according to which Iranian ethnic groups participate in the elections are different and similar to each other, and social and economic indicators are better factors in this differentiation. The statistical population of the study is estimated at 2461553 people in East Azerbaijan and 943818 people in Kurdistan. Using Cochran's method for each province, 384 people have been selected as the sample size. Based on the research findings, it seems that the patterns of political sociology and political economy influence the electoral actions of the people of East Azerbaijan and Kurdistan. [1] - Phd Degree in Political Science (Iran Issues), Department of Political Science, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran [2] - Visiting Professor, Department of Political Science, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran:Responsible author [3] - Professor, Department of Political Science, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran [4] - Associate Professor, Department of Political Science, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
_||_