انتقادات بر مبانی فکری آرای سید جواد طباطبایی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی
کلید واژه: ایران, سنت, طباطبایی, ایرانشهری, روشنفکران دینی,
چکیده مقاله :
مجید نوروزی[1]- سیداسدالله اطهریمریان[2]*تاریخ دریافت: 31/04/1399- تاریخ پذیرش: 15/05/1399چکیده:روشنفکران متاخر ایران اندیشه های خود را بر اساس دو عنصر بنیادین یعنی حکومت دینی در ایران و عصر جهانی شدن ارایه می کنند. در واقع روشنفکران همچون سیدجوادطباطبایی نگرش خود به موضوعاتی همچون دولت، اقتدار، سنت، تجدد، سکولاریسم و دموکراسی را بر دو مولفه صورت بندی می کنند. بنابراین بررسی و نقد آرای این متفکران همچون طباطبایی باید با توجه به منظومه معرفتی هزاره سوم ایرانیان باشد. طباطبایی براساس مبانی معرفتی خود همچون ایرانشهری، سنت و غرب هگلی تلاش می کند که به چالش ها و موضوعات کنونی ایرانیان پاسخ دهد. این پژوهش به بررسی مبانی فکری طباطبایی و انتقادات بر این مبانی می پردازد. در این چارچوب مبانی غرب هگلی، ایرانشهری، روش شناسی و مفاهیم طباطبایی مورد نقد قرار گرفته اند. چنانکه می توان به موضوعاتی از قبیل وجود ابهام در مفاهیم بنیادین طباطبایی همچون ایران و تجدد ایرانی، نقد به نگرش هگلی به تاریخ ایران و بی توجهی به دموکراسی اشاره کرد.[1]- دانشجوی دکتری تخصصی علوم سیاسی(اندیشه سیاسی)، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایرانnorozimajid177@gmail.com[2] - استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران: نویسنده مسئولasadolah.athary@yahoo.com
Late Iranian intellectuals present their ideas based on two fundamental elements, namely religious rule in Iran and the age of globalization. In fact, intellectuals such as Seyyed Javad Tabatabai highlight issues such as government, authority, tradition, modernity, secularism, and democracy on two components. Therefore, the study of his views should be done according to his epistemological approach. Based on his epistemological principles such as Iranshahri, Sunnah, and the Hegelian West, Tabatabai tries to respond to the current challenges and issues of Iranians. This study examines Tabatabai's intellectual foundations and criticisms of these foundations. In this context, the principles of Hegelian West, Iranshahri, his methodology, and concepts have been criticized. We have criticized his ambiguity in the basic concepts such as Iran and modernity in Iran, his Hegelian view of Iranian history, and his disregard for democracy.
_||_