نقش شبکه های اجتماعی در شکستن انحصار رسانه ای دولتها از نگاه نظریه پردازان ارتباطات اجتماعی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, رسانه, انحصار رسانه ای دولت ها,
چکیده مقاله :
روانبخش محمدی پشتهانی[1]- اصغر پرتوی[2]- ابوالقاسم طاهری[3] تاریخ دریافت: 20/5/1398- تاریخ پذیرش: 7/6/1398 چکیده: تکنولوژی ارتباطات با رشد عظیم و چشمگیری روبه رو شده است. این تحولات حامل پیامدهای مهمی هم برای ارتباطات و هم برای روابط اجتماعی اند. انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی نوید جهشی بزرگ رو به جلو را می دهد. هر فرد با در اختیار داشتن حداقل امکان از جمله یک گوشی تلفن همراه می تواند نقش اثر گذاری در فضای ارتباطی داشته باشد و جریان یک سویه اطلاع رسانی را بشکند. به اعتقاد صاحب نظران ارتباطات، شبکه های اجتماعی باعث شکل گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبری شده است، مفاهیمی که در گذشته ای نه چندان دور دستیابی و تحقق آن در حد یک رویا بود. این جهش و دگرگونی در دنیای ارتباطات سوالات زیادی را در اذهان متبادر می سازد از جمله اینکه تاثیر اجتماعی و فرهنگی رسانه های جدید چه خواهد بود؟ پی آمدهای ظهور رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی چیست؟ ابزار و شیوه های جدید ارتباطی چه تاثیری بر فرایند ارتباطات رسمی خواهد داشت؟ از این رو در مقاله حاضر، محقق، با استفاده از روش توصیفی - اسنادی، نقش شبکه های اجتماعی در شکستن انحصار رسانه ای دولت های را از نگاه نظریه پردازان ارتباطات اجتماعی مورد تحلیل و بررسی و مداقه قرار داده است. [1] - دانشجوی دکتری، علوم سیاسی (گرایش جامعه شناسی سیاسی)، دانشکده الهیات، حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ravanbakhshmohammadi@yahoo.com [2]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران: نویسنده مسئول asgpar@yahoo.com [3]- استاد تمام و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران a-taheri@srbiau.ac.ir
Ravanbakh Mohammadi Poshtehani[1] Dr. Asghar Partovi[2] Dr.Abolgasem Taheri[3] Abstract: Communication technology has seen tremendous growth. These developments have important implications for both communication and social relations. The information and communication revolution promises a big leap forward. Anyone with the least opportunity, including a mobile phone, can play a role in influencing the communication space and breaking the flow of information. According to communications experts, social networking has shaped concepts such as intimacy and trust in cyberspace, concepts that in near past has been a dream to achieve them. This shift in the communications world raises many questions, including what will be the social and cultural impact of the new media? What are the consequences of the emergence of new media and social media? What impact will new communication tools have on the formal communications process?Therefore, in the present paper, the researcher, using a descriptive-documentary approach, analyzes and examines the role of social networks in breaking the media monopoly of governments from the perspective of social communication theorists. [1]. PhD student, Political Science (Political Sociology), Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. [2]. Assistant Professor, Department of Political Science, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran: Corresponding Author: asgpar@yahoo.com [3]. Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
_||_