تفسیر مفهوم مصلحت عمومی در بستر اندیشه موافقان مشروطیت با تاکید بر آرای شیخ اسماعیل محلاتی غروی
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللینارنین زهرا بروغنی 1 , سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی 2 , جلال درخشه 3
1 - علومسیاسی(اندیشههایسیاسی)گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علومسیاسی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی،
2 - دانشکده معارفاسلامی و علومسیاسی، دانشگاه امام صادق (ع)، ایران (نویسنده مسئول)
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
کلید واژه: شیخ اسماعیل محلاتی, مصلحتعمومی, فقهسیاسیمشروطه, مصلحت عمومی,
چکیده مقاله :
مفهوم مصلحتعمومی در بستر تاریخ اندیشهسیاسیشیعه و در ادوار مختلف مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته شده است از جملهی این فقها که در بستر اندیشهمشروطه به مفهوم مصلحت توجه نشان داده شیخمحمداسماعیل محلاتیغروی ایشان غایت دیانت را تامین مصالح عامه دانستهاند و فواید عامه و منافع کلیه سیاسیه را ضابطه تمیز مشروطیت و سلطنت میدانستنداین رویکرد مهم در آستانه نهضت مشروطیت از امهات اندیشهسیاسی جدید است پژوهش حاضر تلاش دارد با استفاده از رویکرد تفسیری اسکینر ضمن درزمینه قراردادن ایدة محلاتی با تمرکز بر واژگان هنجارین مصلحتعمومی در آن زمانه نشان دهد که محلاتی در چه زمینة گفتاری اندیشیده. پرسش اصلی پژوهش در این نوشتار به این شکل سامان یافته که مفهوم مصلحتعمومی در اندیشهسیاسی محلاتی معطوف به چیست؟ فرضیةپژوهش بیان میکند اندیشهسیاسی محلاتی در دفاع از مشروطیت مبتنی بر رعایت مصالحعمومی با تاکید بر حکومت مشروطه منطبق با ادله عقلی و انطباق دیانت در عصر غیبت استوار شدهاست
The concept of public expediency in the context of the history of Shia political thought and in different eras has been the focus of thinkers, including these jurists who have paid attention to the concept of expediency in the context of constitutional thought. The distinction between constitutionalism and monarchy knew that this important approach is at the threshold of the constitutionalism movement from the mothers of new political thought. The present study tries to show in what context Mahalati thought in the context of Mahalati's idea by using Skinner's interpretative approach while focusing on theept of public interest in the political thought of Mahalati? The hypothesis of his research states that the political thought of Mahalati is based on the defense of constitutionalism based on the observance of public interests, emphasizing on the constitutional government in accordance with rational arguments and the adaptation of religion in the age of occultation.
_||_