بررسی چگونگی تاثیرپذیری استقلالِ دانشگاه در ایران بر مبنای فعالیتهای سیاسی دانشجویی (1346- 1320)
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: دولت, دانشگاه, احزاب, استقلال دانشگاه, جریانهای دانشجویی, علیاکبر سیاسی,
چکیده مقاله :
بررسی چگونگی تاثیرپذیری استقلالِ دانشگاه در ایران بر مبنای فعالیتهای سیاسی دانشجویی (1346- 1320) سعید جهانگیری[1]- ابراهیم متقی[2] تاریخ دریافت: 20/11/1396- تاریخ پذیرش:17/12/1396 چکیده: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر فعالیتهای سیاسیِ دانشجویی بر روند استقلالِ دانشگاه در ایران بین سالهای 1320 تا 1346 میباشد. پژوهش پیشرو درصدد پاسخ به این پرسشها است که، فعالیتهای دانشجویی در قالب احزاب سیاسی بین سالهای1320 تا 1346 چه تاثیری بر روند استقلال دانشگاه داشته است؟ همچنین نگارنده در پی بررسی چگونگی رفتار نیروهای دولتی و مسئولین دانشگاه با فعالین دانشجویی در این دوره زمانی میباشد؟ فرض اصلی پژوهش بر این امر استوار است که، سال 1321 علیاکبر سیاسی دانشگاه تهران را از لحاظ مدیریتی و اداری به استقلال رسانده و دیگر نیروهای نظامی و دولتی حق ورود و دخالت در دانشگاه را نداشتهاند. با شکلگیری فعالیتهای دانشجویی در دهه بیست، دولت و نیروهای نظامی درصدد نفوذ در دانشگاه و تنبیه دانشجویان سیاسی است و مسئولین دانشگاه نیز درصدد حفظ استقلال دانشگاه هستند. پژوهش پیشرو با استفاده از روش تحقیق تاریخی توصیفی- تحلیلی انجام شده است. دست آورد این پژوهش نشان میدهد که فعالیتهای سیاسیِ دانشجویان منجر به دخالت دولت در دانشگاه شده و سرانجام دولت در نیمه اول دهه چهل، با تصویب قوانین جدیدی، سعی در تضعیف استقلال دانشگاه داشته و بدینترتیب مسئولین دانشگاه در مقابل فشار رژیم حاکم مجبور به پذیرش این امر شدند. واژگان کلیدی: دانشگاه، استقلال دانشگاه، جریانهای دانشجویی، علیاکبر سیاسی، احزاب، دولت [1]- دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی، مسائل ایران، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران saeedjahangiri61@yahoo.com [2]- استاد علوم سیاسی و عضو هیات علمی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران emottaghi@ut.ac.ir
Investigating the Impact of University Independence in Iran Based on the Student Political Activities (1320-1346) Abstract The aim of this study was to evaluate the impact of student political activities on university independence process in Iran during 1320 to 1346 (1942-1971). The present research seeks to answer the question; what effects do the student activities in the form of political parties during the 1320 to 1346 (1942-1971) had on the independence of universities. In addition, the author seeks to examine how the government and university authorities behaved with student activists in this period. the main hypothesis of this study is that in 1321 Ali Akbar Siasi led to the independence of Tehran University in terms of administration and military and government forces didn’t have the right to enter and intervene in the campus any longer. However, with the formation of student activities in the twenties, government and military forces tried to influence politics at the University by punishing students and university authorities also seek to preserve the autonomy of universities. This study enjoyed historical research method, which was descriptive analytical. The findings show that student political activities on campus eventually led to government intervention in the first half of the forties, with the adoption of the new rules, thus trying to undermine the independence of universities and university officials, due to regime pressure, were forced to accept the force accordingly. Keywords: University, University Independence, Student, Ali Akbar Siasi, Parties, Government.
_||_